Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting ratelt alleen op de 39/12 (11speed)

Hanjovdberg
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27

Hanjovdberg 02 mei 2015 20:45

Dag allemaal

Ik ben een regelmatige meelezer en had vroeger een account maar die is verlopen. Daarom even nieuwe aangemaakt.

Ik heb een vreemd probleempje. Mijn ketting ratelt (wil opschakelen) alleen op de combinatie 39/12. Ik heb een 11 speed Ultegra groep. De ketting wil vooral bij achteruit trappen omhoog. Bij normaal trappen hoor je de ketting wel ratelen.

Mijn fiets is opnieuw gespoten en ik heb hem helemaal zelf weer opgebouwd. Het schakelen verloopt zonder problemen. Alleen op de 39/12 wil de ketting bij het stijghulpje van de 13T omhoog. Dit is wat ik allemaal al gedaan heb:
- alles opnieuw afgesteld
- de derailleur staat helemaal netjes onder en boven met de stelschroefjes
- bij het schakelen loopt de ketting gewoon als een zonnetje
- derailleur padje en bevestiging helemaal vlak geschuurd en opnieuw gemonteerd
- ketting strakker gemaakt (korter)
- derailleur spanning aangepast
- bij een fietsenmaker geweest die er ook nog een keer naar gekeken heeft ...

Nu is mijn vraag; wat zou ik nog kunnen doen? Ik zat nog te denken dat het crankstel mogelijk iets verder naar buiten gezet kan worden waardoor de kettinglijn idealer wordt. Of mogelijk een andere ketting proberen of de ketting omdraaien? Of een heel dunne ring die ik net voor het kransje tegen de 13 aanschuif (zou net het verschil kunnen maken).

Het vreemde is dat het optisch lijkt of het 12T kransje net iets minder ruimte voor de ketting heeft dan de andere kransjes, hierdoor pakt die heel snel een stijghulpje mee lijkt mij. Zou het een productie foutje kunnen zijn?

Ben erg benieuwd of jullie een antwoord weten.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5654
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mei 2015 20:52

Ik zie geen probleem. 39x12 hoef je toch niet te schakelen. Schakel dan gewoon buitenblad.
Laatst gewijzigd door thestudent op 02 mei 2015 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7973
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mei 2015 20:54

Kabelspanning is iets te hoog, eventueel ook het H-schroefje lossen, maar wel eerst de kabel los.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41684
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mei 2015 21:08

Wat klimmer zegt voor de techniek, maar vooral wat thestudent zegt: 39x12 gebruik je gewoon niet, dan moet je al lang schakelen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Hanjovdberg
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27

Hanjovdberg 02 mei 2015 21:09

thestudent schreef:Ik zie geen probleem. 39x12 hoef je toch niet te schakelen. Schakel dan gewoon buitenblad.
Voor mij is het wel een 'probleem' ;) aangezien ik liever op hoge cadans op binnenblad wil kunnen fietsen. De 39/12 is dan ideaal voor een snelheid rond de 36-40 km/h

Te hoge spanning zou dan toch bij meerdere kransjes merkbaar moeten zijn? En ik kan de stelschroef achterop mijn derailleur zo stellen dat de derailleur bijna naar de 11 gaat maar dan heeft ie nog steeds de neiging om in vrijloop naar de 13 te willen. De ketting haakt echt aan een stijghulpje.

Zelf zit ik toch nog te denken dat het misschien de derailleur pad is. Als deze iets krom is kan het misschien bij een bepaalde kettinglijn voor dit probleempje zorgen. :?:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7973
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mei 2015 21:15

39x12t = ±50x15t. Loopt beslist veel soepeler, bijna rechte ketting en minder geluid.
Bij 100t/min rijd je dan 42km/u. 50x16t geeft 39,4 km/u
Laatst gewijzigd door klimmer op 02 mei 2015 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5394
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 mei 2015 21:20

Wat klimmer zegt is waar.

Het is totaal onzinnig om perse 'op het binnenblad' te rijden. Heeft niets met soepel te maken.

Hanjovdberg
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27

Hanjovdberg 02 mei 2015 21:23

Klopt ben ik ook met je eens maar ik heb 50 als grootste blad. En op een of andere manier hou ik meer van het binnenblad. Maar zou het technisch gewoon niet mogelijk moeten zijn zonder ratelen..?

Hanjovdberg
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27

Hanjovdberg 02 mei 2015 21:25

kxlight schreef:Wat klimmer zegt is waar.

Het is totaal onzinnig om perse 'op het binnenblad' te rijden. Heeft niets met soepel te maken.
Lekker genuanceerde reactie.... Ik vraag eigenlijk geen advies hoe ik moet trappen maar stel eigenlijk een technische vraag maar krijg vooral dit soort reacties. Voor mij is het gewoon een soort van principe dat het nergens zonder reden gaat ratelen. Maar ik ga wel contact zoeken met shimano daar krijg ik vast serieuzere reacties.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 02 mei 2015 21:33

Denk ik niet. Ongeschreven regel is dat je de uiterst klein-klein en groot-groot gewoon niet gebruik, of alleen in uiterste noodzaak. Zeker op het vlakke is die noodzaak er niet omdat dezelfde verhouding met een geschiktere configuratie mogelijk is.
Denk dat shimano dezelfde antwoorden gaat geven als in dit topic.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9437
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 mei 2015 22:11

Advies bij 11 sp is buitenblad 2 grootste kransjes niet gebruiken binnenblad 2 kleinste niet te gebruiken.
Suc6 bij Shimano en hou vast aan principes.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Hanjovdberg
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27

Hanjovdberg 02 mei 2015 23:04

Okay dat wist ik dus niet. Ben nog steeds wel benieuwd of het niet kan maar ... Misschien is een KMC ketting iets beter geschikt dan. Principes blijf ik zeker bij... ;)

Plaats reactie