Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van het kastje naar de muur....

Comp78
Forum-lid

Comp78 23 mar 2015 16:57

Ondertussen ben ik goed gefrustreerd geraakt door alle, waarschijnlijk goed bedoelde, adviezen, die sportartsen, podologen etc me geven.

Vorig jaar na een te snelle trainingsopbouw te kampen gekregen met een vrij hardnekkige ITB blessure (mei 2014) In die periode nieuwe sportzolen gekregen (okt 2014), cortisoneninjectie (okt 2014) etc. In een periode van 2-3 maanden kreeg ik van de sportarts nogal een samenraapsel van adviezen. Ten eerste schrok hij van de afstellingen van de fiets terwijl hij die zelf ingemeten had, ten tweede moest eerst het zadel zeker!! een heel stuk omlaag om een paar weken later, zonder zich de opmerking te herinneren te vertellen dat het zadel een heel stuk omhoog moest. Idem advies met de schoenplaatjes. Eerst moesten ze helemaal naar voren, toen helemaal naar achteren.

De sportpodoloog verwees mijn oude zolen meteen naar de prullenbak. Veel te weinig correctie. Dat hield de klachten in stand was het oordeel. Daar voor 150 euro sportzolen gekocht. Heb nu dus een halve Mont Ventoux onder de voetbrug :)

Ik ben ondertussen van de ITB af, maar de klachten hebben zich meer naar onderen verplaatst. Wel nog aan de buitenkant knie, maar niet meer ter hoogte van het ITB probleemgebied. Rond de knie is er ook aan beide benen met golven gedurende dag irritatie (vooral bij veel zitten, autorijden etc). Ben heel gematigd aan het fietsen en dat fietsen heeft geen noemenswaardig effect op de klachten. Verder knakt linderknie al maanden om de x meter bij het lopen. Nooit eerder last van gehad.

Nu vandaag kom ik terug van een ervaren orthopedisch chirurg die CT + röntgen gemaakt heeft. Tracking knieschijf, kraakbeen en hele knie ziet er top uit. Geen mankementen. Ik laat hem echter mijn zolen zien en hij geeft meteen aan dat de uitleg die de podoloog gaf -<> flinke correctie voet ontlast buitenkant knie <>, geen steek houdt.

Ondertussen een 500 euro verder. Zit je nog met pijn aan beide benen, en een tegengesteld advies als het aankomt op correctie van de voeten.

Googlen op te grote correctie + steunzool +klachten levert ook weinig op, omdat steunzolen alleen problemen lijken op te lossen.

Ik ben een beetje de weg kwijt. Kan er geen pijl meer op trekken wat de klachten veroorzaakt of in stand houdt. Volgende week een goede bikefit bij energielab, en morgen eens terug naar die zolenman. Anders mik ik die zolen eruit en bestel ik de zolen die ik daarvoor 10 jaar heb gedragen.

Alle tips of goede adressen zijn welkom. Vooral adressen waar iemand zit die naar het totaalplaatje kijkt. Heb tot nu toe de ervaringen dat iedereen maar beetje op een eiland zit te werken. De oplossing van de één levert het probleem voor de ander...

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 23 mar 2015 17:56

Ik zeg zo maar wat: Wellicht een goede Osteopaat die naar het totale lijf kijkt ipv de lokale pijn / probleem. Mocht je in de buurt van Zeeland wonen kan ik je : Frank Zweedijk van OCM Middelburg aanbevelen. Hij is zelf fanatiek sporter/fietser en kan jou misschien wel helpen.

Ik kom er sowieso 1 tot 2 keer per jaar ivm een slechte onderrug ( ik mis 1 disc ) en een doorgezakte linkervoet. Ik fiets al een aantal jaren klachtenvrij.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 23 mar 2015 21:04

Ik zeg naar de huisarts een een doorverwijzing naar ziekenhuis voor mri scan. En dan maar hopen dat je juiste arts treft.

Comp78
Forum-lid

Comp78 24 mar 2015 17:36

rene schreef:Ik zeg zo maar wat: Wellicht een goede Osteopaat die naar het totale lijf kijkt ipv de lokale pijn / probleem. Mocht je in de buurt van Zeeland wonen kan ik je : Frank Zweedijk van OCM Middelburg aanbevelen. Hij is zelf fanatiek sporter/fietser en kan jou misschien wel helpen.

Ik kom er sowieso 1 tot 2 keer per jaar ivm een slechte onderrug ( ik mis 1 disc ) en een doorgezakte linkervoet. Ik fiets al een aantal jaren klachtenvrij.
Bedankt voor de tip. Vanavond terug naar de zolenmaker, dat maar weer eens 2-4 weken aanzien en dan neem ik deze tip zeker in overweging. Dan rij ik maar eens op en neer voor goed advies...

el_loco
Forum-lid

el_loco 28 mar 2015 18:39

Bedoel je met ITB een lopersknie? Want als dat zo is schrik ik nogal van de enorme hoeveelheid zooltjes, injecties enzo. 5 jaar geleden een lopersknie gehad, met een hoop `core-stability`, rustig fietsen en enorm veel geduld weer vanaf gekomen. Maar dan nog was ik 10 maanden verder.
Ben sinds eind december ook pas weer af van een dergelijke knieblessure met peesirritatie, ook dat knakken de hele tijd enzo. Maar dat heeft dus ook 8 maanden gekost (inclusief te lang doorfietsen en denken dat het vanzelf wegging natuurlijk... stom...)

Peesblessures kunnen hardnekkig zijn, dus ik zou niet teveel drastische maatregelen nemen, maar vooral kleine stapjes in het herstel nastreven. Succes in ieder geval!

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 29 mar 2015 13:18

el_loco schreef: Peesblessures kunnen hardnekkig zijn, dus ik zou niet teveel drastische maatregelen nemen, maar vooral kleine stapjes in het herstel nastreven.
Dit! Geduld, veel oefeningen, fysio etc etc, niet teveel blijven modderen aan die fiets.
Wanneer je dan toch een aanpassing doet, vergelijk dan steeds het verschil met voor die aanpassing.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik eens wat videos maken van jezelf op de fiets.
Met apps als Bike Fast Fit maak je vlot een overzicht van de afstelling van je fiets (kost 5€).
Ook kun je zien of je heup/knie/enkel gewrichten mooi in lijn boven elkaar bewegen.
Deze filmpjes kan je opslaan en zo de verschillen voor en na een aanpassing vergelijken.
Dit helpt op de lange duur om het overzicht te bewaren en mogelijk gemakkelijker een oorzaak aan te wijzen.

JohanSchipper
Forum-lid

JohanSchipper 29 mar 2015 20:20

rene schreef:Ik zeg zo maar wat: Wellicht een goede Osteopaat die naar het totale lijf kijkt ipv de lokale pijn / probleem. Mocht je in de buurt van Zeeland wonen kan ik je : Frank Zweedijk van OCM Middelburg aanbevelen. Hij is zelf fanatiek sporter/fietser en kan jou misschien wel helpen.

Dat is toch een kwakzalver? Die naam kom me ergens bekend voor, en niet in positieve zin...
Ik kan er naast zitten hoor.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 mar 2015 20:39

Google eens op "dynamische voetanalyse". Een dynamische voetenanalyse werkt met een mat met sensoren waar je overheen loopt. Aan de hand van de drukpunten die je tijdens het lopen laat zien, kan de podoloog een zooltje maken. Je kijkt samen naar het zelfde beeld. Als er op een bepaalde plaats teveel/te weinig druk zit, is dat zichbaar op het scherm waar je samen naar kijkt.

Een klassieke podoloog zet je op een glasplaat, doet er een carbonpapiertje tussen en hij is verder klaar. Een podoloog die een dynamische voetenanalyse doet, analyseert je bewegingspatroon. Dat laatste levert voor actieve sporters meer/betere informatie op. De klassieke podoloog met het carbonpapier is meer voor je oma.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 mar 2015 20:47

@Nee Nee Tot dat je een "klassieke" podoloog treft die niet alleen op die glasplaat af gaat, maar je ook over een plaatje, met carbonpapier laat lopen. Kan ook goed werken. Misschien is ons leeftijdsverschil wel voldoende dat ik je oma zou kunnen zijn, maar ook oma's willen soms gewoon fietsen.
Maar ik vraag me echt af of finetuning van de zooltjes echt de TS van zijn knieprobleem af helpt. Als je naar 3 podologen gaat, ben ik bang dat je 3 verschillende zooltjes krijgt.
Zelf heb ik goede ervaringen, niet met knieën, bij sportartsen op Papendal.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 30 mar 2015 11:09

JohanSchipper schreef:
Dat is toch een kwakzalver? Die naam kom me ergens bekend voor, en niet in positieve zin...
Ik kan er naast zitten hoor.
Stom lullen is ook een vak !

De naam Zweedijk is inderdaad een bekende naam in Zeeland. Lees hier ook maar eens een stuk over osteopathie en wielrennen.

http://www.gezondheidskrant.nl/56701/pr ... teopathie/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

miezie
Forum-lid

miezie 31 mar 2015 09:29

Ik ken een goede personal trainer die je met spierversterkende oefeningen kan helpen zodat je weer leert bewegen en dit pijnvrij is, ze zal je doorverwijzen naar een fysiotherapeut wanneer er wat meer nodig is (of waar dan ook naartoe) en zo voorts. In het midden van het land... Fietst zelf ook.

Naar mijn idee kun je alles in materiaal zoeken, terwijl opnieuw leren bewegen en belasten en spierverstevigende oefeningen 9 van de 10 keer helpen. Daarnaast helpt een goede dynamische bikefit, maar goed, eerst rustig opbouwen en enkel met een zool zorgen dat je het naar binnen of buiten klappen van je knie opvangt. En dokters.... wat weten die nou van sporten.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 31 mar 2015 09:41

@miezie Ik vind je laatste zin wel heel erg algemeen. Er zijn toch heel veel goede sportartsen, die vaak zelf ook fanatiek sporter zijn. Ik heb meer moeite met een personal trainer. Er zullen er best goede bij zitten, maar het is inmiddels ook een hype om een personal trainer te hebben. Ik zie de meerwaarde van een personal trainer niet ten opzichte van een fysiotherapeut. Een fysio die iets van fietsen af weet kan je minstens zulke goede oefeningen geven.

Plaats reactie