Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Slepende schijfremmen in bochten

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 18 apr 2015 17:19

Ik heb sinds een paar maanden een Canyon Nerve AL 7.0, maar heb ik er eigenlijk nog maar veel te weinig op gefietst, nog maar zo'n 150 km :oops:

Gisteren ging ik er mee op pad en merkte ik dat ik last had van slepende remschijven, vooral als ik bochten nam of net na het kuisen van de fiets (als de schijven en blokken dus nat zijn. Net na het kuisen voelen de remhendels ook minder soepel aan, eerder sponzig. Na het opdrogen verdwijnt dit terug.

Ik heb vandaag de remmen gecentreerd en ik merk geen problemen meer op onder normale omstandigheden. Als ik echter een scherpe bocht maak, sleept de schijven wel nog altijd, het sponzige remgevoel heb ik nog niet kunnen uittesten. Hebben jullie tips voor mij wat ik nog kan doen of waar dit aan ligt?

Vooraan heb ik geen thruaxle, maar een gewone quick release. Ligt het slepen in bochten daaraan? Wat kan ik doen om daar een thruaxle van te maken? Ik zie namelijk dat mijn velgen (Mavic Crossride) en mijn vork (Fox Float 32 Evolution) daarmee compatibel zouden moeten zijn?

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 18 apr 2015 17:52

De reden dat thru-axle's gebruikt worden is om de stijfheid te verhogen en dus ook dat slepen tegen te gaan. Maar nu het is niet dat elke fiets met schijven en gewone QR sleept, mijn hybride heeft voor en achter QR en dat sleept niet. Je vork compatibel maken met thru-axle? Als je nieuwe vorkpoten laat steken? Een andere manier zie ik niet ... dure grap.

Bij sommige remmen kan je de ruimte tussen schijf en blokken aanpassen. Misschien is je remslag gewoon veel te kort, mss staat je rem niet perfect gecenterd? Zo'n Fox is geen brolvork van 75 euro die plooit vanaf je je op de fiets zet dus dat moet gewoon sleepvrij te krijgen zijn met een correcte afstelling.

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 18 apr 2015 18:28

Mijn rem staat perfect gecentreerd, dat heb ik net nagegaan vandaag. De quickrelease is ook stevig bevestigd. De remslag heb ik zo gelaten zoals het afgesteld is door Canyon, tussen schijf en remblokje is er aan elke kant iets minder dan 1 mm. Het gaat overigens om Shimano Deore schijfremmen. Al de boutjes van de schijfrem zitten ook goed vast aan de velg, die recht is.

tjaardbreeuwer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
Locatie: Duluth, MN, USA

tjaardbreeuwer 21 apr 2015 05:14

De schijf(rotor) zit natuurlijk niet vast aan de velg maar aan de naaf. Of die recht is kan je moeilijk beoordelen.
Maar, dat maakt niet úit, als het aan de afstelling lag dan liep de schijf altijd aan, aangezien het alleen in de bochten is ligt het duidelijk aan verbuiging van het een of andere onderdeel.
Daar is weinig aan te doen. Een stijvere vork, bv met een steek-als is de oplossing, maar dat is wel een allermachtig dure oplossing.....

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 21 apr 2015 08:20

Beste Tewstudent,

Welke remmen heb je? Mijn hardtail heeft Avid remmen en de passing tussen schijf en blokken is zo nauw, dat bij de minste vervuiling cq. uit het midden stand , loopt deze aan. Mijn FS heeft XT remmen waar je zoveel clearance hebt dat je zelfs met vuil ertussen geen slepen hoort.

Robert

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 21 apr 2015 09:55

Ro_Mo ik heb Shimano Deore schijfremmen.

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 29 apr 2015 17:03

Shimano remmen slepen in principe niet. Het kan zijn dat er een kleine speling zit op je wiel. Dit al gecontroleerd?

Plaats reactie