Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hemoglobine en wielrennen / duursport

bw75
Forum-lid

Gebruikersavatar bw75 25 mar 2015 21:30

Vandaag werd mijn Hb gemeten bij de bloedbank en dit was 9.4 mmol/l waar dit normaal gemiddeld zo'n 10,5 mmol/l.

De keuringsmedewerker gaf aan dat dit kwam door flink sporten waardoor er gemiddeld meer zuurstof gaat binden aan de rode bloedcellen. De reactie van het lijf zou zijn dat het Hb dan wat verlaagd wordt. Rokers zouden daardoor ook een relatief hoog Hb hebben.

Op internet kan ik vrij weinig (wetenschappelijke) literatuur / artikelen vinden over dit onderwerp.

Zijn er hier mensen die er iets 'evidence based' over kunnen zeggen?

Ik heb overigens geen enkele gezondheidsklachten (gehad) en ben sinds januari wel flink aan het fietsen met trainingsschema.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 25 mar 2015 22:23

Werden deze metingen door het zelfde laboratorium uitgevoerd?
Bij intensief sporten daalt het Hb, omdat de cellen wegens de zwaardere belasting een kortere levensduur hebben. De aanmaak van nieuwe cellen loopt daarop achter.
Bij ronderenners daalt het Hb ook gedurende een grote ronde.
Afbeelding

bw75
Forum-lid

Gebruikersavatar bw75 25 mar 2015 22:30

Het was geen echte lab-bepaling maar met een stand-alone Hb meter. Wel steeds hetzelfde apparaat.
Duidelijk verhaal over die levenscyclus van bloedcellen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 25 mar 2015 22:32

Afbeelding

bw75
Forum-lid

Gebruikersavatar bw75 25 mar 2015 22:34

Tuurlijk, pubmed had ik nog niet gekeken, Thanx

Harryfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar Harryfietst 26 mar 2015 07:24

9.4 mmol/l is een perfecte waarde! Een waarde van 10.5 mmol/l zie ik weinig (ik ben hematologisch analist; ik werk dagelijks met bloed, bloedcellen etc), maar dit is ook de bovengrens van de referentiewaarden voor mannen. De referentiewaarden kunnen per apparaat iets verschillen, maar in grote lijnen ligt het Hb van 95% van de gezonde mannen tussen de 8.5 en 10.5 mmol/l. Kortom, nergens zorgen over maken, jouw uitslag is doodnormaal. Waar heb je vandaan hebt dat het Hb gemiddeld 10.5 mmol/l zou moeten zijn?

Nog een kleine uitbreiding: je hebt een Hb (hemoglobine) en Ht (hematocriet). 'Vroeger' mocht je als wielrenner een Ht hebben van 50, later 52. En iedereen had dat zo ongeveer. Als je nagaat dat de verhouding tussen Hb en Ht ongeveer een factor 5 is, dan kun je wel raden dat iedereen zo rond een Hb van 10 mmol/l zat. Goh, hoe kan het dat iedere wielrenner een Hb van 10 mmol/l had, terwijl er statistisch gezien ook een heleboel wielrenners tussen de 8,5 mmol/l en 10 mmol/l zouden moeten zitten? En dat het bekend is dat je van topsport eerder een lager Hb krijgt dan een hoger Hb? Het antwoord weten we onderhand.... :(

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 26 mar 2015 07:48

Leuk om allemaal even te lezen. Als bloeddonor merk ik dat mijn Hb langzaam wat naar beneden gaat terwijl ik meer fiets. Misschien toch wat meer met voeding op letten (appelstroop op brood?) of mijn Hb weer iets in de goede richting kan duwen. Zeker nu ik richting de grens van het niet meer mogen doneren dreig te lopen.

bw75
Forum-lid

Gebruikersavatar bw75 26 mar 2015 09:16

@ Harryprog : bedankt voor je uitleg.

Ik maak me gelukkig ook nergens zorgen over. Het enige is dat ik normaal (de laatste 10 bloeddonaties) Hb waarden heb tussen de 10.3 en 10.7. Nu ineens is die waarde 9.4. Ik ben dus meer benieuwd naar de oorzaak hiervan.
Met de uitleg dat flinke training een verlaging van je Hb veroorzaakt is dat nu duidelijk. Ik train sinds januari namelijk zwaarder maar ook efficiënter dan ooit tevoren.

@dickw ; ik denk niet dat je speciaal iets met je voeding hoeft te doen. Gewoon gezond en gevarieerd eten (schijf van 5) en dan zorgt je lijf voor de rest.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 26 mar 2015 09:30

Dit artikel heeft niets te maken met een eventueel verlaagt HB door inspanning.

Waarom meet je het HB regelmatig? Zeker als er geen tekort is.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mar 2015 10:36

Start post gaat over hb meting bij bloedbank. Is dit wellicht een standaard test die gedaan wordt op het moment dat je bloed of plasma doneert? Gewoon als check van de kwaliteit van je bloed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bw75
Forum-lid

Gebruikersavatar bw75 26 mar 2015 12:34

Bij de bloedbank wordt inderdaad elke keer je Hb gemeten voor een donatie. Bij een te laag of te hoog Hb mag je niet doneren. Ook bloeddruk en pols en een beknopte medische anamnese worden bekeken.
De trend in je Hb kun je dus bijhouden.

Harryfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar Harryfietst 26 mar 2015 17:56

bw75 schreef: Nu ineens is die waarde 9.4. Ik ben dus meer benieuwd naar de oorzaak hiervan.
Volgens mij krijg je bij de bloedbank een vingerprikje of niet? Is het je toevallig opgevallen dat de doktersassistente meer dan normaal gestuwd heeft (gedrukt om er bloed uit te krijgen)? Stuwen zorgt er namelijk voor dat het bloed verdund wordt, waardoor de meting lager kan uitvallen. Dit is een erg veel gemaakte fout bij deze vorm van bloedafname. Daarom wordt er met deze waarden ook niet meer mee gedaan dan kijken of reden is om nader onderzoek te doen, of, zoals bij de bloedbank, een grens te stellen wanneer je nog bloed mag geven. De fout is gewoon te groot. Maar het wel een mooie, snelle en weinig ingrijpende manier om een indruk te krijgen wat je Hb is. Kortom, er is geen reden om je zorgen te maken. Gewoon de volgende keer afwachten en kijken wat het dan is. Grote kans dat het dan weer hoger is en dan is dit waarschijnlijk een meetfout geweest. ;)

Plaats reactie