racefiets voor de stevige medemens
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 feb 2011 14:12
Voor een goede vriend ben ik even aan het kijken naar een racefiets voor rond de 1250 euro.
De beste man is alleen redelijk aan het gewicht (110 KG bij 1.80).
Wat raden jullie aan? Ik zelf dacht aan een Trek met een setje handgespaakte wielen.
De beste man is alleen redelijk aan het gewicht (110 KG bij 1.80).
Wat raden jullie aan? Ik zelf dacht aan een Trek met een setje handgespaakte wielen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34
Met een prijs van rond de € 1250 zit de crux hem in de wielen. Merk fiets maakt dan niet zo veel uit. Weet niet of je voor die prijs ook handgemaakt kunt krijgen. Optie kan ook zijn om voor een Gaint TCR model te gaan, Wielen die daar inzitten zijn redelijk bomproef en model is plezierig allround. Dan heb je hem ook met 105 afmontage.
Zou wel voor alu frame gaan ipv carbon, maar met dat budget kom je daar toch op uit .....
(PS zit in zelfde gewichtsklasse, wat zwaarder zelfs )
Red bull pro-sl3000 en cpx33 velgen , ook bij Rose gespaakt en geven geen krimp
(inmiddels al weer 5 jaar oud, maar ze verkopen nog steeds iets vergelijkbaars : http://www.rosebikes.nl/artikel/racewie ... aid:162968 )
Ga dit jaar overigens Fulcrum Quattro proberen, staan al klaar maar nog 0 km mee gereden)
(PS zit in zelfde gewichtsklasse, wat zwaarder zelfs )
Red bull pro-sl3000 en cpx33 velgen , ook bij Rose gespaakt en geven geen krimp
(inmiddels al weer 5 jaar oud, maar ze verkopen nog steeds iets vergelijkbaars : http://www.rosebikes.nl/artikel/racewie ... aid:162968 )
Ga dit jaar overigens Fulcrum Quattro proberen, staan al klaar maar nog 0 km mee gereden)
Bij Trek zeggen ze dat racefietsen berekend zijn op max 120kg dus die wielen moeten het houden.
Bij Jan Janssen heb je voor 54 euro meerprijs een setje met 36 spaken, Mavic Open Pro en 105 naven. Dan kom je op 1350 euro adviesprijs voor een Tour de France en daar kan echt nog wel wat vanaf.
Bij Jan Janssen heb je voor 54 euro meerprijs een setje met 36 spaken, Mavic Open Pro en 105 naven. Dan kom je op 1350 euro adviesprijs voor een Tour de France en daar kan echt nog wel wat vanaf.
Campagnolo Ultra Dork
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Goede tip van Ernie C! verder respect voor je Vriend. Er zijn er genoeg die zich door hun gewicht juist af laten schrikken!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik zit zelf in de hogere, laten we zeggen, zwaardere klasse en heb nog nooit problemen met wielen gehad.
Hoewel, op de mtb een sprong van 1,5 meter, knal over een stevige kei, vond de Crest velg niet fijn, slag/knik erin die er in blijft. ongeveer 2 mm.
In totaal zal ik op diverse wielen, goedkope Khamsin, Mavics, maar ook Eurus wielen geen problemen gehad.
Wat betreft de fietsen zelf. Ik zal veel minder voordeel hebben van zogenaamd 'comfort' van de materialen gebruikt in frames etc.
Veel succes en hou ons op de hoogte.
Hoewel, op de mtb een sprong van 1,5 meter, knal over een stevige kei, vond de Crest velg niet fijn, slag/knik erin die er in blijft. ongeveer 2 mm.
In totaal zal ik op diverse wielen, goedkope Khamsin, Mavics, maar ook Eurus wielen geen problemen gehad.
Wat betreft de fietsen zelf. Ik zal veel minder voordeel hebben van zogenaamd 'comfort' van de materialen gebruikt in frames etc.
Veel succes en hou ons op de hoogte.
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
Waarom niet eerst een goedkopere fiets ( 2e hands) met daarin een goeie wielset zodat hij eerst eens kan proberen of het wat is voor hem.
Dat of een fitnessbike zou ik zelf eerder aan hem adviseren, zachtere geometrie, rechtere houding voor lichaam, al dat gewicht drukt anders allemaal naar voren en op een racefiets kan ik me voorstellen dat wat hij teveel heeft dan ook in de weg kan zitten.
110kg @180cm is echt veel te zwaar en ik kan me voorstellen dat met zon overgewicht je ook tegen andere lichamelijke problemen aanloopt als je op een racefiets gezet wordt. Voor hetzelfde geldt vind ie het niks, wil het niet en dan is een nieuwe fiets snel afschrijven en op marktplaats gooien ook zonde van het geld.
Eke vorm van beweging is goed, zou hem eerder gewoon eerst wat laten proberen op een fiets met een hele comfortabele geometrie, de kans op klachten is dan miz kleiner...
Dat of een fitnessbike zou ik zelf eerder aan hem adviseren, zachtere geometrie, rechtere houding voor lichaam, al dat gewicht drukt anders allemaal naar voren en op een racefiets kan ik me voorstellen dat wat hij teveel heeft dan ook in de weg kan zitten.
110kg @180cm is echt veel te zwaar en ik kan me voorstellen dat met zon overgewicht je ook tegen andere lichamelijke problemen aanloopt als je op een racefiets gezet wordt. Voor hetzelfde geldt vind ie het niks, wil het niet en dan is een nieuwe fiets snel afschrijven en op marktplaats gooien ook zonde van het geld.
Eke vorm van beweging is goed, zou hem eerder gewoon eerst wat laten proberen op een fiets met een hele comfortabele geometrie, de kans op klachten is dan miz kleiner...
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Toen ik een aantal jaren geleden zelf weer begon met fietsen woog ik 117kg bij een lengte van 180. Ik had toen nog een stalen peugeot staan waar ik eerst mijn rondjes maar weer op ben gaan rijden. toch brak er toen regelmatig een spaak. Ik had met mijn gewicht niet echt last van de houding. Maar door het fietsen in combinatie met gezonder eten viel ik wel af en dan merk je dat je lekkerder op je fiets gaat zitten. Dat is ook een fijne constatering. Maar de (mijn) realiteit is dat je op een racefiets gewoon lekkerder fietst dan op een fitnessbike. later toen er al een kg of 10 vanaf was kocht ik een Giant TCR, Carbon. Met daarin van die Shimano whr500. dat was ook iedere 1000km een spaak er uit. die heb ik toen snel vervangen door een bombproof mavic setje. Nooit meer tot op de dag van vandaag een gebroken spaak gehad. die Giant is nu mijn woon/werk fiets. inmiddels zit ik tussen de 82 en 85kg (schommelt nogal) .
Een goede 2e hands is zeker ook een optie. met 180cm zal je waarschijnlijk op een 56 uitkomen en dat is genoeg voorhanden. Wel zou ik dan adviseren, er vanuitgaande dat hij als beginner er niet al te veel verstand van heeft, de fiets wel direct van zo'n mavic open pro of cpx33 setje te voorzien en iemand met verstand van zaken mee te nemen danwel een FM een beurtje te laten geven. Klinkt wat overdreven misschien, maar we weten allemaal dat er op de 2ehandsmarkt heel veel "als nieuw" en met slecht 150km wordt aangeboden terwijl dat toch eigenlijk niet zo is. En niets zo demotiverend als pech voor een beginner.
Een goede 2e hands is zeker ook een optie. met 180cm zal je waarschijnlijk op een 56 uitkomen en dat is genoeg voorhanden. Wel zou ik dan adviseren, er vanuitgaande dat hij als beginner er niet al te veel verstand van heeft, de fiets wel direct van zo'n mavic open pro of cpx33 setje te voorzien en iemand met verstand van zaken mee te nemen danwel een FM een beurtje te laten geven. Klinkt wat overdreven misschien, maar we weten allemaal dat er op de 2ehandsmarkt heel veel "als nieuw" en met slecht 150km wordt aangeboden terwijl dat toch eigenlijk niet zo is. En niets zo demotiverend als pech voor een beginner.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
1m86 en toen ik begon met fietsen 115kg, gewoon op een racefiets begonnen: bianchi via nirone en een jaar of 2 gereden op de wielen die erbij zaten, nog nooit problemen gehad met wielen of houding, of wat dan ook gerelateerd aan gewicht.
Reed natuurlijk ook niet meteen ritten van 100km, vond 30 toen al een beste workout, tegenwoordig zou ik dat de moeite van het aantrekken van het kloffie niet eens meer waard vinden Mijn advies is even kijken welk max. gewicht het merk opgeeft bij het frame en de wielen en dan lekker zonder zorgen wielrennertje te gaan spelen Niet forceren.
Reed natuurlijk ook niet meteen ritten van 100km, vond 30 toen al een beste workout, tegenwoordig zou ik dat de moeite van het aantrekken van het kloffie niet eens meer waard vinden Mijn advies is even kijken welk max. gewicht het merk opgeeft bij het frame en de wielen en dan lekker zonder zorgen wielrennertje te gaan spelen Niet forceren.
Mijn eerste fiets wat een cannodale caad 8 met een handgespaakt setje, Rigida DP18. Mooie bomproof combinatie. Cannondale heeft geen gewichtsverlies restrictie in hun garantie volgens mij.
Gilbertson Allure, Quasar QS4, 105 5800, 3T componenten
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 feb 2011 14:12
Dat weet hij al. Hij fietste vroeger veel, maar zn oude fiets voldoet niet meer.jeroenkuiper schreef:Waarom niet eerst een goedkopere fiets ( 2e hands) met daarin een goeie wielset zodat hij eerst eens kan proberen of het wat is voor hem.
Dat of een fitnessbike zou ik zelf eerder aan hem adviseren, zachtere geometrie, rechtere houding voor lichaam, al dat gewicht drukt anders allemaal naar voren en op een racefiets kan ik me voorstellen dat wat hij teveel heeft dan ook in de weg kan zitten.
Ik ben 6cm langer en zit in dezelfde gewichtsklasse.
Ben een mtber maar te zwaar en wil werken aan een betere conditie, op de weg met een mtb vind ik maar niks.
Vandaar 2 weken terug een Trek Domane 2.3 uit 2015 aangeschaft.
Reeds zo'n 250km gereden en erg tevreden, een comfortracer die voor mij ook nog eens erg snel is.
Heb de fiets aangeschaft voor €1169 en heb daarbij ook nog eens €75 aan accessoires gekregen.
Had twijfels over de wielen maar deze zijn geschikt tot 120kg en houden zich goed.
Kon voor €999 het 2014 model kopen maar heb vanwege de nieuwe 11 speed 105 groep van shimano voor een 2015 model gekozen.
Deze groep schakelt als een zonnetje, hoop dat ik niet te kort kom in de bergen
Ben een mtber maar te zwaar en wil werken aan een betere conditie, op de weg met een mtb vind ik maar niks.
Vandaar 2 weken terug een Trek Domane 2.3 uit 2015 aangeschaft.
Reeds zo'n 250km gereden en erg tevreden, een comfortracer die voor mij ook nog eens erg snel is.
Heb de fiets aangeschaft voor €1169 en heb daarbij ook nog eens €75 aan accessoires gekregen.
Had twijfels over de wielen maar deze zijn geschikt tot 120kg en houden zich goed.
Kon voor €999 het 2014 model kopen maar heb vanwege de nieuwe 11 speed 105 groep van shimano voor een 2015 model gekozen.
Deze groep schakelt als een zonnetje, hoop dat ik niet te kort kom in de bergen