Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shift problemen met Stronglight bladen

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 mar 2015 12:27

Gisteren heb ik mijn Rotor Q-rings (50/34 compact) vervangen door Stronglight CT2 chainrings (50/34 compact).

Mijn Ultegra Di2 werkte prima met de Rotor Q-rings, echter had ik een kleine "schraap" bij 34/11. De 34/11 heb ik nooit 100% werkend kunnen krijgen vanwege de ovale kettingbladen, maar ik gebruikte de 34/11 toch niet vanwege de cross chain line.

Ik heb de voor derailleur inmiddels afgesteld voor de ronde ketting bladen echter met de Stronglight kettingbladen op het kleine blad merk ik dat bij versnelling 8-9-10 de ketting achter de ijzeren "busjes" blijft hangen van het grote blad

(Dit is een foto van het internet, maer het zijn deze puntjes die aan de binnenkant de ketting pakken).
Afbeelding

Ik heb alles binnen mijn kennen/kunnen geprobeerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Rotor crank is 10 speed (juiste Q-factor)
Moet ik een spacer plaatsen?
Met de Ultegra en Rotor crank had ik dit niet zo extreem
Stronglight binnenbald staat met de letters naar buiten
Redelijk nieuwe KMC ketting (500Km)
Oude cassette -> nieuwe moet ik nog plaatsen

Het enige wat ik mij nu kan bedenken is dat ik het blad 180 graden moet draaien gezien ik de "chain drop" schroef niet onder de crank arm heb geplaatst. Kan dit invloed hebben?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 mar 2015 13:25

Dat draaien van buitenblad eerst maar eens proberen. De "busjes" heten schakelhulpen of stijghulpen.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 mar 2015 13:27

klimmer schreef:Dat draaien van buitenblad eerst maar eens proberen. De "busjes" heten schakelhulpen of stijghulpen.
Ik vermoed dat dit het probleem moet zijn.... ik zal als ik eenmaal thuis ben wel even een update plaatsen 8-)

JvdHurk
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:24
Locatie: Oss

JvdHurk 18 mar 2015 17:51

Ik zou het tandwiel wel draaien, nu loop je het risico dat de ketting als hij aan de buitenkant er af gaat zich muurvast trekt tussen crank en tandwiel.

Je probleem heeft echter niets van doen met welke positie je tandwiel vast zet, of je die chaincatcher nu wel of niet onder de crankarm hebt zitten, de stijghulpen komen toch een keer voorbij.

Ikzelf denk eerder dat een spacer nodig is die de complete crank iets naar buiten brengt.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 mar 2015 19:34

Inmiddels het tandwiel gedraaid (zoals die hoort te zitten) en nog steeds blijft de 9e - 10e versnelling achter die stijghulpen hangen.

Zou een spacer echt de oplossing zijn? en hoeveel mm zou ik dan moeten nemen?

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 mar 2015 20:12

Ik zag trouwens wel tijdens het wisselen van de cassette dat het een 11 speed hub is met een spacer (geen idee of dit kwaad kan?, maar werd zo geleverd door Salden)

Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GFQhiRGEGyM

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 18 mar 2015 20:45

Misschien zijn de nieuwe kettingbladen dunner dan de vorige en komen ze daardoor dichter bij elkaar te staan op de crank. Dan het verschil in de dikte van 2 bladen (oud vs nieuw) nemen als dikte van je spacers.
Of zijn de schakelhulpjes dikker dan voorheen, dan dat verschil opmeten en die dikte gebruiken voor de spacers.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 mar 2015 21:47

Kan het de hub niet gewoon zijn?

Ik heb 10 speed Ultegra Di2 en er zit een 11 speed hub op met spacers. Wellicht met een 10 speed hub dat de ketting lijn wel goed is en dan het verder geen probleem moet zijn.

koereurke007
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jan 2013 13:55

koereurke007 19 mar 2015 00:20

Alle stronglight bladen hebben dit.
Best gewoon de deeltjes waar de ketting blijft achterhangen beetje bijvijlen.
Groetjes

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 19 mar 2015 08:31

koereurke007 schreef:Alle stronglight bladen hebben dit.
Best gewoon de deeltjes waar de ketting blijft achterhangen beetje bijvijlen.
Groetjes
Is dit aan te raden, of hebben die "stijg hulpen" veel zin? Het op/af schakelen gaat heel soepel nu.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 mar 2015 08:55

Die stijghulpen hebben zeker zin, ze helpen namelijk om de ketting goed op het buitenblad te laten stijgen ;)
Ik gebruik al jaren Stronglight (op Chorus 10 spd en cannondale hollowgram) en heb dit soort problemen nog nooit gehad eigenlijk. Voorderailleur staat goed? Wiel goed gecentreerd? Is de spider dunner dan normaal (lijkt me sterk eigenlijk).
Zaken die me zo snel te binnen schieten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mar 2015 08:56

Ik herken dit ook niet, en ik rijd ook al jaren met Stronglight bladen.

Plaats reactie