altra prisma opknappen of verkopen
Hallo allemaal
Ik heb een Altra prisma lichtgewicht herenfiets.
Geen verende delen, of rare remmen, maar redelijk standaard.
De fiets is toe aan een opknapbeurt maar ik vraag me af of ik niet beter iets anders kan kopen.
Wat moet er aan gebeuren:
- nieuwe banden (ik zou graag bredere banden willen als de 32 die er nu op zit)
- ketting en tandwielen afstellen of vervangen (trapt door als je heel hard trapt en versnellingen kloppen niet helemaal.
- de vorige eigenaar heeft er een nieuwe trapas lager ingezet maar dat is volgens mij niet helemaal goed gegaan.
Ik heb het idee dat de pedalen niet horizontaal blijven staan bij het draaien, heel vreemd gevoel.
- zadel moet vervangen worden.
Pluspunten:
- het is de juiste maat fiets.
- lichtgewicht
- ziet er niet zo heel gedateerd uit.
Wat zeggen jullie ervan?
Ik heb een Altra prisma lichtgewicht herenfiets.
Geen verende delen, of rare remmen, maar redelijk standaard.
De fiets is toe aan een opknapbeurt maar ik vraag me af of ik niet beter iets anders kan kopen.
Wat moet er aan gebeuren:
- nieuwe banden (ik zou graag bredere banden willen als de 32 die er nu op zit)
- ketting en tandwielen afstellen of vervangen (trapt door als je heel hard trapt en versnellingen kloppen niet helemaal.
- de vorige eigenaar heeft er een nieuwe trapas lager ingezet maar dat is volgens mij niet helemaal goed gegaan.
Ik heb het idee dat de pedalen niet horizontaal blijven staan bij het draaien, heel vreemd gevoel.
- zadel moet vervangen worden.
Pluspunten:
- het is de juiste maat fiets.
- lichtgewicht
- ziet er niet zo heel gedateerd uit.
Wat zeggen jullie ervan?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Als je er aardigheid in hebt om 'm op te knappen (en het zelf kunt ), dan is het wellicht de moeite waard. Je kunt dan immers proberen alle benodigde onderdelen zo voordelig mogelijk op de kop te tikken. Als je 't moet laten doen, is het wellicht een (te) dure 'grap' en zou je kunnen kijken of je iets dergelijks voor een redelijk bedrag 'jong gebruikt' of overjarig kunt vinden.
60 x Ventoux
De forumleden hier hebben een voorkeur voor racefiets techniek. Ik schat dat je het niet over een racefiets hebt. Als ik fout zit hoor ik het wel. Banden, kabels, ketting en tandwielen zijn slijtage-onderdelen. Dat hoort bij het leven, daarop baseer je niet de aankoop van een nieuwe fiets. Breder dan 32mm: de meeste stadsfietsen (am I right?) kunnen wel 40mm aan, maar dat moet jijzelf bekijken: ruimte onder de spatborden. Zo te horen is in elk geval je ketting zwaar versleten. Versnellingen die niet meer kloppen, welk systeem dan?, meestal kabelspanning bijregelen. Pedalen die niet goed staan: scheef erin gedraaid of de crank heeft een opsodemieter gehad en/of zit niet meer goed op de trapas. Lekker op een fiets zitten is met geen geld te betalen en als je zelf de handen uit de mouwen wil steken, scheelt ook weer heel wat geld.
hierbij wat foto,s
die zeggen immers meer als woorden.
de ruimte in de spatborden is niet zo groot, max 40 mm denk ik, maar ik weet niet of ik zomaar elke band op deze velgen kan plaatsen of dat het zinvol is om andere bredere velgen te monteren?
Haal dat kapje eens uit het midden van het crankstel en draai de moer/bout eens aan. Ook de andere kant.