Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets...

Stancke
Forum-lid

Stancke 10 mar 2015 12:03

Here we go again... :)

Na de aankoop van een TT fiets, heb ik nu ook mijn zinnen gezet op de aankoop van een nieuwe roadbike.

Op dit moment ben ik mij volop aan het orienteren qua merk/frame etc. dus op dit moment pin ik mij niet vast op 1 merk. Aan jullie om mij voorstellen te doen ;)

Dit zijn mijn lichaamsgegevens:

Afbeelding

Volgens hetgeen ik van iedere fietskenner reeds gehoord heb: korte beentjes en korte armpjes. Hoe zich dat vertaald in een frame, geen idee, daarvoor vraag ik hier advies. Groot frame? Klein frame?

Wishlist:
Aero kader (want het mag best wel wat show zijn ;) )
Shimano 105 of beter (indien 105, dat vervang ik met een Ultegra groupset op termijn)
Prijs rond de 1800€, misschien iéts meer maar dan moet het écht de moeite waard zijn
Wielset maakt mij niet uit wegens genoeg wielen thuis

Liefst natuurlijk een fiets die er wat slick uitziet, zo weinig mogelijk spacers, etc.,gewoon een mean machine qua uiterlijk :lol:

Toen ik de zoektocht begon, ben ik vertrokken vanuit het standpunt van een 2015 Felt AR5 met Shimano 105, dus bovenstaande wishlist is eigenlijk op die fiets gebaseerd maar er zijn zodanig veel fietsen tegenwoordig dat ik er zeker over het hoofd zie.

Bij welke maat zouden jullie uitkomen bij deze Felt?

Afbeelding
Afbeelding

Alvast hartelijke dank voor de eventuele hulp! ;)
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 10 mar 2015 12:44

Laat je niet te fel leiden door die zogenaamde statische gegevens.
Waarden (binnen???)beenlengte en armlengte lijken me echt wel veel te groot. Jou waarden zullen heel dicht bij het gemiddelde liggen.
Ideale maat lijkt me algemeen genomen een 57 te worden. Al zou ik bij deze Felt eerder naar de 56 overhellen dan naar de 58.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Stancke
Forum-lid

Stancke 10 mar 2015 13:10

Melda schreef:Laat je niet te fel leiden door die zogenaamde statische gegevens.
Waarden (binnen???)beenlengte en armlengte lijken me echt wel veel te groot. Jou waarden zullen heel dicht bij het gemiddelde liggen.
Ideale maat lijkt me algemeen genomen een 57 te worden. Al zou ik bij deze Felt eerder naar de 56 overhellen dan naar de 58.
Wow, een 56? :shock:

Ik rij nu op een Medium Ridley Noah RS en ik heb het gevoel dat deze te groot is (ook na bikefit)... Niet te groot, maar eerder te lang... Met andere stuurpennen en zadels geprobeerd te geraken, geef ik het op.

Geometry Ridley:
Afbeelding

Daar is de effective top tube al 560.. Dus als ik het gevoel heb dat het frame te groot is, denk ik eerder aan een 54 bij de Felt?

Correct me if I am wrong! ;)

Jammer genoeg is een Felt dealer onvindbaar in regio Maldegem ( ;) )dus easy jobke wordt het niet.

Cube2000
Forum-lid

Cube2000 10 mar 2015 16:32

Die Felt AR5 kost wel iets meer dan 1800€, namelijk 2400€.
Cannondale

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 10 mar 2015 16:36

Ach een streekgenoot :)

Begrijp wat je bedoelt. Gevoel gaat nog altijd boven elke fietsmeting.
Als je het gevoel hebt dat momenteel je frame te lang is, dan kies je best een kortere bovenbuislengte. Mag ik vragen wat de lengte van je stuurpen is en of je met welk soort stuur je rijdt?

Heb je ook het gevoel dat je fiets te hoog is of enkel te lang?

Als je niet meteen het gevoel hebt dat je huidige fiets te hoog is, dan vrees ik dat je het gevoel zal krijgen dat het frame te klein wordt doordat je stack (hoogte zadelbuis) verminderd van 575 naar 547.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Stancke
Forum-lid

Stancke 13 mar 2015 19:09

Nog eens updaten:

Woensdag gebeld voor een bikefit te reserveren, moest alles op mail zetten, tot op heden nog niets gehoord en na 3x te telefoneren, nog steeds geen antwoord gehad.... *zucht* Lang leve zelfstandigen :roll:

@Melda

Heb het gevoel dat de fiets te lang is. Heb lange tijd met een stuurpen van 6cm gereden maar nog steeds dat gevoel gehad dat het niet goed voelt. Rij nu met 8cm stuurpen en heb de indruk dat het beter is maar langs de andere kant ook niet. (Nogal moeilijk uit te leggen in woorden natuurlijk...)

Zondag doe ik mijn laatste rit met de fiets (hopelijk daarna verkocht ;) ), ga eens proberen met 2 spacers minder, zadel iets laten zakken en terug stuurpen steken van 6cm. Hopelijk weet ik dan meer, toch iets wat ik in woorden kan uitdrukken.

materialist
Forum-lid

materialist 13 mar 2015 20:53

Een te grote fiets kan je niet aanpassen en te kleine wel
Je maten liggen binnen 10% van gemiddeld. ik zou aan 54 denken.
Vraag het aan Ernie die schud het uit zn mouw

Stancke
Forum-lid

Stancke 13 mar 2015 21:41

Ernie? Where are you! :D

Net nog eens paar aanpassingen gedaan aan de fiets, een setup die ik nog niet heb kunnen testen, zondag eerste keer. Daarnet al eens 200m gereden en op het eerste zicht voelt dit zeker niet slecht... Zondag 60km op de teller en dan weet ik of die positie mijn positie is

Zo ziet de (test-)setup er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

+-74cm
Afbeelding

Nu, ik heb ondertussen mijn oog laten vallen op de AR1 frameset:
Afbeelding

(Corrigeer mij als ik verkeerd ben, ben niet zo technisch op vlak van frames etc. ;) )

Stel dat bovenstaande positie voor mij goed is, dus neem ik 21.5cm head tube + spacers. Als ik kijk naar maatje 56 van een AR1, de headtube slechts 160 is, dus heb ik nog +-3.5cm spacers? Lijkt mij weer een gigantische toren te worden... Maat 56 lijkt mij dan weer te lang, kan toch niet zijn dat ik nu naar een frame zou moeten gaan met een top tube van 560, dat frame is dan nóg langer dan mijn huidig (en ik vind die al zo lang! Zo voelt het toch aan...).

Ga ik naar een maat 54, dan is de head tube maar 140? Dus dat is +-6cm spacers, nog een grotere toren? :lol: Top tube lijkt mij dan wel weer correct, 545... Frame iets minder lang, zoals ik altijd al in mijn hoofd heb gestoken.

Ken ik er nu helemaal niets van? :lol:

Om nog even terug te komen op die head tube. Wat ik dan wel zie op het 2015 AR1 frame, is die cone spacer bovenop de head tube. Komt standaard bij de frameset? Geen idee. Compenseert die de spacers voor een deel en wordt op die manier een spacertoren vermeden?

Afbeelding

Alvast hartelijk dank voor alle feedback, ik word er gek van! :evil:

EDIT:

Nu ik mij aan het scheelkijken ben op m'n post dien ik wel nog op te merken dat mijn zadel nog steeds bijna helemaal naar voor staat (altijd al geweest). Kan toch niet anders dan dat mijn huidig frame te groot is? :?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mar 2015 22:59

Dat stuurpennetje is ook nog omgekeerd gemonteerd dus zelfs die 3,5cm spacers gaat niet genoeg zijn.

Een aerofiets kun je uit je hoofd zetten, je zult toch echt naar een comfortracer moeten kijken.
Campagnolo Ultra Dork

Stancke
Forum-lid

Stancke 13 mar 2015 23:04

Ernie C. schreef:Dat stuurpennetje is ook nog omgekeerd gemonteerd dus zelfs die 3,5cm spacers gaat niet genoeg zijn.

Een aerofiets kun je uit je hoofd zetten, je zult toch echt naar een comfortracer moeten kijken.
:(

En aan wat ligt dit dan? Mijn lichaamsbouw? Voor wie zijn aeroframes dan bedoelt, grote mensen?

Gek dat ik met een budget van bijna 2500€ nog geen deftige fiets vind :lol: Of toch geen fiets die mij qua frame aanstaat, aero dus... :(

EDIT:

Heb je dan voorbeelden van frames die wél bij mij passen? Los van het merk of uiterlijk, kwestie dat ik een indicatie heb.

Canyon Endurance CF 9 => M56 = Top tube 547 | Head tube 159
Radon Spire => M56 = Top tube 540 | Head tube 141
Cannondale CAAD10 => M56 => Top tube 560 | Head tube 155

Zijn -bij mijn weten- allemaal comfort fietsen? Die verhoudingen vallen dan toch ook tegen? Nergens een hoge head tube te vinden als bij m'n Ridley...

Jerwie
Forum-lid

Jerwie 13 mar 2015 23:46

Omdat ik niet zo flexibel ben is een hoger stuur en een kortere reach prettiger. Dat kwam bij mijn fietsmeting naar voren.
Je hebt verschillende spacers en vindt je reach te lang, dus misschien geldt voor jou hetzelfde. Een endurance model is dan zeker aan te raden.

Stancke
Forum-lid

Stancke 13 mar 2015 23:52

Jerwie schreef:Omdat ik niet zo flexibel ben is een hoger stuur en een kortere reach prettiger. Dat kwam bij mijn fietsmeting naar voren.
Je hebt verschillende spacers en vindt je reach te lang, dus misschien geldt voor jou hetzelfde. Een endurance model is dan zeker aan te raden.
In welke zin ben jij niet flexibel? Op vlak van lenigheid, op vlak van lichaamsverhouding? Als het puur gaat over leningheid, sjah, dan ben ik bij de betere van de ploeg dus dat zit goed...

Als ik m'n posts lees, zit ik in de ontkenningsfase. Ik wil een aero frame :( :( :(

Plaats reactie