Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting / cassette slijtage

kay berendsen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 09:36

kay berendsen 07 apr 2015 09:50

Na 2500 Km met een 105 compact (50/34 & 11/28) groep te hebben gefietst begon te ketting al over te slaan. De reactie van mijn plaatselijke fm was dat ik met een 'verkeerd' verzet fietste? Ik fiets voornamelijk 50-19, de fm gaf hierbij aan dat de kettinglijn scheef kwam te staan waardoor er dus extra slijtage optreed. Als advies kreeg ik mee om op 34-13 te gaan rijden. Inmiddels kan ik uit ervaring zeggen dat dit hem niet gaat worden. Ketting staat nog schever en kraakt van alle kanten.
Nu ben ik naar een wat grotere fietsen zaak gegaan die hoofdzakelijk zaken doet in race en mtb. Die monteur daar zei dat het verzet 50-19 geen enkel probleem moet geven. Wel gaf hij het advies om zowel de ketting als cassette tegelijk te vervangen.

Wat is jullie ervaring hiermee. Ik heb een overduidelijk probleem dat de ketting overslaat, de ketting checker van bbb geeft nog geen 0,75% slijtage aan?? Daarnaast heb ik bij een kameraad een ketting gezien met ruim 1% kettingslijtage waarbij de ketting niet overslaat? En is 50-19 eigenlijk zo'n raar verzet?

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 07 apr 2015 10:05

Ik vrees dat je je lokale FM best zoveel mogelijk links laat liggen.

Ik rijd zelf meer dan 50% van mijn kilometers (+/- 13000km/jaar) op 50-19, en dit is de op 1 na (nl. 50-17) de rechtste kettinglijn die je maar kan hebben. En 34-13 is echt wel schuin.

Ik heb wel dezelfde ervaring gehad als jij, t.t.z. na +/- 2500-3000km ketting problemen.

Heb dit als volgt opgelost :
1) beter smeermiddel - ik gebruik nu Boeshield en dit weerstaat veel beter aan natte omstandigheden dan andere produkten die ik heb getest.
2) Ik gebruik nu kettingen met KMC Missing Link en werk met 3 kettingen, die ik om de 1000km afwissel. Slechts enkele minuutjes werk. Doe dit nu ongeveer een jaar, gebruik nog steeds dezelfde cassette en heb er nu bijna 9000km mee gereden.

Ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die met 1 ketting en cassette nog langer rijden, maar hoe je dat voor elkaar krijgt heb ik nog niet kunnen ontcijferen.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 07 apr 2015 10:24

Ik vind het heel bijzonder dat je na 2.500km een overslaande ketting hebt. Heb je die cassette soms 2de hands gekocht?

Opzich kan je een ketting met 1,5% slijtage hebben die nog steeds niet overslaat want dan slijt je cassette gewoon mee met je ketting. Als je er dan een nieuwe op gooit zul je natuurlijk wel hebben dat die overslaat en moet je ook je cassette vervangen.

Zelf rij ik gewoon met 1 ketting. Ik vervang m op 0.75% en heb een cassette die al 10.000km+ meegaat. Denk wel dat het ook van de kwaliteit van de cassette af hangt. Mijn ervaring is dat Tiagra cassettes wel sneller slijten en vervangen moeten worden.

kay berendsen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 09:36

kay berendsen 07 apr 2015 11:32

Ik heb in december 2013 een nieuwe fiets gekocht met een 105 groep. Onderdelen zijn dus nieuw. De cassette en kransjes zien er ook niet super versleten uit. Ik zie wel gebruikerssporen maar van extreem versleten en puntige tanden is geen sprake, toch blijft de ketting in verzet 50-19 overslaan.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 07 apr 2015 12:33

is de body niet gewoon toe aan een schoonmaakbeurtje? Heb ik zelf onlangs ook gedaan na 4000km met een setje wielen en nu slaat de body niet meer door onder hoge belasting.

kay berendsen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 09:36

kay berendsen 07 apr 2015 13:38

@Gerboon

De body is schoongemaakt. Na het schakelen even de benen stil leggen en aanzetten. Dan slaat de ketting over.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 07 apr 2015 20:31

Rek op je derailleurkabel, waardoor die niet meer goed afgesteld is? In dat geval wil 'ie ook nog wel eens overslaan.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

MIG
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:52

MIG 20 apr 2015 08:28

Check even of je derailleur nog goed vrij beweegt om beide draaipunten en of de kettingspanning nog ok is.

Ik heb 2 cassettes, en wissel bij 0,4% kettingslijtage naar de ingesleten cassette. Zodra de ketting op is verwissel ik terug naar de minder ingesleten cassette zodat de nieuwe ketting weer past. Gaat al lang goed.

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 22 apr 2015 12:32

Met een nwe ketting op een gebruikte cassette kan de de ketting gaan overslaan. Maar na een 50 a 100 km rustig fietsen stopt het overslaan vaak wel weer, eea hangt af van hoever de cassette is versleten.
Zie ook: Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
The wind is my friend

M4028049
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mei 2014 20:55
Locatie: Delft

M4028049 22 apr 2015 17:45

C.R3.2011 schreef:Met een nwe ketting op een gebruikte cassette kan de de ketting gaan overslaan. Maar na een 50 a 100 km rustig fietsen stopt het overslaan vaak wel weer, eea hangt af van hoever de cassette is versleten.
Dit heb ik ook zo ervaren ja. Laatst nieuwe ketting aangeschaft. De eerste +/- 150 km sloeg hij af en toe over, nu nergens meer last van.

fietser043
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:03

fietser043 27 apr 2015 20:09

Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn ketting is nieuw (+/- 500 km) ik wissel mijn ketting nu om de 2000 km om zo de levensduur van cassette en voorbladen zo maximaal te verlengen, cassette en voorblad is nagenoeg nieuw (+/- 1500 km). Maar als de ketting op het kleinste achtertandwiel zet en voor op het grootste blad en als er grote kracht op komt te staan om dat je aanzet dan gaat de ketting overslaan. Tijdens de kettingwissel zijn de voor- en achterderrie ook vervangen. Ik vraag me af wat het nou weer kan zijn:

- Afstelling achterderrie
- Body achtervelg
- ??

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 27 apr 2015 21:14

Scharniert het schakeltje zoals het hoort? Als deze stroef scharniert is dat een reden voor overslag. Als je dat korrigeert is het overslaan over.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie