Hallo,
Ik heb een fiets uit 1987 met een 7 speed cassette. Deze kwam oorspronkelijk met een 6 speed (koga miyata roadwinner).
Ik kan geen wielen vinden die hiervoor geschikt zijn volgens specificatie, maar ik vraag mij af of nieuwere wielen problemen geven met het frame.
Voor versnellingen gebruik ik friction ipv index, zelfs met huidige deraillieur is een 8 speed mogelijk in theorie.
Aangezien ik het bij mijn huidige fiets graag wil houden bij friction-shifting maar toch eens deze hele oude velgen wil vervangen, vraag ik mij af of wielen gemaakt voor 8-speed cassettes wel passen op mijn frame.
Ik heb aan 2 grote webwinkels gevraagd welke wielen geschikt waren voor mijn fiets en kreeg 2 antwoorden: de ene had 2 geschikte wielsets, de andere gaf aan dat mijn fiets niet meer compatible was met de huidige wielen, ook al hadden zij ook de 2 wielen van de andere winkel in hun assortiment.
Mijn fiets is een Koga Miyata Roadwinner uit 1987, qua design een 6/7 speed uit die tijd. Welke wielen van deze tijd kan ik nog gebruiken? Een 8 speed is nog steeds OK zolang deze maar past in het frame.
Wielen op oud frame
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Je Koga Roadwinner is een stalen frame met een inbouwbreedte (achter) van 126 mm. De huidige standaard voor raceframes is 130 mm, dus - zoals opafiets al aangeeft - kun je het beste de achtervork uit (laten) buigen. Daarna passen 'alle' racewielen. Als je het ècht netjes wilt doen, moeten na het uitbuigen de uitvaleinden ook weer gericht worden (die komen t.g.v. het uitbuigen immers een beetje scheef te staan). M-Gineering beschrijft duidelijk hoe je het eventueel zelf kunt doen. Succes!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 02 jun 2015 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
Of je vraagt hier http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=48691 of er nog iemand een 7-speed achterwiel in 126mm heeft.