Ketting / cassette slijtage
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mar 2015 09:36
Na 2500 Km met een 105 compact (50/34 & 11/28) groep te hebben gefietst begon te ketting al over te slaan. De reactie van mijn plaatselijke fm was dat ik met een 'verkeerd' verzet fietste? Ik fiets voornamelijk 50-19, de fm gaf hierbij aan dat de kettinglijn scheef kwam te staan waardoor er dus extra slijtage optreed. Als advies kreeg ik mee om op 34-13 te gaan rijden. Inmiddels kan ik uit ervaring zeggen dat dit hem niet gaat worden. Ketting staat nog schever en kraakt van alle kanten.
Nu ben ik naar een wat grotere fietsen zaak gegaan die hoofdzakelijk zaken doet in race en mtb. Die monteur daar zei dat het verzet 50-19 geen enkel probleem moet geven. Wel gaf hij het advies om zowel de ketting als cassette tegelijk te vervangen.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik heb een overduidelijk probleem dat de ketting overslaat, de ketting checker van bbb geeft nog geen 0,75% slijtage aan?? Daarnaast heb ik bij een kameraad een ketting gezien met ruim 1% kettingslijtage waarbij de ketting niet overslaat? En is 50-19 eigenlijk zo'n raar verzet?
Nu ben ik naar een wat grotere fietsen zaak gegaan die hoofdzakelijk zaken doet in race en mtb. Die monteur daar zei dat het verzet 50-19 geen enkel probleem moet geven. Wel gaf hij het advies om zowel de ketting als cassette tegelijk te vervangen.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik heb een overduidelijk probleem dat de ketting overslaat, de ketting checker van bbb geeft nog geen 0,75% slijtage aan?? Daarnaast heb ik bij een kameraad een ketting gezien met ruim 1% kettingslijtage waarbij de ketting niet overslaat? En is 50-19 eigenlijk zo'n raar verzet?
Ik vrees dat je je lokale FM best zoveel mogelijk links laat liggen.
Ik rijd zelf meer dan 50% van mijn kilometers (+/- 13000km/jaar) op 50-19, en dit is de op 1 na (nl. 50-17) de rechtste kettinglijn die je maar kan hebben. En 34-13 is echt wel schuin.
Ik heb wel dezelfde ervaring gehad als jij, t.t.z. na +/- 2500-3000km ketting problemen.
Heb dit als volgt opgelost :
1) beter smeermiddel - ik gebruik nu Boeshield en dit weerstaat veel beter aan natte omstandigheden dan andere produkten die ik heb getest.
2) Ik gebruik nu kettingen met KMC Missing Link en werk met 3 kettingen, die ik om de 1000km afwissel. Slechts enkele minuutjes werk. Doe dit nu ongeveer een jaar, gebruik nog steeds dezelfde cassette en heb er nu bijna 9000km mee gereden.
Ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die met 1 ketting en cassette nog langer rijden, maar hoe je dat voor elkaar krijgt heb ik nog niet kunnen ontcijferen.
Ik rijd zelf meer dan 50% van mijn kilometers (+/- 13000km/jaar) op 50-19, en dit is de op 1 na (nl. 50-17) de rechtste kettinglijn die je maar kan hebben. En 34-13 is echt wel schuin.
Ik heb wel dezelfde ervaring gehad als jij, t.t.z. na +/- 2500-3000km ketting problemen.
Heb dit als volgt opgelost :
1) beter smeermiddel - ik gebruik nu Boeshield en dit weerstaat veel beter aan natte omstandigheden dan andere produkten die ik heb getest.
2) Ik gebruik nu kettingen met KMC Missing Link en werk met 3 kettingen, die ik om de 1000km afwissel. Slechts enkele minuutjes werk. Doe dit nu ongeveer een jaar, gebruik nog steeds dezelfde cassette en heb er nu bijna 9000km mee gereden.
Ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die met 1 ketting en cassette nog langer rijden, maar hoe je dat voor elkaar krijgt heb ik nog niet kunnen ontcijferen.
Ik vind het heel bijzonder dat je na 2.500km een overslaande ketting hebt. Heb je die cassette soms 2de hands gekocht?
Opzich kan je een ketting met 1,5% slijtage hebben die nog steeds niet overslaat want dan slijt je cassette gewoon mee met je ketting. Als je er dan een nieuwe op gooit zul je natuurlijk wel hebben dat die overslaat en moet je ook je cassette vervangen.
Zelf rij ik gewoon met 1 ketting. Ik vervang m op 0.75% en heb een cassette die al 10.000km+ meegaat. Denk wel dat het ook van de kwaliteit van de cassette af hangt. Mijn ervaring is dat Tiagra cassettes wel sneller slijten en vervangen moeten worden.
Opzich kan je een ketting met 1,5% slijtage hebben die nog steeds niet overslaat want dan slijt je cassette gewoon mee met je ketting. Als je er dan een nieuwe op gooit zul je natuurlijk wel hebben dat die overslaat en moet je ook je cassette vervangen.
Zelf rij ik gewoon met 1 ketting. Ik vervang m op 0.75% en heb een cassette die al 10.000km+ meegaat. Denk wel dat het ook van de kwaliteit van de cassette af hangt. Mijn ervaring is dat Tiagra cassettes wel sneller slijten en vervangen moeten worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mar 2015 09:36
Ik heb in december 2013 een nieuwe fiets gekocht met een 105 groep. Onderdelen zijn dus nieuw. De cassette en kransjes zien er ook niet super versleten uit. Ik zie wel gebruikerssporen maar van extreem versleten en puntige tanden is geen sprake, toch blijft de ketting in verzet 50-19 overslaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mar 2015 09:36
@Gerboon
De body is schoongemaakt. Na het schakelen even de benen stil leggen en aanzetten. Dan slaat de ketting over.
De body is schoongemaakt. Na het schakelen even de benen stil leggen en aanzetten. Dan slaat de ketting over.
Check even of je derailleur nog goed vrij beweegt om beide draaipunten en of de kettingspanning nog ok is.
Ik heb 2 cassettes, en wissel bij 0,4% kettingslijtage naar de ingesleten cassette. Zodra de ketting op is verwissel ik terug naar de minder ingesleten cassette zodat de nieuwe ketting weer past. Gaat al lang goed.
Ik heb 2 cassettes, en wissel bij 0,4% kettingslijtage naar de ingesleten cassette. Zodra de ketting op is verwissel ik terug naar de minder ingesleten cassette zodat de nieuwe ketting weer past. Gaat al lang goed.
Met een nwe ketting op een gebruikte cassette kan de de ketting gaan overslaan. Maar na een 50 a 100 km rustig fietsen stopt het overslaan vaak wel weer, eea hangt af van hoever de cassette is versleten.
Zie ook: Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
Zie ook: Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
The wind is my friend
Dit heb ik ook zo ervaren ja. Laatst nieuwe ketting aangeschaft. De eerste +/- 150 km sloeg hij af en toe over, nu nergens meer last van.C.R3.2011 schreef:Met een nwe ketting op een gebruikte cassette kan de de ketting gaan overslaan. Maar na een 50 a 100 km rustig fietsen stopt het overslaan vaak wel weer, eea hangt af van hoever de cassette is versleten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29 sep 2014 21:03
Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn ketting is nieuw (+/- 500 km) ik wissel mijn ketting nu om de 2000 km om zo de levensduur van cassette en voorbladen zo maximaal te verlengen, cassette en voorblad is nagenoeg nieuw (+/- 1500 km). Maar als de ketting op het kleinste achtertandwiel zet en voor op het grootste blad en als er grote kracht op komt te staan om dat je aanzet dan gaat de ketting overslaan. Tijdens de kettingwissel zijn de voor- en achterderrie ook vervangen. Ik vraag me af wat het nou weer kan zijn:
- Afstelling achterderrie
- Body achtervelg
- ??
- Afstelling achterderrie
- Body achtervelg
- ??
Scharniert het schakeltje zoals het hoort? Als deze stroef scharniert is dat een reden voor overslag. Als je dat korrigeert is het overslaan over.
Mijn trainingen op bikeplanner.com