Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hooikoorts

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 12 jun 2015 10:34

De zon is weer volle bak aanwezig en waar dit voor de meeste goed nieuws betekent is dit voor andere het startpunt van een lastige periode. De hooikoorts is weer terug.

Ik zelf heb er vrij extreem last van. Veel medicijnen hebben amper zin. Gebruik nu pillen, neusspray en oogdruppels. Deze verlichten slechts een beetje.

Het gekke is dat ik tijdens inspanningen op de fiets niets voel. Zodra ik stil ga staan lijkt het dubbel zo hard terug te komen. Blijven fietsen zou je zeggen haha :P
Pas geleden ook zwaardere anti-histamine's gehad. Gevolg, dusdanig versuft dat ik amper nog recht kon sturen en nog steeds hooikoorts. Nu weer terug naar de oude vertrouwde tabletten.

Nu ben ik benieuwd naar tips & trics van andere met hooikoorts m.b.t. het fietsen.
Zo heb ik wel eens gehoord van iemand die met Vaseline rond de ogen fietst, zodat de pollen er niet echt bijkomen.

Benieuwd naar jullie ervaringen!

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 12 jun 2015 10:49

Enkele jaren geleden ook veel last van gehad. De arts kwam met een oplossing om elk jaar medio februari 3 injecties(serieuze) te geven. Ik weet niet wat voor spul het was, maar dat kun je een keer navragen.

Dan had ik de zomer er vrijwel geen last van. Nu al een paar jaar geen injectie meer gehad en ik denk dat ik erover heen gegroeid ben.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

polluchon
Forum-lid

polluchon 12 jun 2015 11:04

Ik heb ook last van hooikoorts maar vind medicijnen erger dan de kwaal. De vaseline truc werkt erg goed bij mij: een heel klein beetje vaseline over de rand van je oogleden smeren en aan de binnenkant van je neus. De klachten zijn bij mij dan aanzienlijk minder.

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 12 jun 2015 11:44

Heb je Rhinocort 100 geprobeerd? Heeft mij verlost van alle klachten, zonder bijwerkingen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2015 12:13

Bij mij verminderd desloratadine de klachten tot een acceptabel niveau, soms moet ik daar de dosering wel wat voor opschroeven. Dit middel geeft over 't algemeen geen tot weinig bijwerkingen, ik heb er zelf nooit last van gehad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Jweijters
Forum-lid

Jweijters 12 jun 2015 12:18

Tja, bij mij begint de hooikoorts al in Januari, en duurt tot en met December.... ik gebruik histamine remmer: delorantandine, deze neem ik 's avonds in voor het slapen, dan merk je het versufte niet zo erg gedurende de dag. Daarnaast heb ik een neusspray: Beconase, en een puffer voor de bijkomende astma: Tilade Mint. Al met al kan ik het redelijk onder controle houden met deze medicijnen.

mvg,

Joris

RowanDN
Forum-lid

RowanDN 12 jun 2015 12:38

Welk pilletje helpt?

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 12 jun 2015 13:24

Bij mij hielp geen enkele pil. Rhinocort 100 is voor mij het 'wonder'middel, geen bijwerkingen, geen suf/slaperig gevoel.
Staat wel op de dopinglijst, als je het niet nasaal gebruikt. Voor de profs onder ons ;-)

Jweijters
Forum-lid

Jweijters 12 jun 2015 14:43

Ik zie dat het Rhinocort soortgelijke ontstekingsremmende werking heeft als beconase, waarbij beconase valt onder de corticosteroïden, en Rhinocort onder de glucocorticosteroïden. Beconase is volgens mij wel een toegestaan middel..

rene909
Forum-lid

Gebruikersavatar rene909 12 jun 2015 15:22

Hooikoorts is voor mij ook een bekend fenomeen. In de periode april-juni nies ik gebruikelijk bijna meer dan dat ik adem haal + een bizar gevoel van jeuk in mijn gehemelte/keel.
Opvallend is dat ik tot nu toe nauwelijks klachten heb ervaren. De graspollen zijn kennelijk nu pas los aan het komen.
Wat verder beweerd wordt is dat honing, afkomstig uit jouw woonomgeving, zou werken tegen hooikoortsklachten. Toevallig heb ik hier een potje honing staan van een imker op steenworp afstand. Of het ontbreken van mijn klachten te danken is aan mijn (geringe) honingconsumptie kan ik niet aantonen. Feit is wel dat ik nu geen vervelende pilletjes hoef te pakken.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 12 jun 2015 15:32

Allerfre hielp bij mij altijd goed.
Moet binnenkort ook maar weer gaan halen want het is behoorlijk raak met al die pollen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 jun 2015 16:04

Meestal is het niet alleen hooikoorts wat iemand heeft en bijna altijd een combi.
Nu ik wat ouder ben is het een heel stuk minder dan bv 30 jaar geleden.
Scheelt bizar veel!
Meermaals ben ik door verschillende experts geadviseerd spaarzaam te zijn met medicijnen.
Het idee dat er medicijnen zijn zonder bijwerking kunnen we ook beter negeren. Er is altijd een bijwerking maar wordt wellicht niet zo ervaren of komt pas jaren later boven water.

Laat je evt testen op andere allergieën. Ben je voor XXX allergisch zonder dat je dat weet komt de hooikoorts harder binnen.
In de periode dat ik bovenmatig last had van hooikoorts nam ik een histamine arm dieet. Ik ben gek op choclade (maak zelf ook bonbons) maar in een hooikoorts rijke periode hoef ik dat niet te doen.
Verder is het niet verstandig om alcohol te gebruiken als je een periode hebt dat je er last van hebt.
Met dieet krijg je meer voor elkaar dan je denk alleen wel heel gedisciplineerd volhouden!
Tot slot veel water drinken en hopen dat je snel richting de 50 gaat. Geloof me dan wordt het een heel stuk minder.

Plaats reactie