Sinds vorig jaar rijd ik als beginnende fietser met Bianchi Sempre Pro, specs :
http://www.bianchi.com/global/bikes/bik ... ter=124588
Nu zou ik voor de echt steile klimmetjes, >15%, wel een kleiner verzet kunnen gebruiken.
Is het mogelijk mijn fiets om te bouwen om achteraan de 11-32T ultegra te hebben? Wat zou dit dan minimaal inhouden?
Bedankt.
Ultegra 11-32T op mijn compact mogelijk ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 apr 2015 11:27
- Emielepiel
- Forum-lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
- Locatie: Stadskanaal
- Contact
Ik vraag me af hoeveel profijt je van de 32 hebt? Vaak zijn de klimmetje van 15% en hoger maar korte klimmen van een (paar) honderd meter. Deze probeer ik op de macht te rijden. Als je bijv. 10km gemiddeld 15% zou hebben, dan kan ik me er goed iets bij voorstellen. Ik zal daar niet aan beginnen
Als je zo'n verzet zou willen (34-32) waarom niet gekozen voor een triple..?
Als je zo'n verzet zou willen (34-32) waarom niet gekozen voor een triple..?
- Emielepiel
- Forum-lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
- Locatie: Stadskanaal
- Contact
Snap ik, maar 105 kan ook nog altijd..
Er zij nauwelijks nog nieuwe fietsen met een triple. De triple is langzamerhand aan het verdwijnen en alleen nog beschikbaar in de lagere groepen. Wil je net zo licht fietsen als een triple dan dien je compact te voorzien van 50/34 kettingbladen en een 11-32 cassette.Emielepiel schreef:Ik vraag me af hoeveel profijt je van de 32 hebt? Vaak zijn de klimmetje van 15% en hoger maar korte klimmen van een (paar) honderd meter. Deze probeer ik op de macht te rijden. Als je bijv. 10km gemiddeld 15% zou hebben, dan kan ik me er goed iets bij voorstellen. Ik zal daar niet aan beginnen
Als je zo'n verzet zou willen (34-32) waarom niet gekozen voor een triple..?
5800 is ook niet meer als triple te krijgen Dan moet je dus naar Tiagra toe.Emielepiel schreef:Snap ik, maar 105 kan ook nog altijd..
Hoewel, wellicht dat je vorig jaar nog wel een 5700 kon krijgen...
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Ik vermoed dat je geen achterderailleur hebt met een lange kooi, die heb je nl. nodig om met 32 tandjes achter te kunnen rijden. Zo'n derailleur kost je ongeveer EU60 op de bekende sites. Een 12-30 cassette deed het altijd prima met een korte kooi, maar dat is een 10-speed cassette, ik heb helaas nog geen 11-speed 11-30 oid gezien.
Het is erg arrogant (en irrelevant) je eigen vermogens en capaciteiten als maatstaf te gebruiken om andermans behoeftes aan versnellingen te bepalen. Hij/zij zou bijvoorbeeld 50 jaar ouder kunnen zijn.....Emielepiel schreef:Ik vraag me af hoeveel profijt je van de 32 hebt? Vaak zijn de klimmetje van 15% en hoger maar korte klimmen van een (paar) honderd meter. Deze probeer ik op de macht te rijden. Als je bijv. 10km gemiddeld 15% zou hebben, dan kan ik me er goed iets bij voorstellen.
Er zijn in Frankrijk, buiten het hooggebergte, diverse klims van zo'n 1500m en constant 15%. En de laatste 200m van de Eyserbosweg is 16% gemiddeld. Je kunt er iedere dag de fiets duwende racers aantreffen.
Ombouwen is wel een heel groot woord. Je koopt een 11-32t cassette en de Ultegra GS derailleur. Ook kun je het 34t binnenblad nog vervangen door een van TA van 33t. Dat is aanpassen, niet ombouwen. De fiets aanpassen aan de mens, want andersom gaat toch niet.sempre_pro schreef:Sinds vorig jaar rijd ik als beginnende fietser met Bianchi Sempre Pro, specs :
http://www.bianchi.com/global/bikes/bik ... ter=124588
Is het mogelijk mijn fiets om te bouwen om achteraan de 11-32T ultegra te hebben? Wat zou dit dan minimaal inhouden?