Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste fixed gear. Nu heb ik al enkele problemen kunnen oplossen dankzij dit forum. Echter als onervaren sleutelaar komen er nog al eens wat vragen naar boven. Vandaar dat ik dit topic aanmaak om de voortgang te laten zien en hulp te vragen als dat nodig is.
Het gaat om een oud Schauff frame. Zadelpen en nieuwe stuurpen zijn onderweg.
Dan heb ik gelijk mijn eerste vraag. Ik wil graag het buitenste tandblad verwijderen van mijn crank. Ik heb gelezen dan ik daarna kortere crankbouten erop moet zetten. Het gaat om een campagnolo crank, moe ik dan ook campagnolo crankbouten erop zetten of passen alle crankbouten?
Iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken
Het gaat om deze crank:
Het gaat om een oud Schauff frame. Zadelpen en nieuwe stuurpen zijn onderweg.
Dan heb ik gelijk mijn eerste vraag. Ik wil graag het buitenste tandblad verwijderen van mijn crank. Ik heb gelezen dan ik daarna kortere crankbouten erop moet zetten. Het gaat om een campagnolo crank, moe ik dan ook campagnolo crankbouten erop zetten of passen alle crankbouten?
Iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken
Het gaat om deze crank:
Kortere crankbouten? Dat begrijp ik niet. Voor de montage van kettingbladen gebruik je kettingbladboutjes. 5 stuks dus. Voor het monteren van een enkel blad moet je het vrouwtje inkorten (ijzerzaag) tot ca. 6mm. Dan klemt het wel. Singlespeed bladboutjes zijn ook te koop, bijv. bij m-gineering.nl
5mm is goed hoor. Sommige kettingbladen zijn dunner dan anderen, dan is 5mm beter. Mijn advies is trouwens zelf inkorten. De boutjes van m-gineering zijn thans van rvs en zullen gemakkelijk los gaan zitten. Of vastzetten met drupje loctite. Ik had ook 2 sets in bestelling, maar toen Gerritsen meldde dat de oude partij van gewoon staal op was en ik dus die rvs zou krijgen, heb ik de bestelling geannuleerd.
Hoeft trouwens niet van M-gineering te zijn hoor, die van BBB hangen zij zowat elke fietsenwinkel in het rek en de grote webwinkels hebben een ruime keuze bladboutjes voor een enkel blad.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Bedankt voor de reactie.
Ik heb vanmiddag de boutjes al zelf ingekort, was inderdaad niet echt moeilijk.
Nu zit ik met het volgende probleem. Mijn aluminium cinelli stuurpen zit helemaal vast in het frame.
Ik heb er al 2 dagen achter elkaar WD40 van boven en onder in laten lopen maar er zit nog steeds geen beweging in. Nu heb ok er cola van de onderkant in laten lopen en ik ga morgen kijken of dat nog helpt.
Heef iemand anders nog tips? Ik was namenlijk bij de fietsenmaker en die zeggen dat het tussen de 25 en 75 euro gaat kosten omdat het best veel werk kan zijn(uurloon)
Ik heb vanmiddag de boutjes al zelf ingekort, was inderdaad niet echt moeilijk.
Nu zit ik met het volgende probleem. Mijn aluminium cinelli stuurpen zit helemaal vast in het frame.
Ik heb er al 2 dagen achter elkaar WD40 van boven en onder in laten lopen maar er zit nog steeds geen beweging in. Nu heb ok er cola van de onderkant in laten lopen en ik ga morgen kijken of dat nog helpt.
Heef iemand anders nog tips? Ik was namenlijk bij de fietsenmaker en die zeggen dat het tussen de 25 en 75 euro gaat kosten omdat het best veel werk kan zijn(uurloon)
Geduld hebben. En op dit forum speuren.
Slecht nieuws, volgens: http://sheldonbrown.com/brandt/stuck-stem.html
Geduld is een schone zaak, hè! Mooi!