Pagina 1 van 2

achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 11:36
door beren040
Gisteravond, tijdens trainingsrondje, slaat mijn achter-derrie in mijn wiel.
Wat een enorme hoop schade geeft dat en dus kosten.

DA 7900 achterderailleur moet vervangen worden
Fulcrum R3 zwaar beschadigd
Padje waar wiel in geklemd wordt aan aandrijfkant moet worden gericht (hopelijk gaat dat, Cervelo R3 frame)
Ketting moet worden vervangen
Padje dat is afgebroken vervangen

Vervelend natuurlijk maar belangrijkste is dat ik de onderdelen op tijd heb. Volgende week ga ik donderdag naar Frankrijk voor de 3Ballons. Over dat padje maak ik mij het meeste zorgen.

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 13:43
door JM_H
Dat is zuur! Hopelijk is het op tijd gerepareerd.
Enig idee hoe zoiets kan gebeuren?

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 14:19
door beren040
JM_H schreef: Enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
nee, het is metaal en er staat spanning op...
denk dat het gewoon gevalletje dikke pech is

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 14:22
door guver
Maar als toch de H/L schroeven goed afgesteld staan, dan kan dat toch niet gebeuren?
Waarom moet trouwens je kettng vervangen worden?

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 14:38
door havana
Die zal wel gebroken zijn zeker? Patje moet een Cervélo-dealer toch wel op voorraad hebben.

Zelf heb ik altijd een reserve op voorraad, die neem ik ook altijd mee op fietsvakantie.

Anyway veel sterkte met de reparaties...

Bike24 heeft 'm gewoon op voorraad. Zij verzenden doorgaans heel snel (meestal binnen 3 dagen in huis als je direct betaalt).

http://www.bike24.com/p247415.html

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 14:46
door beren040
Ik doe normaal het onderhoud zelf. Nu met belangrijkste doel van het jaar, Troisballons, en het vervangen van mijn normale verzet naar een bergverzet dat laten doen. Bij de Chouffe schakelde het allemaal fantastisch dus ik denk niet dat het een kwestie van de h/l schroefjes is geweest. Denk dat de pad, die is echt finaal afgebroken, zwakke punt is geweest. Maar daar zal ik nooit zekerheid over hebben.
Ketting is gebroken en dit is advies lfm, die geloof ik maar blind als die beweert dat dat beter is in dit soort gevallen

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 14:47
door beren040
havana dank!

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 20:21
door csteenbe
En anders hier http://schaltaugen-shop.de/Schaltaugen- ... S2-S5.html

Pas nog zelf voor mijn Soloist besteld.

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 21:36
door amclassic-fan
Dat het pat afgebroken is is niet zo vreemd. Op het moment dat de derailleur tussen de spaken komt wordt er zo hard aan getrokken dat de boel op het zwakste punt afbreekt.

Je reed niet per ongeluk op het buitenblad terwijl je achter naar de grootste krans schakelde?

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 02 jun 2015 21:58
door beren040
amclassic-fan schreef:Dat het pat afgebroken is is niet zo vreemd. Op het moment dat de derailleur tussen de spaken komt wordt er zo hard aan getrokken dat de boel op het zwakste punt afbreekt.

Je reed niet per ongeluk op het buitenblad terwijl je achter naar de grootste krans schakelde?

Nee zeker niet groot / groot

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 03 jun 2015 08:41
door ericpeters
Ik heb het standaard padje van mijn R3 al een aantal jaar geleden vervangen door een ander "tuning" padje omdat ik vaak mijn derailleur moest richten zonder dat ik de reden wist waarom hij scheef was gaan staan.

Ik vond daar een topic over op WW en kocht voor ongeveer 10$ een ander padje wat stijver was. Nadat ik dat heb gemonteerd, nooit meer hoeven na te richten.

Nu weet ik wel niet of dit ook als "zwak punt" afbreekt in het geval van een probleem.

Re: achter-derrie in wiel

Geplaatst: 03 jun 2015 10:08
door sharkman113
dat is een keuze, die tuningshangers breken/buigen minder snel en dan beschadigd de carbon opname van een cervelo.
de Alu hanger van een Cervelo is net boter en je ziet deze buigen tijdens het schakelen (veroorzaakt veel schakelproblemen en is één van de redenen waarom bijv. campa verre van optimaal gaat functioneren op een een cervelo)

Durf te wedden dat dit wel veroorzaakt werd door het niet juist instellen van de hoog laag schroef (iets te ver met een meebuigende pat en je hebt bovengenoemd effect). Heb het al vaker gezien bij monteurs die instellen op een montagestandaard (dan gaat het meestal wel net goed)