Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem met campa cassette, help!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2015 22:27

Voor de transAlp wil ik een 12-27 cassette monteren ipv de huidige 12-25. Echter, de nieuwe cassette blijkt een fractie (mm?) hoger. Hierdoor schaaft de lockring heel licht tegen de dropout. Dat merk je eigenlijk alleen bij terugtrappen, dan wordt de cassette tegen gehouden en "stroopt" de ketting op/loopt van de kansjes af. Iemand dit probleem al eens gehad? Ik kan het niet vastpinnen op een specifiek kansje of tussenring. (Campa chorus, tune mag 170, cannondale supersix)
En wat doe ik eraan? Dropout afschuren? Lockring platter maken? Ik heb geen idee eigenlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 jun 2015 23:18

heb je al getest met een andere lockring of het probleem zich ook voordoet?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 jun 2015 07:51

Een ringetje of revetje over de as schuiven (niet te groot) en daarna met de snelspanner vastzetten.
Dan komt je cassette iets verder van je dropout te zitten, dat revetje creeerd dan net voldoende ruimte.
Ik had hetzelfde probleem bij m'n Speci Crux met nieuwe Notubes wielen waarbij de cassette iets verder naar buiten kwam.
Omdat er een klein bochtje in de derailleurhanger zat, kwam deze tegen de cassette aan.
Door een revetje/ringetje te plaatsen werd dit opgelost. ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 jun 2015 08:45

@scottpch: is dat niet irritant bij het wisselen van je wiel?
@monsieurpinot: dunne lockring zou idd een oplossing zijn. Die van campa lijken vrij dik. Welke zijn dun? Bij salden zag ik iets van token. Is dat dun? Een halve mm dunner is waarschijnlijk al genoeg.
baanfiets kopen?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 03 jun 2015 09:29

zit even te zoeken (zelf geen ervaring met andere merken lockrings),
heb zelf wel een keer de lockring er scheef opgedraaid, maar toen kon ik m'n wiel nauwelijks draaien, dus was snel duidelijk wat het probleem was :geek:

miche heeft ook campa compatibele lockrings:
http://trekbicyclestores.com/product-li ... 413-qc400/

weet niet of dit het probleem zou kunnen zijn, maar heb je de lockring gebruikt die bij de 12-27 cassette kwam (gezien je forumnaam reed je eerder vanaf 11 wellicht :lol: )?
(niet naar de prijzen van die losse lockrings kijken, dan ga je spontaan shimano rijden haha)

CS-111 voor cassettes 11 als eerste kransje
CS-112 voor cassettes 12 als eerste kransje

Afbeelding

ik vind ook nog de
CS-401, maar dat is waarschijnlijk een oudere versie (waarschijnlijk ontwikkeld voor ≤ 10s) http://www.futurumshop.nl/campagnolo-sl ... 2-14.phtml

guver
Forum-lid

guver 03 jun 2015 10:18

Probleem heb ik ook gehad met de 12-27 cassette. Opgelost door de dunne veerring aan de binnenzijde van de lock-ring eraf te halen. Heeft m.i. ook geen functie
Anders de lock-ring van de andere cassette gebruiken

bartg
Forum-lid

bartg 03 jun 2015 10:18

Ik ben in eerste instantie ook geneigd om te denken in de richting van de voor Campa verschillende 12T of 11T lockring...

DMP Bikes verkoopt ook mooie, erg dunne lockrings van POP Products. Zie bvb http://dmpwebshop.mamutweb.com/Shop/Pro ... -RD/100099
Heb er zo eentje en ben daar best tevreden over. Deze lockring moet zonder de onderlegring gemonteerd worden die je wel onder de originele Campa lockring ziet zitten.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 03 jun 2015 10:31

guver schreef:Probleem heb ik ook gehad met de 12-27 cassette. Opgelost door de dunne veerring aan de binnenzijde van de lock-ring eraf te halen. Heeft m.i. ook geen functie
Anders de lock-ring van de andere cassette gebruiken
heb me inderdaad ook wel eens af zitten vragen waar dat ringetje nu voor dient bij m'n 12-27

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 jun 2015 13:31

Dank voor de suggesties so far. Ik ga in eerste instantie op zoek naar een dunne lock ring. Dat POP ding ziet er lekker dun uit. @bart: heb jij ervaring met deze shop?
EDIT: gevonden bij bike24.com. Stukkie minder duur daar. Maar meteen besteld, hopelijk levert het genoeg ruimte op

Ik gebruikte gewoon de bijgeleverde lockring (12T) van campa. Die is identiek aan de oude. Waarmee het dus wel vreemd blijft dat de 12-27 cassette hoger is dan de 12-25 cassette..
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 jun 2015 14:34

Ik heb een beetje vet aan de binnenzijde van het revetje gedaan, zodat ie blijft "plakken"aan de schroef die net buiten de cassette valt en die zorgt voor de klemming van het wiel.
Zo blijft ie op z'n plaats zitten, wanneer ik m'n wiel eruit haal.
Ik moet alleen even opletten bij het verwijderen van m'n wiel dat ie blijft zitten.
Bij mij kwamen de tandjes van het kleinste kransje tegen de derailleurhanger aan, met een dunnere lockring was het probleem bij mij niet verholpen. Met dit revetje wel. :)
Als tijdelijke oplossing kan dat bij jou ook, zolang de nieuwe lockring niet binnen is!
Een nieuwe lockring is uiteraard de mooiere oplossing.

bartg
Forum-lid

bartg 03 jun 2015 15:55

Zeer goede ervaringen met DMP. Inderdaad niet goedkoop, maar elke (technische) vraag wordt redelijk snel door Chris van der Gaag persoonlijk beantwoord. En zee verkopen hele mooie fietsen en spulletjes...
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 03 jun 2015 19:34

12 vervangen voor 11 met kleinere lockring en het probleem is over
Alternatief is ring aan naafas toevoegen
Ik heb nog wel een alu mavic lockring liggen stuur maar een pm

Plaats reactie