Ineens plakkende banden, wtf?
-
- Forum-lid HC
Gisteren vertrokken voor een zondag ritje (het was nog droog), hoor ik dat mijn voorband (Conti Competition 23mm) ineens veel geluid maakt alsof het rubber aan het asfalt plakt. Een geluid alsof j een pleister lostrekt maar dan constant.
Hoe kan dit nou? Eerst maar eens gestopt om te kijken of er misschien te weinig druk in de tube zat maar dat leek niet zo te zijn, voor de zekerheid toch maar behoorlijk bijgepompt.
Daarna bleef het geluid, ongeacht wat ik deed en bij elk soort asfalt. En dan krijg je natuurlijk ook het gevoel dat de fiets ook niet meer vooruit wil zoals het hoort.
Op asfalt met steentjes was het geluid iets erger dan op glad asfalt maar eigenlijk was het overal veel harder dan ik ooit gehoord had.
Vervolgens rij ik over een klein blaadje, wat daarna op de voorband blijft plakken. Ook al slaat het blaadje elke rotatie tegen de voorvork en rem het blijft gewoon boven op de band zitten. Ik ben maar weer gestopt om het blaadje van de band te trekken, ik dacht dat er een kauwgom onder zat maar ook dat was niet het geval.
Pas na ongeveer 40km, en nadat het nat begon te worden kreeg ik het idee dat het minder werd, later in de regen viel het me helemaal niet meer op.
Nu heb ik zitten nadenken waarom nu ineens dat geluid zo hard werd (ik had mijn oren i.i.g. niet laten uitspuiten) en het enige wat me inviel was dat ik de fiets de dag ervoor even snel met een spons met Cyclon Bionet had gepoetst en later nog eens met dezelfde spons (waar nog wat Bionet schuim op zat) over de banden had geveegd zonder de banden daarna af te spoelen.
Kan het zijn dat Bionet, weliswaar langzaam, het rubber van de conti band oplost of week maakt?
Hoe kan dit nou? Eerst maar eens gestopt om te kijken of er misschien te weinig druk in de tube zat maar dat leek niet zo te zijn, voor de zekerheid toch maar behoorlijk bijgepompt.
Daarna bleef het geluid, ongeacht wat ik deed en bij elk soort asfalt. En dan krijg je natuurlijk ook het gevoel dat de fiets ook niet meer vooruit wil zoals het hoort.
Op asfalt met steentjes was het geluid iets erger dan op glad asfalt maar eigenlijk was het overal veel harder dan ik ooit gehoord had.
Vervolgens rij ik over een klein blaadje, wat daarna op de voorband blijft plakken. Ook al slaat het blaadje elke rotatie tegen de voorvork en rem het blijft gewoon boven op de band zitten. Ik ben maar weer gestopt om het blaadje van de band te trekken, ik dacht dat er een kauwgom onder zat maar ook dat was niet het geval.
Pas na ongeveer 40km, en nadat het nat begon te worden kreeg ik het idee dat het minder werd, later in de regen viel het me helemaal niet meer op.
Nu heb ik zitten nadenken waarom nu ineens dat geluid zo hard werd (ik had mijn oren i.i.g. niet laten uitspuiten) en het enige wat me inviel was dat ik de fiets de dag ervoor even snel met een spons met Cyclon Bionet had gepoetst en later nog eens met dezelfde spons (waar nog wat Bionet schuim op zat) over de banden had geveegd zonder de banden daarna af te spoelen.
Kan het zijn dat Bionet, weliswaar langzaam, het rubber van de conti band oplost of week maakt?
Wat ik eens gehad heb bij een Michelin is dat de rode zijflank begon te 'smelten'. Dat zorgde voor een plakboel op de velg en het loopvlak, ik heb dat bij een andere band gelukkig nooit meer gehad.
Een product kan er gerust voor kunnen zorgen dat je band week wordt, spuit kettingolie op een binnenband en je helpt em om zeep. Het zou kunnen dat het door die Bionet kent, geen idee hoe agressief dat product is.
Een product kan er gerust voor kunnen zorgen dat je band week wordt, spuit kettingolie op een binnenband en je helpt em om zeep. Het zou kunnen dat het door die Bionet kent, geen idee hoe agressief dat product is.
- RGinkel1966
- Forum-lid
Betreft zgn. honingdauw, veroorzaakt door bladluis.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Honingdauw
hebben wij bij ons in de straat ook. Alles plakt. Na een fikse regenbui is het weer weg.RGinkel1966 schreef:Betreft zgn. honingdauw, veroorzaakt door bladluis.
Ik had het een week of drie geleden ook een keer. Ik dacht dat ik misschien over een stukje weg was gereden waar ze net wat aan het asfalt gedaan hadden. Mijn bandjes kleefden hoorbaar aan de weg, en thuisgekomen (moest nog een km of 2) bleek er een volledig plakkende laag op de bandjes te zitten, met een behoorlijke dichtheid aan steentjes en andere troep. Verwijderen met water lukte nauwelijks. Een behandeling met azijn maakte de boel pas weer echt schoon.
Maar ik begrijp nu dus dat het wellicht bladluis o.i.d is geweest......
Maar ik begrijp nu dus dat het wellicht bladluis o.i.d is geweest......
-
- Forum-lid HC
Hmm, dan moet het toch van de een op de andere dag ergens op de weg zijn gekomen, ik rij toch bijna altijd dezelfde route bij ons het dorp uit en dit is de eerste keer dt ik het meemaak.
Het is koekoeksspuug van cicaden. Door het zachte winterweer is het dit jaar extreem. Na een flinke bui is het weg. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koekoeksspuugericpeters schreef:Hmm, dan moet het toch van de een op de andere dag ergens op de weg zijn gekomen, ik rij toch bijna altijd dezelfde route bij ons het dorp uit en dit is de eerste keer dt ik het meemaak.
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018
Wel humor, de theorieen van TS
Ik heb het hier vlak bij huis altijd op het zelfde plekje maar rij het er toch vrij snel weer af. In mijn gedachten nooit verder gekomen dan cola of andere plakkerige rommel van schoolgangers. In elk geval nooit aan mijn banden getwijfeld. Maar luizen lijkt me het meest aannemelijk idd.
Ik heb het hier vlak bij huis altijd op het zelfde plekje maar rij het er toch vrij snel weer af. In mijn gedachten nooit verder gekomen dan cola of andere plakkerige rommel van schoolgangers. In elk geval nooit aan mijn banden getwijfeld. Maar luizen lijkt me het meest aannemelijk idd.
Trappe doe je met je benen.
- Emielepiel
- Forum-lid
- Contact
Had er laatste twee ritjes ook last van op een gegeven moment. Maar na een tijdje was het ook weer over.. Wel slecht voor je moraal Je denkt dat je langzamer gaat..