fixie frame troubles
Geplaatst: 10 apr 2015 10:55
Als groot fiets fanaat en bezitter van een heleboel type fietsen, was ik al jaren gek op fixie fietsen. Vanwege de eenvoud van deze fietsen, het rijden erop heb ik nog nooit gedaan.
Het bouwen van zo een fiets ook niet, vanwege de eenvoud lijkt mij dat geen probleem.
Even eerst wel het 1 en ander gelezen
Het eenvoud bleek uit de vele posts hierover. Bijna elk soort frame is geschikt en de bottom brackets zijn er in voonamelijk BSA of Italiaans draad. Hoe moeilijk kan het zijn ?
Dan maar een mooie Batavus Champion kopen (Omdat deze te koop stond), vol goede moed met de fiets naar huis. Slopen die handel, althans de grove dingen. En vervolgens met ideeen genoeg naar de fixed gear shop. Ideeen had ik al en de velgen waren dan al snel gekocht, stuurtje, trappers, bracket, en de bottom bracket waren al snel de volgers in de shop. Volgens de shop zou de bottom bracket BSA draad zijn, want zo zag dat eruit (ik had het kale frame meegenomen). Ik met de genoemde spullen naar huis (overigens is een kant en klare fiets vele malen goedkoper, maar veel minder eer en plezier )
Thuis gekomen maar even kijken of alle spullen wel passen.
Ik zou de fiets even opbouwen om vervolgens alles weer af te breken en de fiets te spuiten etc.
En daar ging het direct de mist in, de bottom bracket had helemaal geen mogelijkheid om gereedschap op te gebruiken (was mij en de shop niet opgevallen). Hoekan dit? , het zal toch niet geperst zijn? Toch bleek dit het geval, Batavus was aan het pionieren gegaan. En ik had net die fiets gekocht. Aan het googlen gegaan, de lagerbussen bleken van een soort die nog in de handel verkrijbaar was. Het zou een standaard maat zijn, die in de industrie nog word gebruikt. Maar dan de trapas, te lang en dus niet geschikt.
Wat nu? Lekker zo een project die in de begin fase al vast loopt. Dan maar ff een nieuwe frame zoeken. En jawel hoor een mooie Gazelle Grand sport, het frame kostte niet veel en heb het frame laten ophalen. Nog wel even gevraagd om goed te kijken of er een externe of interne mogelijkheid was om de bottom bracket te verwijderen. Dit bleek het geval te zijn, eenmaal thuis direct de bottom bracket proberen te verwijderen. Blijken de ringen aan de buitenzijde van kunststof te zijn en direct af te breken bij het zetten van kracht. Dan maar weer ff googlen. En ja, hoor weer prijs! Gazelle heeft even heel kort dit type as gebruikt. Een geperste as in kunstof houders die in het midden samen klikken en nooit en te nimmer er heel ui te halen zijn en ook niet meer verkrijgbaar zijn
De informatie die ik op meerder sites kon vinden was niet helemaal juist of heb ik erover heen gelezen? In ieder geval heb ik net die twee frames die anders zijn dan de rest. En dat zijn geen Franse frames (hier werd ik voor gewaarschuwd) maar oerhollandse.
Hebben jullie oplossingen? En kan ik bijvoorbeeld bij de Batavus de trapas wat slijpen, zodat de bracket er verder op kan?
Ik hoor graag van jullie.
Het bouwen van zo een fiets ook niet, vanwege de eenvoud lijkt mij dat geen probleem.
Even eerst wel het 1 en ander gelezen
Het eenvoud bleek uit de vele posts hierover. Bijna elk soort frame is geschikt en de bottom brackets zijn er in voonamelijk BSA of Italiaans draad. Hoe moeilijk kan het zijn ?
Dan maar een mooie Batavus Champion kopen (Omdat deze te koop stond), vol goede moed met de fiets naar huis. Slopen die handel, althans de grove dingen. En vervolgens met ideeen genoeg naar de fixed gear shop. Ideeen had ik al en de velgen waren dan al snel gekocht, stuurtje, trappers, bracket, en de bottom bracket waren al snel de volgers in de shop. Volgens de shop zou de bottom bracket BSA draad zijn, want zo zag dat eruit (ik had het kale frame meegenomen). Ik met de genoemde spullen naar huis (overigens is een kant en klare fiets vele malen goedkoper, maar veel minder eer en plezier )
Thuis gekomen maar even kijken of alle spullen wel passen.
Ik zou de fiets even opbouwen om vervolgens alles weer af te breken en de fiets te spuiten etc.
En daar ging het direct de mist in, de bottom bracket had helemaal geen mogelijkheid om gereedschap op te gebruiken (was mij en de shop niet opgevallen). Hoekan dit? , het zal toch niet geperst zijn? Toch bleek dit het geval, Batavus was aan het pionieren gegaan. En ik had net die fiets gekocht. Aan het googlen gegaan, de lagerbussen bleken van een soort die nog in de handel verkrijbaar was. Het zou een standaard maat zijn, die in de industrie nog word gebruikt. Maar dan de trapas, te lang en dus niet geschikt.
Wat nu? Lekker zo een project die in de begin fase al vast loopt. Dan maar ff een nieuwe frame zoeken. En jawel hoor een mooie Gazelle Grand sport, het frame kostte niet veel en heb het frame laten ophalen. Nog wel even gevraagd om goed te kijken of er een externe of interne mogelijkheid was om de bottom bracket te verwijderen. Dit bleek het geval te zijn, eenmaal thuis direct de bottom bracket proberen te verwijderen. Blijken de ringen aan de buitenzijde van kunststof te zijn en direct af te breken bij het zetten van kracht. Dan maar weer ff googlen. En ja, hoor weer prijs! Gazelle heeft even heel kort dit type as gebruikt. Een geperste as in kunstof houders die in het midden samen klikken en nooit en te nimmer er heel ui te halen zijn en ook niet meer verkrijgbaar zijn
De informatie die ik op meerder sites kon vinden was niet helemaal juist of heb ik erover heen gelezen? In ieder geval heb ik net die twee frames die anders zijn dan de rest. En dat zijn geen Franse frames (hier werd ik voor gewaarschuwd) maar oerhollandse.
Hebben jullie oplossingen? En kan ik bijvoorbeeld bij de Batavus de trapas wat slijpen, zodat de bracket er verder op kan?
Ik hoor graag van jullie.