Shift problemen met Stronglight bladen
Gisteren heb ik mijn Rotor Q-rings (50/34 compact) vervangen door Stronglight CT2 chainrings (50/34 compact).
Mijn Ultegra Di2 werkte prima met de Rotor Q-rings, echter had ik een kleine "schraap" bij 34/11. De 34/11 heb ik nooit 100% werkend kunnen krijgen vanwege de ovale kettingbladen, maar ik gebruikte de 34/11 toch niet vanwege de cross chain line.
Ik heb de voor derailleur inmiddels afgesteld voor de ronde ketting bladen echter met de Stronglight kettingbladen op het kleine blad merk ik dat bij versnelling 8-9-10 de ketting achter de ijzeren "busjes" blijft hangen van het grote blad
(Dit is een foto van het internet, maer het zijn deze puntjes die aan de binnenkant de ketting pakken).
Ik heb alles binnen mijn kennen/kunnen geprobeerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Rotor crank is 10 speed (juiste Q-factor)
Moet ik een spacer plaatsen?
Met de Ultegra en Rotor crank had ik dit niet zo extreem
Stronglight binnenbald staat met de letters naar buiten
Redelijk nieuwe KMC ketting (500Km)
Oude cassette -> nieuwe moet ik nog plaatsen
Het enige wat ik mij nu kan bedenken is dat ik het blad 180 graden moet draaien gezien ik de "chain drop" schroef niet onder de crank arm heb geplaatst. Kan dit invloed hebben?
Bedankt alvast!
Mijn Ultegra Di2 werkte prima met de Rotor Q-rings, echter had ik een kleine "schraap" bij 34/11. De 34/11 heb ik nooit 100% werkend kunnen krijgen vanwege de ovale kettingbladen, maar ik gebruikte de 34/11 toch niet vanwege de cross chain line.
Ik heb de voor derailleur inmiddels afgesteld voor de ronde ketting bladen echter met de Stronglight kettingbladen op het kleine blad merk ik dat bij versnelling 8-9-10 de ketting achter de ijzeren "busjes" blijft hangen van het grote blad
(Dit is een foto van het internet, maer het zijn deze puntjes die aan de binnenkant de ketting pakken).
Ik heb alles binnen mijn kennen/kunnen geprobeerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Rotor crank is 10 speed (juiste Q-factor)
Moet ik een spacer plaatsen?
Met de Ultegra en Rotor crank had ik dit niet zo extreem
Stronglight binnenbald staat met de letters naar buiten
Redelijk nieuwe KMC ketting (500Km)
Oude cassette -> nieuwe moet ik nog plaatsen
Het enige wat ik mij nu kan bedenken is dat ik het blad 180 graden moet draaien gezien ik de "chain drop" schroef niet onder de crank arm heb geplaatst. Kan dit invloed hebben?
Bedankt alvast!
Dat draaien van buitenblad eerst maar eens proberen. De "busjes" heten schakelhulpen of stijghulpen.
Ik zou het tandwiel wel draaien, nu loop je het risico dat de ketting als hij aan de buitenkant er af gaat zich muurvast trekt tussen crank en tandwiel.
Je probleem heeft echter niets van doen met welke positie je tandwiel vast zet, of je die chaincatcher nu wel of niet onder de crankarm hebt zitten, de stijghulpen komen toch een keer voorbij.
Ikzelf denk eerder dat een spacer nodig is die de complete crank iets naar buiten brengt.
Je probleem heeft echter niets van doen met welke positie je tandwiel vast zet, of je die chaincatcher nu wel of niet onder de crankarm hebt zitten, de stijghulpen komen toch een keer voorbij.
Ikzelf denk eerder dat een spacer nodig is die de complete crank iets naar buiten brengt.
Ik zag trouwens wel tijdens het wisselen van de cassette dat het een 11 speed hub is met een spacer (geen idee of dit kwaad kan?, maar werd zo geleverd door Salden)
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GFQhiRGEGyM
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GFQhiRGEGyM
Misschien zijn de nieuwe kettingbladen dunner dan de vorige en komen ze daardoor dichter bij elkaar te staan op de crank. Dan het verschil in de dikte van 2 bladen (oud vs nieuw) nemen als dikte van je spacers.
Of zijn de schakelhulpjes dikker dan voorheen, dan dat verschil opmeten en die dikte gebruiken voor de spacers.
Of zijn de schakelhulpjes dikker dan voorheen, dan dat verschil opmeten en die dikte gebruiken voor de spacers.
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 20 jan 2013 13:55
Alle stronglight bladen hebben dit.
Best gewoon de deeltjes waar de ketting blijft achterhangen beetje bijvijlen.
Groetjes
Best gewoon de deeltjes waar de ketting blijft achterhangen beetje bijvijlen.
Groetjes
Die stijghulpen hebben zeker zin, ze helpen namelijk om de ketting goed op het buitenblad te laten stijgen
Ik gebruik al jaren Stronglight (op Chorus 10 spd en cannondale hollowgram) en heb dit soort problemen nog nooit gehad eigenlijk. Voorderailleur staat goed? Wiel goed gecentreerd? Is de spider dunner dan normaal (lijkt me sterk eigenlijk).
Zaken die me zo snel te binnen schieten.
Ik gebruik al jaren Stronglight (op Chorus 10 spd en cannondale hollowgram) en heb dit soort problemen nog nooit gehad eigenlijk. Voorderailleur staat goed? Wiel goed gecentreerd? Is de spider dunner dan normaal (lijkt me sterk eigenlijk).
Zaken die me zo snel te binnen schieten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik herken dit ook niet, en ik rijd ook al jaren met Stronglight bladen.