discussie met LBS over de lengte van de ketting
Ik ben bij een LBS geweest om mijn ketting te laten vervangen. (zodat de cassette nog een tijd mee kan)
Thuisgekomen zag ik dat de kooi nogal ver naar voor getrokken stond.
Wanneer de ketting vooraan op het grote blad lag, probeerde ik achteraan ook naar het grootste tandwiel te gaan.
Dit lukte zelfs niet meer, omdat de kooi van de achterderailleur al volledig naar voor getrokken was en de ketting blokkeerde.
Is de ketting dan niet te kort?
Ik weet dat qua ketting positie groot-groot verre van ideaal is; maar dit moet toch lukken??
Ik heb een 50-34 crank met een 11-28 cassette.
De LBS vertelde iets van de positie van de derailleurwieltjes op een bepaalde versnelling?
Thuisgekomen zag ik dat de kooi nogal ver naar voor getrokken stond.
Wanneer de ketting vooraan op het grote blad lag, probeerde ik achteraan ook naar het grootste tandwiel te gaan.
Dit lukte zelfs niet meer, omdat de kooi van de achterderailleur al volledig naar voor getrokken was en de ketting blokkeerde.
Is de ketting dan niet te kort?
Ik weet dat qua ketting positie groot-groot verre van ideaal is; maar dit moet toch lukken??
Ik heb een 50-34 crank met een 11-28 cassette.
De LBS vertelde iets van de positie van de derailleurwieltjes op een bepaalde versnelling?
Er zijn meerdere methodes voor.
1. Leg de ketting op het zwaarste verzet (bijvoorbeeld 50x12). Nu moeten de derailleurwieltjes precies onder elkaar staan, dwz je kunt een verticaal lijntje tekenen.
2. Leg de ketting groot-groot, bijvoorbeeld 50x28. Nu moet de derailleur volledig uitgerekt staan. Als schakelen naar dit verzet niet lukt dan is je ketting uiteraard te kort. Prutswerk van de LBS.
1. Leg de ketting op het zwaarste verzet (bijvoorbeeld 50x12). Nu moeten de derailleurwieltjes precies onder elkaar staan, dwz je kunt een verticaal lijntje tekenen.
2. Leg de ketting groot-groot, bijvoorbeeld 50x28. Nu moet de derailleur volledig uitgerekt staan. Als schakelen naar dit verzet niet lukt dan is je ketting uiteraard te kort. Prutswerk van de LBS.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zoek en je zal vinden
In dit topic: Kettinglengte
In dit topic: Kettinglengte
Lcsmet schreef:Tip: Gebruik allereerst de zoekfunctie van dit forum.
Rechtsboven op het woordje "zoeken" klikken en dan "kettinglengte" intypen en terug klikken.
Kom je tot volgend resultaat: http://www.fiets.nl/forum/search.php?ke ... mit=Zoeken
Maar om je deze moeite te besparen:
Lengte van ketting bepalen:
Met de weersomstandigheden van de laatste weken verslijt een ketting veel sneller dan in de zomer.
Als je je ketting aftrapt kan het zijn dat je deze niet meer kan gebruiken om de lengte te bepalen.
Dit is nochtans heel eenvoudig.
Ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kransje.
Dan moeten de 2 derailleurwieltjes recht boven elkaar staan en in een hoek van 90° ten opzichte van de vloer.
Bekijk de tekening bij dit document.
Gebruik wel altijd de juiste kettingpons, of quick link om je ketting aan elkaar te zetten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Zoals havana al zegt, prutswerk van je FM!
Te korte ketting.
Ik heb vorige week nog een compleet nieuwe drivetrain op m'n Cervelo gelegd, om op vakantie de Mont Ventoux te bedwingen.
12/29 icm met 50/34 en de ketting pakt alle verzetten, van 34x12 tot 50x29 is geen probleem.
Dus geen zorgen dat bij verkeerd schakelen de boel in de spaken getrokken wordt, of dat de derailleur eraf gerukt wordt.
Te korte ketting.
Ik heb vorige week nog een compleet nieuwe drivetrain op m'n Cervelo gelegd, om op vakantie de Mont Ventoux te bedwingen.
12/29 icm met 50/34 en de ketting pakt alle verzetten, van 34x12 tot 50x29 is geen probleem.
Dus geen zorgen dat bij verkeerd schakelen de boel in de spaken getrokken wordt, of dat de derailleur eraf gerukt wordt.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
En bij het herstellen krijg je een nieuwe ketting. Ik zou er bij blijven om te zien of dat gebeurt.
Als een FM zich uit deze situatie denkt te lullen is deze ook in staat er een stukje ketting tussen te prutsen.
Als een FM zich uit deze situatie denkt te lullen is deze ook in staat er een stukje ketting tussen te prutsen.
Inderdaad Ottoronge. Als ik prutswerk wil (=ketting verkloten en stukkie ertussen zetten) dan kan ik dat zelf wel. Als je naar de vakman gaat, moet het gewoon goed. Dus gewoon in 1 keer een ketting leggen en niet te kort maken en dan weer verlengen.
Overigens doe ik met ketting altijd door klein/klein zo de ketting passen dat AD niet zover naar achter komt dat de ketting van het achterste wieltje naar voren tegen de kooi aanloopt. Heb ik ooit opgepikt uit een handleiding van SRAM. Even naast de oude leggen werkt ook.
Wat nog maar eens aantoont dat je FM een prutser is, want een ketting naast de oude leggen is wel de simpelste methode die iedereen met een iq boven 50 kan verzinnen.
Overigens doe ik met ketting altijd door klein/klein zo de ketting passen dat AD niet zover naar achter komt dat de ketting van het achterste wieltje naar voren tegen de kooi aanloopt. Heb ik ooit opgepikt uit een handleiding van SRAM. Even naast de oude leggen werkt ook.
Wat nog maar eens aantoont dat je FM een prutser is, want een ketting naast de oude leggen is wel de simpelste methode die iedereen met een iq boven 50 kan verzinnen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Absoluut prutswerk. Dit op laten lossen en dan nooit meer heen gaan.
Less is bore
Overigens vraag ik me weleens af wat het probleem van een langere ketting is. Ik heb bij mijn vorige ketting voor de lengtebepaling achter klein voor groot en dan derailleurwieltjes recht onder mekaar gehanteerd. Alleen aangezien ik in NL vaak 50-19 tot 50-14 rij had ik vaak dat de kooi ver naar voren stond. Ik vond dat niet mooi en vroeg me ook af of de veer in je derailleur daardoor niet sneller slijt.
Bij mijn nieuwe ketting die ik er vorige week op gezet heb, heb ik dan ook iets meer lengte genomen waardoor de wieltjes recht onder mekaar staan als die op de 16 ligt. Heb nog geen problemen ondervonden met schakelen oid en als ik klein klein schakel hangt de ketting niet slap.
Bij mijn nieuwe ketting die ik er vorige week op gezet heb, heb ik dan ook iets meer lengte genomen waardoor de wieltjes recht onder mekaar staan als die op de 16 ligt. Heb nog geen problemen ondervonden met schakelen oid en als ik klein klein schakel hangt de ketting niet slap.