Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Shimano Di2 D-Fly / DI2Stats

jo_spr
Forum-lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 21 jul 2006 10:01

jo_spr 15 apr 2015 13:41

Hoi,

Voor de DI2 rijders onder ons. Er is een site DI2STATS.com waar je allerlei statistieken kunt bekijken van je ritten.

Shifting statistics - lack of information
There is currently not a lot of information available on gearing and shifting statistics. The most likely reason for this lack of data is the difficulty in keeping track of this information. Accurately tracking and recording gearing selection during a ride has been impractical ... until now!

Introducing Shimano D-Fly
The Shimano Di2 electronic shifting system has been around for a few years. But Shimano introduced a product in February 2014 that allows transmission of your current gear selection wirelessly to a head unit. Recent firmware updates on the Garmin Edge 1000 allow you to record and display this information.

Visualizing your data
Although the gear shifting information is stored in the ride file stored with your Garmin, none of the popular cycling websites (Strava, mapmyride, garmin connect, etc...) are capable of displaying this information as of August 2014. This motivated the need for the website you are looking at now.

Research study
For the first time, it will now be possible to accumulate and study gear shifting statistics on both an individual and group level. By using this website, you agree to participate in the collection of this information. No personally identifiable information will be stored with your data. Any journal articles published from data collected on this website will be meticulously reviewed to make sure that no personally identifiable information is available. A variation of this "agreement" is also included on the import ride page, which means every time you import a ride, you are agreeing to participate in this study.

About the author
I am an assistant professor at Samford University in the computer science department. I am also a Category 1 amateur cyclist and enjoy racing and riding and all kinds of adventures. Learn more about me below or feel free to email me with questions: brtoone@samford.edu

Strava: Strava profile page
Blog: Cycling Adventures with Brian Toone
University website: Brian Toone: ALIVE @ Samford University
Ready to get started
Create an account to get started. You will be asked to identify (optional) what type of cyclist you are to aid in our analysis of the shifting data you upload.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 sep 2015 19:30

interessant dit, overweeg een d fly unit aan te schaffen, grote nut is dat je de batterijstatus kunt bekijken, maar vraag me af wat je er nog meer mee kunt (naast op je fietscomputer zien welk verzet je rijdt). De info wordt dus wel op je garmin opgeslagen tijdens een rit (dus alle schakelmomenten?)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 sep 2015 16:51

heb inmiddels een d fly unit aangeschaft en di2stats.com eens bekeken, ziet er grappig uit. Je Garmin slaat dus echt elke keer op als je schakelt, en je krijgt dus dit soort grafiekjes:

Afbeelding

ook een optie om op een map te kijken waar je welke versnelling reed, die lijkt alleen bij mij niet te werken (een aantal gps punten kloppen wel maar krijg verder een hele rare route in beeld met lange rechte lijnen dwars door de weilanden)
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 23 sep 2015 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 23 sep 2015 16:58

Leuk!
Sinds gister datafly geinstalleerd zal na het weekend(2 tochten) even kijken wat er uit komt.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
Jimm88
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2013 22:05

Gebruikersavatar Jimm88 14 mar 2016 10:47

Ik heb sinds kort ook deze unit in mijn fiets zitten. Echter geeft hij bij mij weer: 53-15 terwijl ik met een 50-34 compact rijd. Enig idee hoe ik dit ik kan stellen?

Groet,

Jimmy
Afbeelding

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 16 mar 2016 08:56

Ja , dit moet je eerst handmatig instellen
Je apparaat weet immers niet wat voor crank en cassette je hebt
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

turfke
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jun 2005 17:46

turfke 13 jun 2016 12:07

Heb recent aangeschaft een nieuwe Koga Signature met Di2 ultegra

Aangezien de oude vertrouwde shimano flightdeck niet meer door Di2 ondersteund wordt, zal er een nieuw dashboard klokje moeten worden aangeschaft.

Om de tandwiel positie uit te lezen heb ik een draadloze Di2 unit (SM-EWW01) voorzien van het Shimano D-Fly Data Management systeem nodig.

Vraag: bestaat er een kilometer teller waarbij je de grote van de kransjes kan ingeven (net als de ouderwetse flightdeck).
Reden: hierdoor hoef je geen grote combi cadans/snelheid Ant+/BT4.0 opnemer op de fiets te plaatsen.

vraag 2: Zijn er nog meer kilometertellers anders dan ProScio/Mio/Garmin/Wahoo die kunnen communiceren met de Di2 unit.

:like:
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 13 jun 2016 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: samengevoegd met reeds bestaand topic over D-Fly

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2016 12:13

Garmin trapsensortje is volgens mij makkelijkste. Werkt met elke ANT+ unit
http://www.futurumshop.nl/garmin-cadanssensor.phtml
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8919
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jun 2016 13:55

Hoe wil je zonder ant of bt communiceren dan? Om je verhouding in een kilometer teller te kunnen zien?
Koop een Garmin heb je echt alles wat je je wensen kan qua gegevens.
Snelheid kan via gps alleen voor cadans moet je een klein blokje monteren.
Ik weet niet of je met ultegra shifters de Garmin kan bedienen dura ace wel.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 13 jun 2016 14:00

daniel1975 schreef:Garmin trapsensortje is volgens mij makkelijkste. Werkt met elke ANT+ unit
http://www.futurumshop.nl/garmin-cadanssensor.phtml
die meet niet je verzet volgens mij, maar alleen je trapfrequentie

@ts ik heb een 1000, maar volgens mij kan ik alleen de verhouding zien (1/2 of 2/2 voor en 1/11 t/m 11/11 achter). Zal 't vanavond nog eens bekijken. je zou handmatig in je teller je cassette in moeten voeren, want de teller kan natuurlijk niet raden welke cassette je gemonteerd hebt (volgens mij kan dit niet). Wie weet komt er nog zo'n connect APP.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8919
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jun 2016 14:12

Kan je ingeven je verzet en zien in welke versnelling je op dat moment rijdt ook einde rit geeft die aan hoe vaak voor en achter geschakeld bij samenvatting.
Moet wel een D fly gemonteerd zijn ook kan je zien hoe de accu stand is van de di2.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2376
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 jun 2016 14:55

Ook zonder dfly zijn er ook wel mogelijkheden om je verzet op je 1000 te zien. Er is een app waar je je cassette en voorbladen inklopt en die dan obv cadans en snelheid het "meest waarschijnlijke" verzet toont. Ik denk dat die app alles terugrekent naar ratio's en dan de dichstbijzijnde pakt. Als er tandwiel combi's overlappen of heel dicht bij elkaar zitten dan kan hij er even naast zitten maar meestal herstelt het zich toch en is het heel bruikbaar.

Plaats reactie