Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gazelle Orange tandwiel krom

jeff-strongman
Forum-lid

jeff-strongman 12 apr 2015 22:30

Bij het achteruit trappen, loopt mijn ketting er direct vanaf. Ik heb niets geks gedaan met deze Gazelle Orange fiets (niet gevallen of iets dergelijks, maar ik zet er wel redelijk wat kracht op (niet op het niveau van een professionele atleet, maar meer dan een gemiddelde persoon wellicht)). Ik had gedacht dat een fiets daar wel tegen zou moeten kunnen; het is een fiets bedoelt voor mensen en ik ben een mens (het is zelfs zo'n extra groot model), dus dan mag je ook wel verwachten dat het niet kapot gaat), maar is dat te simpel gedacht?

Het onmiddelijke probleem is dus dat die fiets gemaakt moet worden, maar ik heb eigenlijk niet echt een idee hoeveel zoiets zou moeten kosten en ik denk dat een willekeurige fietsenmaker gehakt maakt van iemand als ik.

Het probleem is dus dat het tandwiel zo krom is dat de ketting er zeer eenvoudig afloopt (bij een of twee iteraties al) en ik neem aan dat dit betekent dat het tandwiel moet worden vervangen. Het is mogelijk ook zo dat de ketting is uitgerekt (ook door meer kracht er op te zetten dan hij blijkbaar voor ontworpen is). Hoeveel moet zoiets ongeveer kosten?

Sowieso is onderhoud aan deze fiets niet heel eenvoudig en eigenlijk wil ik dat vanuit een "vote with your money" perspectief ook niet ondersteunen. Wat is een fiets die *wel* onderhoudsvriendelijk is en waarvan bijvoorbeeld ook het licht eenvoudig te vervangen is? Daarmee bedoel ik dat een nieuwe ketting zo besteld kan worden, de volgende dag bezorgd wordt, en dat installatie binnen 3 minuten gedaan kan worden, zonder professioneel fietsenmaker te zijn. Als dit teveel gevraagd is, wat is dan een fiets die het dichtsbij in de buurt bij deze eisen komt?

De reden dat ik deze vragen stel is eigenlijk dat het bezit van een fiets me aan onderhoud gewoon al te veel tijd kost; de bedoeling van mijn fiets is dat het ten opzichte van lopen tijd bespaart, maar op deze manier schiet dat niet echt op (deze fiets heb ik pas een paar maanden en op deze manier ben ik er al meer tijd mee kwijt dan dat ik was gaan lopen).

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 apr 2015 23:10

Wat voor soort fiets is de Gazelle Orange? Daar zeg je niets over. Maakt nogal een verschil over welke fiets we het hebben en wat dingen kosten. Een los kettingblad van pisbakkenstaal of een gehard alu kettingblad met schakelhulpen enz. Een ketting hoeft niet besteld, die is altijd in voorraad. Moet wel ingekort worden, maar een ervaren fietsenmaker doet dat toch in 5 minuten. Time is money, uiteraard. Jouw algemene vraag naar een onderhouds"vrije" fiets is niet echt te beantwoorden zonder je gebruik te kennen. Ik kan wel gaan roepen: "Rohloff met tandriem", maar dat is nogal lukraak.
Trouwens: is het kettingblad krom of zit de crank flink los? :?: Een kettingblad gaat niet zomaar krom, terwijl een crank wel los kan komen.

Slowracer
Forum-lid

Gebruikersavatar Slowracer 13 apr 2015 06:31

Je post dit denk ik op een verkeerde plaats, hoe vervelend je probleem ook is. De Gazelle Orange is een stadsfiets, geen racefiets. Als je de fiets idd enkele maanden hebt en nieuw gekocht hebt, lijkt het me een gevalletje garantie.
Time is (almost) on my site

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 apr 2015 06:51

Oh, dat is goed om te weten @Slowracer. Al kun je hier niet alleen terecht voor racefietsen, ook mountainbikers zijn welkom, toch? Dan kan @Jeff-strongman beter de site van de Fietsersbond raadplegen en het Forum aldaar als vraagbaak benutten. Indien de fiets nieuw gekocht is, dan is het inderdaad een garantiegeval, dus linea recta naar de verkoper.

peter1981
Forum-lid

peter1981 13 apr 2015 08:11

zou het zeker op garantie proberen te claimen
ik heb het nog nooit gezien dat een tandwiel zomaar krom getrapt wordt
en ik krijg me toch af en toe wat afgezeikte lijken onder m`n handen en die hebben nog steeds geen tandwiel krom
ook uiteraard fietsen waar 150kg e.d. opzit en het blijft heel
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

roel95
Forum-lid

roel95 17 apr 2015 00:20

Is het tandwiel echt krom of staat ie scheef tegen over de crank.. Dan is er een lasnaad kapot dan is het sws garantie als je nog in de garantie periode zit... Gazelle heeft eerder ook een lijn gehad waarvan het tandwiel na een lange tijd los brak van de crank...

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 17 apr 2015 00:25

sws garantie = geheimtaal? :roll:

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 17 apr 2015 00:41

klimmer schreef:sws garantie = geheimtaal? :roll:
sws = sowieso ?

MIG
Forum-lid

MIG 20 apr 2015 08:45

Als je een onderhoudsarme stadsfiets zoekt kun je het beste naar fietsen uit de jaren 80 kijken. Onderdelen waren toen vrijwel universeel en die onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar. Ook kan je lagers uit die tijd onderhouden ipv weggooien zoals bij een moderne wegwerp-cartridge-trapas.

Plaats reactie