Specifieke vraag over ketting
Hallo allemaal,
Aangezien ik in drie maanden tijd al vier keer een ketting in tweeën heb gereden, doe ik graag een beroep op jullie expertise.
Laat ik beginnen bij het begin. Het begon bij een nieuwe KTC ketting en Shimano (105) cassette (met missing link) die ik vorig jaar vlak voor de GF Fausto Coppi heb laten installeren door een niet nader genoemde FM. Ging helemaal prima. Geen centje pijn. Heb er het hele naseizoen nog mee gefietst. Al met al 1000 km mee weg getrapt voordat de fiets in de winterstalling ging.
In Maart enthousiast begonnen met fietsen weer. Derde rit breekt mijn ketting. Kan een keer gebeuren. Heb hem zelf gerepareerd door er een nieuw schakeltje in te zetten. Week daarop weer fietsen en weer breekt de ketting in tweeën. Uit frustratie de KMC weg gegooid en er een 10 Speed Ultegra op gezet. Met missing link. Dit gaat 900 km goed totdat ik deze week naar de Vogezen ging. Zonder problemen de Ballon d'Alsace en de Planche des belle filles op gefietst totdat aan de voet van de col de Serveance mijn ketting begint te kraken en 30 sec. later mijn ketting weer in tweeën ligt.
"Ik probeer graag een foto te plaatsen, maar dat kan alleen via een URL ?"
Anyway, na anderhalf uur opgehaald door vrienden met het busje. Volgende dag naar de plaatselijke FM in La Fresse en ketting is gerepareerd en de voorderailleur vervangen (foto's op aanvraag )
10 km later ligt weer mijn ketting in tweeën. Terug gegaan naar de plaatselijke FM en hij staat ook voor een raadsel. Nieuwe ketting gekocht (Tiagra omdat die € 20 goedkoper was dan de 105). Hij zegt geen missing link te gebruiken omdat hij het niet vertrouwt. Dus er op gelegd met normale kettingpons. Daarna een heerlijk rondje over drie cols gefietst..
Vraag is, waarom breekt mijn ketting steeds en is een missing link wel zo'n goed idee ?
N.B. Als iemand mij wil vertellen hoe ik foto's kan uploaden vanaf mijn pc dan kan ik bovenstaand verhaal misschien wat meer kracht bij zetten.
Aangezien ik in drie maanden tijd al vier keer een ketting in tweeën heb gereden, doe ik graag een beroep op jullie expertise.
Laat ik beginnen bij het begin. Het begon bij een nieuwe KTC ketting en Shimano (105) cassette (met missing link) die ik vorig jaar vlak voor de GF Fausto Coppi heb laten installeren door een niet nader genoemde FM. Ging helemaal prima. Geen centje pijn. Heb er het hele naseizoen nog mee gefietst. Al met al 1000 km mee weg getrapt voordat de fiets in de winterstalling ging.
In Maart enthousiast begonnen met fietsen weer. Derde rit breekt mijn ketting. Kan een keer gebeuren. Heb hem zelf gerepareerd door er een nieuw schakeltje in te zetten. Week daarop weer fietsen en weer breekt de ketting in tweeën. Uit frustratie de KMC weg gegooid en er een 10 Speed Ultegra op gezet. Met missing link. Dit gaat 900 km goed totdat ik deze week naar de Vogezen ging. Zonder problemen de Ballon d'Alsace en de Planche des belle filles op gefietst totdat aan de voet van de col de Serveance mijn ketting begint te kraken en 30 sec. later mijn ketting weer in tweeën ligt.
"Ik probeer graag een foto te plaatsen, maar dat kan alleen via een URL ?"
Anyway, na anderhalf uur opgehaald door vrienden met het busje. Volgende dag naar de plaatselijke FM in La Fresse en ketting is gerepareerd en de voorderailleur vervangen (foto's op aanvraag )
10 km later ligt weer mijn ketting in tweeën. Terug gegaan naar de plaatselijke FM en hij staat ook voor een raadsel. Nieuwe ketting gekocht (Tiagra omdat die € 20 goedkoper was dan de 105). Hij zegt geen missing link te gebruiken omdat hij het niet vertrouwt. Dus er op gelegd met normale kettingpons. Daarna een heerlijk rondje over drie cols gefietst..
Vraag is, waarom breekt mijn ketting steeds en is een missing link wel zo'n goed idee ?
N.B. Als iemand mij wil vertellen hoe ik foto's kan uploaden vanaf mijn pc dan kan ik bovenstaand verhaal misschien wat meer kracht bij zetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Is de missing link dan het gen wat steeds stuk ging?
Als het 3 x zelfde merk/type missing link was die kapot ging, EN tegelijk gekocht, kan het een slechte batch geweest zijn .....
Maar goed, dat is ook maar wilde gok : pretendeer het niet beter te weten dan een fietsenmaker die de ketting daarwerkelijk in handen heeft gehad .....
Schakel je terwijl je kracht zet ? ( Nog zo'n wilde gok )
Maar goed, dat is ook maar wilde gok : pretendeer het niet beter te weten dan een fietsenmaker die de ketting daarwerkelijk in handen heeft gehad .....
Schakel je terwijl je kracht zet ? ( Nog zo'n wilde gok )
Waarmee reinig jij de ketting? Bepaalde ontvetter sprays zoals remmenreiniger bevatten stoffen welke de hardheid van het materiaal aantasten. Vooral het direct opspuiten van dit soort ontvetters kan de ketting vernielen.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
De ketting was gloednieuw en ik heb hem alleen maar gereinigd met zeepsop.
Breuk zit ook niet bij de missing link, maar paar schakeltjes ervoor
https://bay168.mail.live.com/att/GetAtt ... L2pwZWc_3d
Breuk zit ook niet bij de missing link, maar paar schakeltjes ervoor
https://bay168.mail.live.com/att/GetAtt ... L2pwZWc_3d
Gereinigd met (agressieve) zeepsop wat het materiaal aantast en gaat corroderen tussen de schakels.bever schreef:niemand een verklaring voor dit mysterie ?
In het vervolg gewoon reinigen met lampenolie door alleen maar de buitenkant schoonmaken met een doekje. Daarna met een goede kettingolie inspuiten/druppelen, zie ook de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27
Ik zou het eerder zoeken in je fietstechniek. Klinkt alsof je veel klimt? Rijd je soms behoorlijk zwaar? Is je kettinglijn regelmatig behoorlijk schuin? En dus ook zwaar belast?
1e geval kan ook door stalling in berging zijn. Door kou (vrieskou) kan de ketting ook minder worden. Ik weet niet hoe je de fiets hebt opgeborgen? Dan is de ketting gewoon zwak geworden en breekt die daarna weer snel op een andere plek.
2e geval heeft misschien met bovenstaande vragen te maken. Kan zijn dat je echt heel agressief zeepsop gebruikt maar dan ben ik ook erg benieuwd naar je potten en pannen en huisraad
Vind het wel een vreemd verhaal. Ik heb nog nooit een kettingbreuk gehad in de bijna 20 jaar dat ik sportief fiets!
En missing link gewoon gebruiken daar is niets mis mee. Zegt meer wat over de FM dan over missing link als hij niet goed weet wat hij ervan moet denken.
1e geval kan ook door stalling in berging zijn. Door kou (vrieskou) kan de ketting ook minder worden. Ik weet niet hoe je de fiets hebt opgeborgen? Dan is de ketting gewoon zwak geworden en breekt die daarna weer snel op een andere plek.
2e geval heeft misschien met bovenstaande vragen te maken. Kan zijn dat je echt heel agressief zeepsop gebruikt maar dan ben ik ook erg benieuwd naar je potten en pannen en huisraad
Vind het wel een vreemd verhaal. Ik heb nog nooit een kettingbreuk gehad in de bijna 20 jaar dat ik sportief fiets!
En missing link gewoon gebruiken daar is niets mis mee. Zegt meer wat over de FM dan over missing link als hij niet goed weet wat hij ervan moet denken.
Je schrijft: 'breuk niet bij de missing link maar een paar schakeltjes ervoor'. Is dat dan niet steeds hetzelfde schakeltje? Als een schakeltje niet goed geniet is, de ketting breekt, en we proberen datzelfde schakeltje weer te nieten is dat vaak vragen om problemen. Dat schakeltje is vaan een ietsie pietsie krom geworden door het foute nieten en heeft de neiging om weer snel te breken. Dus schakeltje van de breuk per definitie verwijderen en vervangen. Als dat gebeurt is heb ik geen antwoord.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
klopt, alleen is het al bij twee kettingen gebeurd wat mij doet vermoeden dat het in de hardware van mijn fiets ligt.henkv schreef:Je schrijft: 'breuk niet bij de missing link maar een paar schakeltjes ervoor'. Is dat dan niet steeds hetzelfde schakeltje? Als een schakeltje niet goed geniet is, de ketting breekt, en we proberen datzelfde schakeltje weer te nieten is dat vaak vragen om problemen. Dat schakeltje is vaan een ietsie pietsie krom geworden door het foute nieten en heeft de neiging om weer snel te breken. Dus schakeltje van de breuk per definitie verwijderen en vervangen. Als dat gebeurt is heb ik geen antwoord.
N.B. is de foto al zichtbaar voor jullie ?
Nee foto's zijn niet zichtbaar, zelfs niet benaderbaar omdat je moet inloggen. Hier staat informatie om foto's op dit forum te plaatsen.bever schreef:klopt, alleen is het al bij twee kettingen gebeurd wat mij doet vermoeden dat het in de hardware van mijn fiets ligt.henkv schreef:Je schrijft: 'breuk niet bij de missing link maar een paar schakeltjes ervoor'. Is dat dan niet steeds hetzelfde schakeltje? Als een schakeltje niet goed geniet is, de ketting breekt, en we proberen datzelfde schakeltje weer te nieten is dat vaak vragen om problemen. Dat schakeltje is vaan een ietsie pietsie krom geworden door het foute nieten en heeft de neiging om weer snel te breken. Dus schakeltje van de breuk per definitie verwijderen en vervangen. Als dat gebeurt is heb ik geen antwoord.
N.B. is de foto al zichtbaar voor jullie ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Helaas niet.bever schreef:N.B. is de foto al zichtbaar voor jullie ?
Kettingen kun je in de lengterichting (trekbelasting) enorm belasten. In de zijwaartse richting veel minder. Omdat je verschillende merken/modellen kettingen gebruikt hebt en verschillende mensen (FM) hebt laten monteren, kun je de factor ketting en monteur waarschijnlijk uitsluiten.
Blijft over: de gebruiker, de fietser: en dat ben jij.
De schuine kettinglijn is al genoemd. Kan het zijn dat je probeert te schakelen als je ketting onder maximale druk staat? (net na de bocht, of net aan het begin van de helling)...