Pagina 1 van 2

Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 10:24
door MT043
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste fixed gear. Nu heb ik al enkele problemen kunnen oplossen dankzij dit forum. Echter als onervaren sleutelaar komen er nog al eens wat vragen naar boven. Vandaar dat ik dit topic aanmaak om de voortgang te laten zien en hulp te vragen als dat nodig is.

Het gaat om een oud Schauff frame. Zadelpen en nieuwe stuurpen zijn onderweg.

Afbeelding

Dan heb ik gelijk mijn eerste vraag. Ik wil graag het buitenste tandblad verwijderen van mijn crank. Ik heb gelezen dan ik daarna kortere crankbouten erop moet zetten. Het gaat om een campagnolo crank, moe ik dan ook campagnolo crankbouten erop zetten of passen alle crankbouten?

Iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken

Het gaat om deze crank:

Afbeelding

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 13:01
door klimmer
Kortere crankbouten? Dat begrijp ik niet. Voor de montage van kettingbladen gebruik je kettingbladboutjes. 5 stuks dus. Voor het monteren van een enkel blad moet je het vrouwtje inkorten (ijzerzaag) tot ca. 6mm. Dan klemt het wel. Singlespeed bladboutjes zijn ook te koop, bijv. bij m-gineering.nl

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 13:13
door MT043
Sorry ik bedoel ook kettingbladboutjes.

Dan zal ik singlespeed bladboutjes gaan kopen bij M-Gineering. Deze zijn trouwens wel 5mm en geen 6mm, maakt dit wat uit?

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 15:25
door klimmer
5mm is goed hoor. Sommige kettingbladen zijn dunner dan anderen, dan is 5mm beter. Mijn advies is trouwens zelf inkorten. De boutjes van m-gineering zijn thans van rvs en zullen gemakkelijk los gaan zitten. Of vastzetten met drupje loctite. Ik had ook 2 sets in bestelling, maar toen Gerritsen meldde dat de oude partij van gewoon staal op was en ik dus die rvs zou krijgen, heb ik de bestelling geannuleerd.

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 15:30
door timo2.0
Hoeft trouwens niet van M-gineering te zijn hoor, die van BBB hangen zij zowat elke fietsenwinkel in het rek en de grote webwinkels hebben een ruime keuze bladboutjes voor een enkel blad.

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 19:16
door MT043
Bedankt voor de reactie.

Ik heb vanmiddag de boutjes al zelf ingekort, was inderdaad niet echt moeilijk.

Nu zit ik met het volgende probleem. Mijn aluminium cinelli stuurpen zit helemaal vast in het frame.
Ik heb er al 2 dagen achter elkaar WD40 van boven en onder in laten lopen maar er zit nog steeds geen beweging in. Nu heb ok er cola van de onderkant in laten lopen en ik ga morgen kijken of dat nog helpt.

Heef iemand anders nog tips? Ik was namenlijk bij de fietsenmaker en die zeggen dat het tussen de 25 en 75 euro gaat kosten omdat het best veel werk kan zijn(uurloon)

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 23 mei 2015 19:40
door klimmer
Geduld hebben. En op dit forum speuren.

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 25 mei 2015 16:14
door Benito

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 26 mei 2015 14:55
door MT043
Ik ben nu elke dag Cola en WD40 erin aan het spuiten. Dit weekend ga ik kijken of het me lukt de stuurpen eruit te krijgen.....

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 27 mei 2015 13:31
door MT043
Vandaag een vreugdedansje kunnen doen. Na dagen WD40 en Cola vandaag IMAL kruipolie geprobeerd en dit een uurtje laten intrekken. Bedankt voor de tip want de stuurpen is eruit! :D

Afbeelding

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 27 mei 2015 19:40
door klimmer
Geduld is een schone zaak, hè! Mooi! :)

Re: Mijn Schauff fixed gear topic (Hulp nodig)

Geplaatst: 29 mei 2015 17:16
door MT043
Vandaag weer verder gewerkt. De fiets begint vorm te krijgen.

Ik kreeg alleen de stuurpen er niet verder in iemand tips?

En met de ketting strak zetten kreeg ik het wiel niet meer helemaal naar achter(zie foto 2) Is dit gevaarlijk?

Afbeelding

Afbeelding