Shimano 5800 50/34 naar 50/39
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja, dat is mogelijk
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Kleine kamttekening: de vorm van de kettingbladen is wel op elkaar afgestemd, dwz dat de binnenzijdevan het grote blad schuin loopt zodat de kettingbij het afschakelen 'vanzelf' op het kleine blad valt. Als je een groter binnenblad monteert dan werkt dit niet meer perfect en kan de ketting dus net ernaast vallen met als gevolg minder soepel/haperig schakelen
Edit: geld voor de nieuwe generatie 4armige Shimano crankstellen (5800/6800/9000)
Edit: geld voor de nieuwe generatie 4armige Shimano crankstellen (5800/6800/9000)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Nou, het moet ook niet overdreven worden. Mijn vriendin heeft 50/39 erop liggen en een 34 voor het buitenland, maar ze heeft echt geen problemen met schakelen. Ik zou liever 50/39 hebben dan 53/39, want dan moet je ook met je voorderailleur aan de slag als je lichtere verschellingen wilt monteren.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Kan gewoon probleemloos hoor.
Dat is een van de redenen waarom ze de steekcirkel voor de gewone crankstellen ook op 110BCD, van de compact crankstellen) gebracht hebben.
Dat is een van de redenen waarom ze de steekcirkel voor de gewone crankstellen ook op 110BCD, van de compact crankstellen) gebracht hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Kan gewoon wel zelfde merk pakken.
Ik hier nog niks van ondervonden en mijn 34 is vervangen door een 39. Werkt perfect, is er nog nooit naast gevallen en heeft zelfs nog geen enkele keer gehapert.bigfloor schreef:Kleine kamttekening: de vorm van de kettingbladen is wel op elkaar afgestemd, dwz dat de binnenzijdevan het grote blad schuin loopt zodat de kettingbij het afschakelen 'vanzelf' op het kleine blad valt. Als je een groter binnenblad monteert dan werkt dit niet meer perfect en kan de ketting dus net ernaast vallen met als gevolg minder soepel/haperig schakelen
Edit: geld voor de nieuwe generatie 4armige Shimano crankstellen (5800/6800/9000)
Voorheen was je nog dezelfde mening toegedaan als ik, andere ervaring opgedaan ?havana schreef:Kan gewoon wel zelfde merk pakken.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 5#p1006360
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Bij 11v komt het kennelijk preciezer. Bij 10v kun je gewoon merken mixen.
Daar ben ik het weer niet mee eens. Fietsmaatje heeft zijn ultegra 6700 10 spd crankstel naar de knoppen geholpen doordat de ketting tussen het grote en het kleine 39 blad viel (ipv de standaard 34). Nota bene afgesteld en gemonteerd door de fietsenmaker. Het ging lange tijd aardig goed... maar het moment kwam toch.
Dat van die schuine kanten op het grote blad is wel met name bij shimano. Bij andere merken is dat minder specifiek vormgegeven en zal het minder problematisch zijn. Bij shimano kan het wel degelijk voor problemen zorgen zoals hier boven beschreven. Dan kan het idd helpen om in ieder geval het grote blad van een ander, minder specifiek vormgegeven, merk te nemen.
Ik meen juist dat het bij de 5800 11 spd weer wat makkelijker zou moeten gaan omdat ze daar van shimano uit ook standaard al een 36 optie hebben ipv alleen een 34. Maar hier geen praktijkervaring mee.
Dat van die schuine kanten op het grote blad is wel met name bij shimano. Bij andere merken is dat minder specifiek vormgegeven en zal het minder problematisch zijn. Bij shimano kan het wel degelijk voor problemen zorgen zoals hier boven beschreven. Dan kan het idd helpen om in ieder geval het grote blad van een ander, minder specifiek vormgegeven, merk te nemen.
Ik meen juist dat het bij de 5800 11 spd weer wat makkelijker zou moeten gaan omdat ze daar van shimano uit ook standaard al een 36 optie hebben ipv alleen een 34. Maar hier geen praktijkervaring mee.