Tijdrijden en aerodynamica
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46
Beste forumleden,
Sinds enkele weken ben ik me aan het toeleggen op tijdrijden. De eerlijkheid van de discipline spreekt me aan. Gewoon het individu zelf op de fiets en rijden.
Maar! Hoe beter de fiets, hoe beter de kledij, hoe sneller. Voorlopig heb ik enkel een opzetstuur dat op mijn gewone racefiets (cube agree gtc race 2015, carbon, ultegra en
mavic aksium wielen) staat. Op het vlakke langs de schelde rij ik over 11km (5,5 heen en 5,5 terug)
nu 37,5km/u gemiddeld.
Hoeveel sneller kan ik gaan als ik investeer in:
- lichtere wielen met hoge velgen
- een aerodynamischere helm
- een aero-frame
- een volledig tijdritstuur
- aero overtrekschoenen
- aero fietspak
Hier en daar lees ik daar nogal tegengestelde berichten over vandaar dat ik het hier eens
expliciet wenst te vragen.
Bedankt!
Sinds enkele weken ben ik me aan het toeleggen op tijdrijden. De eerlijkheid van de discipline spreekt me aan. Gewoon het individu zelf op de fiets en rijden.
Maar! Hoe beter de fiets, hoe beter de kledij, hoe sneller. Voorlopig heb ik enkel een opzetstuur dat op mijn gewone racefiets (cube agree gtc race 2015, carbon, ultegra en
mavic aksium wielen) staat. Op het vlakke langs de schelde rij ik over 11km (5,5 heen en 5,5 terug)
nu 37,5km/u gemiddeld.
Hoeveel sneller kan ik gaan als ik investeer in:
- lichtere wielen met hoge velgen
- een aerodynamischere helm
- een aero-frame
- een volledig tijdritstuur
- aero overtrekschoenen
- aero fietspak
Hier en daar lees ik daar nogal tegengestelde berichten over vandaar dat ik het hier eens
expliciet wenst te vragen.
Bedankt!
Ik heb 9 jaar intensief aan wedstrijd triathlon gedaan en ben zo'n beetje op dit onderwerp afgestudeerd
Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen. Onder de 40km/u is vooral rolweestand overwinnen nog van belang = kies voor top banden. Voorlopig dus nog even door trainen en sparen
Zonder dollen, een aerodynamische houding doet al heel veel meer. Probeer jezelf ook aan te leren wat meer voorop je zadel te zitten. Wellicht zelfs je zadel iets naar voren schuiven (begin met kleine stukjes tegelijk). Zo wordt de hoek romp - heup wat kleiner, kan je meer in je opzet beugel hangen en zo ook wat dieper zitten en meer kracht zetten.
Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen. Onder de 40km/u is vooral rolweestand overwinnen nog van belang = kies voor top banden. Voorlopig dus nog even door trainen en sparen
Zonder dollen, een aerodynamische houding doet al heel veel meer. Probeer jezelf ook aan te leren wat meer voorop je zadel te zitten. Wellicht zelfs je zadel iets naar voren schuiven (begin met kleine stukjes tegelijk). Zo wordt de hoek romp - heup wat kleiner, kan je meer in je opzet beugel hangen en zo ook wat dieper zitten en meer kracht zetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46
Bedankt voor de tips al. Dat van dat zadel heb ik zelf ook al ondervonden dat ik mijn zadel best een halve centimeter naar voren zet.ruud_k schreef:
Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen.
Daarnaast, professionele triathleten halen vaak zelf geen 40km/u gemiddeld en toch zijn ze op en top uitgerust. Dus onder de 40 haal je al een voordeel maar veel kleiner?
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46
Een idee aan welke snelheid men deze tijdwinsten heeft berekend?NuitKor schreef:
Die 50 gemiddeld zitten er nog niet meteen in/
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hou eens op met de 40km/h mythe. Ook op lagere snelheid is aerodynamica van belang.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ahum.ruud_k schreef:Ik heb 9 jaar intensief aan wedstrijd triathlon gedaan en ben zo'n beetje op dit onderwerp afgestudeerd
Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen. Onder de 40km/u is vooral rolweestand overwinnen nog van belang = kies voor top banden. Voorlopig dus nog even door trainen en sparen
Zonder dollen, een aerodynamische houding doet al heel veel meer. Probeer jezelf ook aan te leren wat meer voorop je zadel te zitten. Wellicht zelfs je zadel iets naar voren schuiven (begin met kleine stukjes tegelijk). Zo wordt de hoek romp - heup wat kleiner, kan je meer in je opzet beugel hangen en zo ook wat dieper zitten en meer kracht zetten.
9 jaar triathlon, afgestudeerd op dit onderwerk en niet doorhebben dat luchtweerstand zowat ALTIJD de grootste weerstand is? Met andere banden win je zo goed als NIETS. En dan gaat het over eender welke 23mm band aan 7-8 bar.
De hoek romp/heup moet natuurlijk groter. Dat doe je door je houding, het liefst in 1 keer, helemaal te veranderen. Niet met kleine beetjes, maar gewoon in 1 keer radicaal goed.
37.5 is trouwens al niet slecht!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Natuurlijk zijn veel (top) triathleten top uitgerust. Triathlon is immers nog meer een materiaal sport dan wielrennen. Ik werd destijds door een wieler maat van mij uitgelachen omdat ik dronk uit een rietje die uit een camelbak kwam en onder m'n zadel hing. Enfin, iets van een paar jaar later zag je dat terug bij de professionele renners.bartvelobart schreef:Bedankt voor de tips al. Dat van dat zadel heb ik zelf ook al ondervonden dat ik mijn zadel best een halve centimeter naar voren zet.ruud_k schreef:
Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen.
Daarnaast, professionele triathleten halen vaak zelf geen 40km/u gemiddeld en toch zijn ze op en top uitgerust. Dus onder de 40 haal je al een voordeel maar veel kleiner?
Toch de echte toppers trappen makkelijk 40+ gemiddeld weg hoor
Enfin, een paar vrolijke vrienden hier halen aan dat luchtweerstand altijd een rol speelt. Wat natuurlijk ook zo is, echter dat gaat bij hogere snelheden pas echt doorslaggevend zijn - waarbij jouw gemiddelde al heel mooi is ! De belangrijkste stappen heb je reeds gedaan, je zadel/houding aangepast. Ik zou nu eerst vooral ook nog meer specifiek gaan trainen, daar zit de echte winst.
Ik kan mij nog herinneren dat ik als student begon op een relatief goedkope fiets, met standaard onderdelen en wielen (destijds nog gewoon lekker 36 spaaks ). Ik fietste destijds toen ook gemiddeld zo'n 37/38 km/u in een wedstrijd. Een kennis van mij had zo'n ZIPP fiets van tegen de 8.000 Euro. Tja, maar die bleef altijd hangen rond de 35km/u. Dus specifiek trainen is voorlopig waar jij je voordeel kunt halen.
Het bijgevoegde plaatje is een hele interessante. Ruwweg haal je de meeste winst wat betreft de luchtweerstand uit je stuur en het fietspak dat je draagt. Dat geloof ik wel - vooral stuur & kabels zijn inderdaad killers.
Er wordt hier verder vrij makkelijk over de rolweerstand gedaan, nogmaals, onderschat dit niet. Op een stel goede banden en op de juiste druk kan je echt wel behoorlijk wat wattages besparen, ergo harder fietsen. Maar het zal altijd het totaalplaatje van rol- en luchtweerstand zijn. Vanuitgaande dat je al goede banden hebt, zou ik nu specifiek gaan trainen en bij geld uitgeven, het geld in een aero stuur steken
https://www.youtube.com/watch?v=_p8SdRRe1fo
Een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op je vraag. Als je het uitdrukt in euro per seconde tijdswinst haal je inderdaag met helm en kledij het meeste rendement.
Deze video uit dezelfde serie toont aan dat houding echt wel niet te onderschatten valt:
https://www.youtube.com/watch?v=LMLKcHyHPrc
Een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op je vraag. Als je het uitdrukt in euro per seconde tijdswinst haal je inderdaag met helm en kledij het meeste rendement.
Deze video uit dezelfde serie toont aan dat houding echt wel niet te onderschatten valt:
https://www.youtube.com/watch?v=LMLKcHyHPrc
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Hier kan je alles over aero vinden maar die 40km kan ik niet vinden
http://www.aeroweenie.com/data.html
http://www.aeroweenie.com/data.html
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Stop aub even met onzin uit te kramen (dixit uw vrolijke vriend):ruud_k schreef:Er wordt hier verder vrij makkelijk over de rolweerstand gedaan, nogmaals, onderschat dit niet. Op een stel goede banden en op de juiste druk kan je echt wel behoorlijk wat wattages besparen, ergo harder fietsen. Maar het zal altijd het totaalplaatje van rol- en luchtweerstand zijn. Vanuitgaande dat je al goede banden hebt, zou ik nu specifiek gaan trainen en bij geld uitgeven, het geld in een aero stuur steken
1. Banden besparen in de grootte orde van 1-10 watt. Voor een 10 watt slechtere band moet je al een hele slechte band weten te scoren. Vergeet dus die banden. Zie gewoon dat ze hard genoeg staan.
2. Denk je dus dat je met 20/u en 6 beaufort tegenwind bijna geen voordeel van aerodynamica haalt, maar wel met 40/u en windstil? Want dat suggereer je hier de hele tijd.
noot: Het figuurtje wat eerder gepost is geeft de voordelen mee t.o.v. iemand die al min-of-meer aerodynamisch op zijn fiets zit. Daarom dat het fine-tunen van de houding in dat geval bvb. minder oplevert dan een aero pak. Maar de houding is in de meeste gevallen het eerste waar moet aan gewerkt worden, vervolgens het trainen in die houding.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®