Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interval training

pinarello
Forum-lid

pinarello 02 apr 2015 15:29

Ik vroeg me af of het kwa resultaat wat uitmaakt of je interval training hardlopend ipv fietsend doet. Zeker gezien het weer van de afgelopen weken is het een stuk prettiger om te gaan hardlopen. Daarnaast krijg je de hf gemakkelijker omhoog met hardlopen.

Iemand die hier iets vanaf weet?

kawouter
Forum-lid

kawouter 02 apr 2015 15:34

Ik merk dat ik door intervaltrainingen te doen met hardlopen ik vermogen inleveren met fietsen. Ik zou het dus niet doen wanneer je wil presteren op de fiets en niet met hardlopen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 apr 2015 17:03

Ik denk, kort door de bocht, dat het voor je conditie, je hart/longen gebeuren, niet zoveel uitmaakt. Maar voor je beweging, coordinatie, spieropbouw, spierreflexen wel sportspecifiek uit maakt.
Al kan het niet kwaad om sporadisch eens een andere sport te doen. Afwisseling is niet verkeerd. Maar ik zou niet al je specifieke interval training ineens hardlopend doen.
Keerzijde van sporadisch hardlopen (en zeker met intervallen), is natuurlijk nog wel de blessuregevoeligheid. Maar dat is dan weer mega persoonlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pinarello
Forum-lid

pinarello 02 apr 2015 17:33

MarkVeenstra schreef:Ik denk, kort door de bocht, dat het voor je conditie, je hart/longen gebeuren, niet zoveel uitmaakt. Maar voor je beweging, coordinatie, spieropbouw, spierreflexen wel sportspecifiek uit maakt.
Al kan het niet kwaad om sporadisch eens een andere sport te doen. Afwisseling is niet verkeerd. Maar ik zou niet al je specifieke interval training ineens hardlopend doen.
Keerzijde van sporadisch hardlopen (en zeker met intervallen), is natuurlijk nog wel de blessuregevoeligheid. Maar dat is dan weer mega persoonlijk.
Dat eerste was eigenlijk ook mijn idee. Het is ook als alternatief bedoeld als het weer te slecht is om te fietsen zoals afgelopen weken. Bij goed weer fiets ik gewoon.
Blessures heb ik gelukkig sinds 2011 (aanvangsproblemen) niet meer gehad. Probeer ook in het fietsseizoen een keer of 2 per maand nog een keer te lopen om het (fysiek) bij te houden.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 02 apr 2015 19:10

Hardlopen is een leuke afwisseling voor een wielrenner, maar je hebt er helemaal niets aan op de fiets tenzij je aan cyclo cross doet. Daarnaast is de kans op blessures met hardlopen groter.

Door hardloop trainingen win je geen vermogen en lever je ook geen vermogen in. Vermogen wordt uitgedrukt in Wattage en is niet het gevoel dat Kawouter bedoeld.

Je hart/longen zijn geen beperkende factor voor je prestaties. Dat je hartslag hoger ligt met lopen komt doordat je loopefficiëntie te laag is. Goed getrainde lopers kunnen ook met lagere hartslagen lopen. Dus dat wordt veel wandelen.

pinarello
Forum-lid

pinarello 02 apr 2015 19:39

Alan Smeets schreef:Hardlopen is een leuke afwisseling voor een wielrenner, maar je hebt er helemaal niets aan op de fiets tenzij je aan cyclo cross doet. Daarnaast is de kans op blessures met hardlopen groter.

Door hardloop trainingen win je geen vermogen en lever je ook geen vermogen in. Vermogen wordt uitgedrukt in Wattage en is niet het gevoel dat Kawouter bedoeld.

Je hart/longen zijn geen beperkende factor voor je prestaties. Dat je hartslag hoger ligt met lopen komt doordat je loopefficiëntie te laag is. Goed getrainde lopers kunnen ook met lagere hartslagen lopen. Dus dat wordt veel wandelen.
Als ik het zo lees dan kun je beter niets doen dan hardlopen als alternatief wanneer je niet kunt fietsen. Daar zet ik dan wel een ? bij.

Die laatste alinea kun je die ook uitleggen want dat volg ik niet. En hoezo wandelen? Ik kan ook hardlopen in lage zone's (alleen gaat het dan niet hard :D )

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 02 apr 2015 20:22

Het is afhankelijk van je doelstellingen. Je gaat niet beter fietsen door een hardloop training. Een week geen intervallen is ook geen probleem voor je fiets conditie. Als het weer slecht is kun je ook een rustweek nemen. Het is alleen deze week lastig geweest om te trainen door de storm.

Als jij lekker wilt sporten kun je best gaan hardlopen.

Leg mij dan eens uit waarom jij denkt dat je hart en longen een beperkende factor zijn voor je prestaties?

Rustige duur betekend een hartslag van <135 Veel fietser die niet veel lopen zullen nooit zo laag komen met de hartslag.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 02 apr 2015 20:54

Alan hoe zit het met vetverbranding en het trainen van de hart/longfunctie tussen hardlopen en wielrennen.

Ik merk namelijk persoonlijk (wat zeker tussen de oren kan zitten, maar als het werkt dan werkt het) dat als ik 1 a 2 keer per week een half uurtje loop ik wat beter om kan gaan met de verzuring en hoge hartslagen tijdens het fietsen. Ik ga er niet perse harder van fietsen maar kan de inspanning met hoge hartslag beter en langer volhouden.
Daarnaast merkte ik dat ik op een x moment mijn fietsgewicht wel zo ongeveer had gehaald. Er ging niks meer af en niks meer bij. Toen ik daarnaast ook wat ging hartlopen wist ik nog 3kg kwijt te raken zonder de prestaties op de fiets af te botten.

Graag hoor ik de wetenschappelijk verklaring of juist het ontbreken daarvan.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 apr 2015 21:13

@Gerboon. Totaal niet wetenschappelijk, maar ik heb het gevoel dat ik, als ik hardloop op dagen dat ik niet fiets, en dat was dan helemaal niet zo lang, "het kacheltje bleef branden".

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 03 apr 2015 09:56

Alan Smeets schreef:Hardlopen is een leuke afwisseling voor een wielrenner, maar je hebt er helemaal niets aan op de fiets tenzij je aan cyclo cross doet. Daarnaast is de kans op blessures met hardlopen groter.
Heb je er echt niets aan? Ook niet voor het opbouwen van conditie?
Veni. Vidi. Fietsie.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 03 apr 2015 10:19

Daar ben ik ook benieuwd naar. Je leest toch vaak dat een half uur hardlopen effectiever is dan anderhalf uur fietsen.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 03 apr 2015 16:39

Hardlopen, zwemmen, fietsen, het verbetert allemaal je conditie, maar door te zwemmen ga niet niet beter hardlopen of fietsen, door te hardlopen ga je niet beter zwemmen en fietsen en door te fietsen ga je niet beter zwemmen of hardlopen.

De impact van een half uur hardlopen is zeker groter dan die van een half uur fietsen, dit heeft echter ook te maken met hoe getraind je bent. Voor mij stelt een half uurtje zwemmen niets voor en heeft een half uur hardlopen een grote impact. Iemand die veel fietst kan aan een half uurtje zwemmen al behoorlijke spierpijn overhouden.

Je kunt niet alles met één wetenschappelijk artikel verklaren. Je kunt wel kijken naar de fysiologie van het menselijk lichaam. Er werd eerder gesteld dat je door een looptraining je hart en longen kunt trainen. Door te sporten kun je het hart trainen en ook je longen, maar dit heeft niets te maken met het happen naar adem als je zeer intensief sport. Door af en toe een looptraining tussen je fiets trainingen te doen zal de hart/long functie niet verbeteren. Daarnaast zijn er veel belangrijkere processen in je lichaam die bepalend zijn voor je conditie.

Het zit zeker niet tussen je oren dat je beter met de verzuring om kunt gaan. Door zwaarder te sporten met verzuring, wat met lopen eerder gebeurd, laat je makkelijker met de hogere lactaatwaarden omgaan. Je traint dan het intensieve deel van je conditie. Ik ga je dan vragen wat je doelstelling is. Is dit langer op dezelfde hoge intensiteit fietsen, m.a.w. je wordt sterker of dat je jouw conditie verbeterd en hetzelfde vermogen op een lagere hartslag kunt trappen m.a.w. je wordt beter?

Jouw gewicht is lastig, daar zou ik meerdere redenen voor kunnen bedenken. Door te hardlopen heb je waarschijnlijk andere spieren gebruikt en dus ook meer spiermassa erbij gekregen. Deze extra massa is niet zomaar zichtbaar, maar zorgt er misschien wel voor dat je door de dag heen extra calorieën verbrand (hoger BMR). Daarnaast kan het mogelijk zijn dat je door het hardlopen zelf ook meer calorieën verbrand hebt. Met een half uur hardlopen verbrand je meer dan met een half uur fietsen.

Plaats reactie