FFWD lagers vervangen
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Ik heb nu twee jaar de FFWD wielen met FFWD naven, waarop nu bij het achterwiel wat speling voelbaar wordt.
Heeft iemand deze lagers al eens vervangen?
Of heeft iemand hier een handleiding van? Speciaal gereedschap nodig?
Heb op de FFWD site wel de lagertypes gevonden, maar helaas geen uitleg/handleiding.
Heeft iemand deze lagers al eens vervangen?
Of heeft iemand hier een handleiding van? Speciaal gereedschap nodig?
Heb op de FFWD site wel de lagertypes gevonden, maar helaas geen uitleg/handleiding.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Ik heb dit laten doen bij mijn fm. Gewoon skf lagertjes als ik me niet vergis. Het heeft me ocharme 20 euro gekost incl werk.R1Phrankey schreef:Ik heb nu twee jaar de FFWD wielen met FFWD naven, waarop nu bij het achterwiel wat speling voelbaar wordt.
Heeft iemand deze lagers al eens vervangen?
Of heeft iemand hier een handleiding van? Speciaal gereedschap nodig?
Heb op de FFWD site wel de lagertypes gevonden, maar helaas geen uitleg/handleiding.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik had ook spelling zoals jij aangaf. Met wat steeksleutels en dunne steeksleutels is bij mij het probleem opgelost.
Bij mijn banden kan ik ten hoogte van de naaf de kleine boutjes aandraaien. Niet te vast anders draait je wiel niet meer.
Bij mijn banden kan ik ten hoogte van de naaf de kleine boutjes aandraaien. Niet te vast anders draait je wiel niet meer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Heb instructiefilmpje gevonden op joetjuup. FFWD maakt gebruik van Novatec naven. Lagers vervangen is zo te zien simpel zelf te doen. Lagers van body waarschijnlijk wel wat lastiger.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Zet dan even de link van het filmpje hier in het topic?R1Phrankey schreef:Heb instructiefilmpje gevonden op joetjuup. FFWD maakt gebruik van Novatec naven. Lagers vervangen is zo te zien simpel zelf te doen. Lagers van body waarschijnlijk wel wat lastiger.
Dan kunnen anderen er ook gebruik van maken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Bij deze:
https://www.youtube.com/watch?v=kpjSclC0STQ
Het sjieke inpersgereedschap uiteraard niet beschikbaar, maar dat kan ook met wat huis-, tuin- en keukenspullen.
https://www.youtube.com/watch?v=kpjSclC0STQ
Het sjieke inpersgereedschap uiteraard niet beschikbaar, maar dat kan ook met wat huis-, tuin- en keukenspullen.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Net twee naafjes gedaan. Een hope pro2 achternaaf en een acros 4LR1Phrankey schreef:Bij deze:
https://www.youtube.com/watch?v=kpjSclC0STQ
Het sjieke inpersgereedschap uiteraard niet beschikbaar, maar dat kan ook met wat huis-, tuin- en keukenspullen.
dopsleutelsetje en oude lagers werken prima. Maar met een beetje vet en lagers in de vriezer druk je er ze al voor de helft in bij de meeste naven.
FFWD maakt zeker geen gebruik van de slechte goedkope Novatec naven. Deze worden alleen genruikt op neppe fast forward wielen die uit china komen. Daaraan kun je zien dat ze nep zijn. FFWD heeft zijn eigen naven gemaakt door Dt SwissR1Phrankey schreef:Heb instructiefilmpje gevonden op joetjuup. FFWD maakt gebruik van Novatec naven. Lagers vervangen is zo te zien simpel zelf te doen. Lagers van body waarschijnlijk wel wat lastiger.
De oudere naven hebben het pawl systeem van dt en de nieuwe zijn dt350 naven (ratchet). Je moet even goed voelen waar het probleem zit. De body kun je er zo aftrekken en even voelen of deze korrelig is. Deze kun je eenvoudig zelf vervangen en bijbestellen. Je kunt de lagers van de body niet zelf vervangen.
Voor de lagers op de as heb je als je het goed wilt doen speciaal gereedschap nodig. Natuurlijk kun je ook aan de slag met hamer en schroevendraaier maar dan loop je wel het risico dat je iets sloopt. Een fietsenmaker doet het voor een paar tientjes.
Klopt wat vliek zegt. Ffwd met novatec zijn neppers.
Voor de lagers op de as heb je als je het goed wilt doen speciaal gereedschap nodig. Natuurlijk kun je ook aan de slag met hamer en schroevendraaier maar dan loop je wel het risico dat je iets sloopt. Een fietsenmaker doet het voor een paar tientjes.
Klopt wat vliek zegt. Ffwd met novatec zijn neppers.
o'7o
o'7o
Dt 350 naven zijn geen ratchets toch.... De naven die ffwd van dt gebruikt zijn ook geen 350's maar 370's (weinig verschil idd) of 240's wat dan weer wel ratchets zijn. Dit even voor de volledigheid
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door lawnmower op 29 apr 2017 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
370 naven worden niet meer gemaakt. En ja de 350 zijn wel degelijk ratchet.lawnmower schreef:Dt 350 naven zijn geen ratchets hoor.... De naven die ffwd van dt gebruikt zijn ook geen 350's maar 370's (weinig verschil idd) of 240's wat dan weer wel ratchets zijn. Dit even voor de volledigheid
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
https://www.dtswiss.com/Components/Hubs-Road/350-RW
o'7o