Pagina 1 van 1
giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 09 jun 2015 10:48
door cheaprider
Ik rijd ongeveer 1.5 jaar op een Giant TCR 1 (2014 model). Hierop zit een 34/50 Shimano 105 compact met achter een 12-30 cassette (Tiagra 10 speed).
Sinds een paar maanden rijd ik ook clubwedstrijden en merk dat ik soms niet hard genoeg kan. De zwaarste versnelling is te licht.
Is het mogelijk om een aanpassing te doen, zodat ik voor een grotere tandwielset kan gebruiken? Bijv. de combinatie 39/53.
Een fietsmaat had een 53 tandwiel liggen, maar die bleek te groot om aan de crank te bevestigen. De afstand tussen de bevestigingsgaten was te groot.
Re: giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 09 jun 2015 16:30
door aq_janssen
Als je een Shimano 105 compact er op hebt zitten, heb je een BCD van 110mm. (de diameter van de circel die door het hart van de bladbouten loopt)
Je zou nieuw kettingbladen kunnen monteren van het merk Trivio,deze heeft 39t en 52t met BCD 110, komt neer op een prijskaartje van een € 75.
Een shimano 105 FC-5700 (39t-52t) kost bij Rose.nl €66
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:424097
Re: giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 09 jun 2015 20:12
door Spaceship
Eigenlijk zijn er 2 mogelijkheden:
1 Of je koopt een dubbel crankstel en monteert dat.
2 Of op het Compact crankstel zet je third party kettingbladen. Je compact crankstel heeft een steek (BCD) van 110 mm. (Dat 53 tands kettingblad van je vriend was voor een dubbel met een steek van 130 mm)
(Een dubbel vs compact crankstel is dat bij de grotere diameter steek van de dubbel, de dubbel theoretisch iets stijver is)
Ta Specialites heeft verschillende kettingbladen. Welke compatibel zijn moet je zelf even bekijken.
http://www.specialites-ta.com/gb/plateau-zephyr.html
Kijk in het eerste kadertje waar staat: PCD Compact Classique 110 mm
ULTRA NEW
ZENITH
ZEPHYR
SYRIUS
SQUALE
Een ander third party merk is bijv Stronglight
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... _catalogue
Verder zou ik een cassette kiezen waarbij de kransjes elkaar met zo weinig mogelijk gaten opvolgen. Misschien dan ook ook met een 11 erin.
Re: giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 09 jun 2015 20:13
door canyon81
Wat is de cadans waar je in zo'n geval mee rijdt? Met een cadans van 105 rijd je met 50x12 55 km/u. Met een 53 voor zou je in dat geval ruim 58 km/u rijden. Wat ook kan is een cassette met een 11 als kleinste kransje. Dan rijd je met de 50x11 en een cadans van 105 60 km/u. In combinatie met een 53 (53x11) zou je dan ruim 63 km/u rijden.
Beide gevallen (een buitenblad 52 of 53, en een 10-speed cassette met een 11) zijn leverbaar. Let er op dat een groter buitenblad dan 50 in combinatie met een 34 niet ideaal is, in de praktijk kan het net.
Re: giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 09 jun 2015 20:32
door Lcsmet
Het simpelste is gewoon een andere cassette monteren.
Een 12-30 is nu niet direct een "wedstrijd" cassette.
Schaf je een 11-23 cassette aan.
Re: giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 10 jun 2015 22:53
door cubebiker
Net wat canyon81 zegt. Hoe kan je versnelling nu niet zwaar genoeg zijn met 50-12? Kan je de cadans niet aan? Ik denk eerlijk gezegd dat een 53-11 je niet van je probleem gaat helpen. Trainen en, vooral, veel trainingswedstrijdjes, rijden zal je meer helpen.
Ikzelf rij ook liever geen compact maar dar heeft meer te maken met het feit dat je met een 34 binnenblad in trainingen veelal op de kleinere kransjes van je cassette aan het rijden bent.
Re: giant tcr 1 2014 aanpassing tandwielen
Geplaatst: 12 jun 2015 12:42
door cheaprider
aq_janssen schreef:Als je een Shimano 105 compact er op hebt zitten, heb je een BCD van 110mm. (de diameter van de circel die door het hart van de bladbouten loopt)
Je zou nieuw kettingbladen kunnen monteren van het merk Trivio,deze heeft 39t en 52t met BCD 110, komt neer op een prijskaartje van een € 75.
Een shimano 105 FC-5700 (39t-52t) kost bij Rose.nl €66
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:424097
Bedankt voor de tip. Ben voor de FC-5700 (39t-52t) bij rose gegaan. Dat was een mooie prijs en goedkoper dan nieuwe kettingbladen.