Trapt door...
Hoi,
Als ik tijdens fietsen wat kracht zet om snel weg te komen lijkt het de laatste dagen alsof de ketting over de achtertandwielen schiet. Alleen gebeurt het in alle versnellingen en alleen als ik al langzaam of snel rij. Ik heb dus niet de indruk dat het aan de tandwielen of ketting ligt.
Kan het zijn dat de "cassette body" doorschiet?
Het gaat om een Deore LX, 9 speed.
Grt. Rene
Als ik tijdens fietsen wat kracht zet om snel weg te komen lijkt het de laatste dagen alsof de ketting over de achtertandwielen schiet. Alleen gebeurt het in alle versnellingen en alleen als ik al langzaam of snel rij. Ik heb dus niet de indruk dat het aan de tandwielen of ketting ligt.
Kan het zijn dat de "cassette body" doorschiet?
Het gaat om een Deore LX, 9 speed.
Grt. Rene
Ja, dat kan zeker. Nieuwe body nodig. Er zijn heel veel soorten.
De defecte demonteren en meenemen naar de winkel. Van links af de as en kogels verwijderen. Dan rechts met 10mm inbussleutel de holle bout lossen (zit goed vast): linksom draaien, tegen de klok in. Wiel is niet belangrijk, wel het type naaf.
De regel bij ALLE naven is dat de rechterconus de vaste conus is. Daar blijf je dus af! Dus eerst links alles ( borgmoer en conus-conussleutel is vaak wel nodig) lossen, dan haal je rechts de as eruit met de kogels, anders is de holle montagebout onbereikbaar.
Nou, ik heb de body gevonden en gemonteerd. Tandwielen ook schoongemaakt en 1 voor 1 weer met afstandringen weer gemonteerd. Na montage hield ik een smal boutje over van ca 2 cm lang. Lijkt alsof deze door een paar tandwielen heeft gezeten.
Zou dat kunnen?
Zou dat kunnen?
2 cm is wel erg kort, dat is voor 4 kransjes. Het zou kunnen. In de lagere groepen houden 3 dunne inbusboutjes een set kransjes, 5-6 stuks, bij elkaar. Kan op zich geen kwaad. De 2 andere zitten in de juiste positie, ivm schakelhulpen, dus volgende keer boutje bevestigen.