Voeding vs hoofdpijn tijdens fietsen
Hallo allemaal!
Ik ben nu een jaar of 1,5 aan het wielrennen en het bevalt me uitstekend. Dit jaar wil ik me er meer op gaan richten en ook de stap maken naar tochten boven de 50 km.
Waar ik echter regelmatig tegenaan loop, is dat ik hoofdpijn krijg tijdens het fietsen. Vaak linksboven in mijn hoofd, een plek waar ik sowieso last krijg als ik erg moe ben. Ook tijdens het fietsen ervaar ik dit na een km of 25/30 vaak: niet mijn benen worden moe, maar mijn hoofd.
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met voeding en het tijdstip waarop ik ga fietsen: na het avondeten gaat het meestal goed, terwijl ik na het ontbijt soms een hele dag last heb van het fietsen...
Iemand een advies? Bedankt!
Ik ben nu een jaar of 1,5 aan het wielrennen en het bevalt me uitstekend. Dit jaar wil ik me er meer op gaan richten en ook de stap maken naar tochten boven de 50 km.
Waar ik echter regelmatig tegenaan loop, is dat ik hoofdpijn krijg tijdens het fietsen. Vaak linksboven in mijn hoofd, een plek waar ik sowieso last krijg als ik erg moe ben. Ook tijdens het fietsen ervaar ik dit na een km of 25/30 vaak: niet mijn benen worden moe, maar mijn hoofd.
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met voeding en het tijdstip waarop ik ga fietsen: na het avondeten gaat het meestal goed, terwijl ik na het ontbijt soms een hele dag last heb van het fietsen...
Iemand een advies? Bedankt!
Laatst gewijzigd door marcvos op 13 mar 2015 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je er ook last van als je rustig fietst? Heb je jouw helm erg strak staan?
Wel lastig als je zegt dat je er 's ochtends veel meer last van hebt en 's avonds nagenoeg niet. Dan zou je intensiteit van het fietsen en afstelling van helm etc uit kunnen sluiten
Wel lastig als je zegt dat je er 's ochtends veel meer last van hebt en 's avonds nagenoeg niet. Dan zou je intensiteit van het fietsen en afstelling van helm etc uit kunnen sluiten
Dit is inderdaad iets wat me afgelopen week opviel: toen ik thuis m'n helm afdeed trok de hoofdpijn langzaam weg.jorisb schreef:Heb je er ook last van als je rustig fietst? Heb je jouw helm erg strak staan?
Maar inderdaad, dat verklaart nog niet dat ik 's ochtends meer last heb. Ben letterlijk al een paar keer een hele zondag brak geweest na een flinke tocht in de ochtend. Tijdens het fietsen eet ik meestal een mueslireep of peperkoek, dextro en drink ik water of (aangelengde) sportdrank.
Ik denk toch dat het inspanningshoofdpijn is. Doe dezelfde rit eens 3/4km per uur langzamer (en drink idd genoeg) is het dan een stuk minder /niet aanwezig? Onder 50k hoef je niet echt te eten idd. Maar 1,5 liter water kan zeker geen kwaad (mijn twee 0,75l bidonnetjes zijn na 60k echt wel droog leeg).
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
drinken idd. En probeer je helm eens een tandje losser. Of evt een keer een ander modelletje proberen (van een vriend ofzo).Ik kan me goed voorstellen dat een matig zittende helm een drukpunt kan opleveren. Dat icm inspanning die de druk van binnenuit ietsje vergroot...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Contact
Dat is een hele goede!Sieper schreef:Ik denk toch dat het inspanningshoofdpijn is. Doe dezelfde rit eens 3/4km per uur langzamer (en drink idd genoeg) is het dan een stuk minder /niet aanwezig? Onder 50k hoef je niet echt te eten idd. Maar 1,5 liter water kan zeker geen kwaad (mijn twee 0,75l bidonnetjes zijn na 60k echt wel droog leeg).
Probeer eens op een normale hartslag een tocht te maken. Rustige duur is een hartslag van <135 voor de meeste wielrenners. Je zult ook gaan merken dat je door op die hartslag te trainen beter gaat worden
Dan sta ik echt meer langs de weg te pissen dan dat ik in het zadel zit. Met 0,75 L doe ik (met de huidige temperaturen) 2,5/3 uur. In de zomer +/-2 uur.Sieper schreef:Ik denk toch dat het inspanningshoofdpijn is. Doe dezelfde rit eens 3/4km per uur langzamer (en drink idd genoeg) is het dan een stuk minder /niet aanwezig? Onder 50k hoef je niet echt te eten idd. Maar 1,5 liter water kan zeker geen kwaad (mijn twee 0,75l bidonnetjes zijn na 60k echt wel droog leeg).
on-topic: de kou kan ook nog wel eens een rol spelen, wel eens een helmmuts geprobeerd?
Rugzak van Camelbag met 3 liter waterSieper schreef:Na 5 minuten trainen ben ik doorweekt (volleyball, tennis) op zich geen probleem maar de hoeveelheid water die ik mee kan nemen bij fietsen is altijd te weinig, zelfs als ik me niet overmatig in span.