Pagina 1 van 2

28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 08:42
door MF010
Om Parijs-Roubaix te rijden overweeg ik met 28mm banden te rijden. Heeft iemand ervaring met 28mm's in een Tarmac of Roubaix (allebei 2010)? Ik ben zeer benieuwd of het past.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 08:58
door MarkVeenstra
Meten is weten toch? Hoeveel mm heb je er nu in zitten en hoeveel ruimte heb je links/rechts/boven nog over?

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 09:02
door MF010
Is wat kort door de bocht; door krachten die erop komen heb je marge nodig. Daarom vraag ik om ervaringen.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 09:35
door bandiet
Vergeet ook niet om met extra ruimte rekening te houden wanneer je bijvoorbeeld een slag in je wiel krijgt.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 09:37
door bikerke
in de Roubaix sl4 passen deze zeker. Heb zelf met 28mm bandjes gereden op deze fiets.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 09:38
door Lcsmet
Ik heb deze winter op mijn Roubaix met een 28mm achterband gereden.
Een Pacenti 23SL velg
Een 28 mm Continental Sportcontact draadband
TRP R970EQ rem

Technisch ging dat gewoon goed met meer dan voldoende plaats.

De Conti Sportcontact 28mm "bolde" wel voor geen meter in vergelijking met de 25 mm Schwalbe One's die er nu omliggen.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 11:41
door Nee_Nee
Kijk even in het P-R topic.
De meeste remmen hebben er geen moeite mee om met 28mm te gaan rijden.
Het moet wel in je frame passen, de staande achtervork en de voorvork zijn soms een beperking: dus meten is weten en i.o.m. je FM eerst proberen.
Vaak houd je dan maar 1mm ruimte over tussen vork en band. Dat levert dan wel een nadeel op: daar hoopt zich alle troep, drek, afval op waar je onderweg doorheen rijdt.
Met 28mm rijden, levert wel een ander stuurgedrag op. Effe soepel een bocht nemen, is dan wel een ander verhaal. Je moet de band echt omduwen in de bocht en flink hangen. Ik ben een paar keer in de graskant geland omdat ik een bocht niet hield. Thuis in je eigen omgeving goed oefenen helpt zeker. Ik zou niet op de laatste dag die banden eronder gooien en dan gaan rijden.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 12:06
door MF010
Hmm...misschien dan maar rijden met 25mm? Helpt MTB-ervaring tegen dit ander stuurgedrag?

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 13:07
door campasuper
Nee Nee schreef:Met 28mm rijden, levert wel een ander stuurgedrag op. Effe soepel een bocht nemen, is dan wel een ander verhaal. Je moet de band echt omduwen in de bocht en flink hangen. Ik ben een paar keer in de graskant geland omdat ik een bocht niet hield. Thuis in je eigen omgeving goed oefenen helpt zeker. Ik zou niet op de laatste dag die banden eronder gooien en dan gaan rijden.
Niet mee eens.
Als ex-motorcoureur (op Peppi en Kokki niveau) in diverse klassen (met verschillende bandbreedtes) durf ik te stellen dat een verschil van 3 of 5 mm in breedte geen merkbare invloed heeft op de hellingshoek bij een bepaalde snelheid.
Wellicht zelf eens goed oefenen?

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 14:48
door ted038
campasuper schreef:
Nee Nee schreef:Met 28mm rijden, levert wel een ander stuurgedrag op. Effe soepel een bocht nemen, is dan wel een ander verhaal. Je moet de band echt omduwen in de bocht en flink hangen. Ik ben een paar keer in de graskant geland omdat ik een bocht niet hield. Thuis in je eigen omgeving goed oefenen helpt zeker. Ik zou niet op de laatste dag die banden eronder gooien en dan gaan rijden.
Niet mee eens.
Als ex-motorcoureur (op Peppi en Kokki niveau) in diverse klassen (met verschillende bandbreedtes) durf ik te stellen dat een verschil van 3 of 5 mm in breedte geen merkbare invloed heeft op de hellingshoek bij een bepaalde snelheid.
Wellicht zelf eens goed oefenen?
Vind het redelijk kort door de bocht ( pun intended ;) ) om te stellen dat omdat jij er geen problemen mee denkt te hebben op je motorfiets, het voor iedereen op de racefiets ook geen probleem is

Als EX motorcoureur weet je vast wel dat bandenspanning wel veel uitmaakt, en laten de meesten in een 28mm band nu minder bandenspanning doen .....

Wiel wordt groter in diameter, dus zal ook "trager" sturen, schat ik zo in. Als je daar geen rekening mee houd zit je net naast de weg ipv nog net op t randje ;)

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 19:53
door campasuper
Ik denk dat het toch iets meer afhankelijk is van de stuurmanskunsten dan van de bandbreedte.
Het hele verhaal van druk staat hier los van.
Het contactoppervlak van een smalle band en een brede band is bij gelijke druk gelijk.
Mocht je bij een bredere band de druk iets laten zakken, dan neemt ook het contactoppervlak toe en als je dan binnen marges blijft kun je met een groter contactoppervlak ook meer grip verwachten en theoretisch harder door de bocht.
Inderdaad stuurt een groter wiel / band trager. Dit is echter marginaal bij een verschil van enkele mm. De verschillen in de diverse GP klassen zijn veel groter dan een paar mm.
Voor mij blijft staan dat iemand niet zomaar uit de bocht gaat door 3 of 5 mm bredere en daarmee hogere band.
Als je denkt aan vandaag met de wind, deze heeft zeker meer invloed dan die paar mm.

Re: 28mm in Tarmac en Roubaix?

Geplaatst: 31 mar 2015 20:35
door Nee_Nee
Op het strand race ik met slicks op de mtb met 1,0 bar en 2,4 inch banden.
In het bos nooit met meer dan 2,0 bar in de 2,4 semi-slicks.

Tussen 23 en 25mm voelde ik totaal geen verschil. Bij de overstap naar 28mm merkte ik dat het even wennen was. Bochten-'werk' werd iets meer 'werk'. 23mm pomp ik op tot 8 bar, 25mm tot 7 en 28 tot 5,5. Ik heb de indruk dat ze iets hoger zijn en dat daar het verschil in zit.