WD40
Kan geen kwaad, maar frame zal wel zeer snel weer smerig worden. En duur!
Gebruik biologische ontvetter. Kun je met water afspoelen, is afbreekbaar in riool enz.
Gebruik biologische ontvetter. Kun je met water afspoelen, is afbreekbaar in riool enz.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
ik gebruik autoshampoo om mijb fiets te kuisen.
WD40 gebruik ik enkel om tussendoor de ketting een beetje te reinigen tussen 2 grondige beurten in.
WD40 gebruik ik enkel om tussendoor de ketting een beetje te reinigen tussen 2 grondige beurten in.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
in de overbekende WD40 spray zitten oplosmiddelen in (aceton?) en trekt vocht aan. Het is goedkoop (ongetwijfeld een van de beste middelen om te ontvetten) maar niet / zeer slecht geschikt om te smeren/iets los te maken. voor lak kun je beter iets met autoshampo en daarna autowas of teflonolie (bij gebrek aan tijd) nemen.
WD40 an sich bestaat overigens niet meer het is een merk en ze leveren inmiddels een volledige lijk die weliswaar duur is maar waar best goede spullen tussen zitten (ik gebruik het spuitvet, kruipolie en de kontaktspray)
WD40 an sich bestaat overigens niet meer het is een merk en ze leveren inmiddels een volledige lijk die weliswaar duur is maar waar best goede spullen tussen zitten (ik gebruik het spuitvet, kruipolie en de kontaktspray)
Hi,
Hoe bedoel je trekt vocht aan?
Het zou juist vocht verdrijven.
Bron + meer over WD40
http://www.decloedt-wwc.be/Doc/wd40/wd4 ... ossing.pdf
Hoe bedoel je trekt vocht aan?
Het zou juist vocht verdrijven.
Bron + meer over WD40
http://www.decloedt-wwc.be/Doc/wd40/wd4 ... ossing.pdf
-
- Forum-lid
Bij mijn weten is de basis van wd40 gekookte lijnolie (net als owatrol) met toevoeging van kruipolie. De owatrol beschermt, de kruipolie kruipt en smeert en reinigt. Vettig dus trekt vuiligheid aan. Ik zou het niet op je frame smeren.
In WD-40 zit geen aceton, dat zou ook heel slecht nieuws zijn want dat vreet veel verfsoorten weg.
Eigenlijk is het waardeloos spul, het kan veel dingen een beetje maar niks echt goed en echt duurzaam is het niet.
Eigenlijk is het waardeloos spul, het kan veel dingen een beetje maar niks echt goed en echt duurzaam is het niet.
WhaDevermackersv2.0 schreef:Water Displacement.
Een frame polishen klinkt leuk voor een showroom maar uiteindelijk zie ik er het nut niet van in. Zal vast iets gladder zijn en daardoor IETS minder vuil vasthouden maar met echt veel stof of blub/nattigheid doet het er niet echt meer toe.
Mijn frame zit nu onder het fijne poederstof doordat ik over wat Strada Bianca ben gereden.
Afspoelen frame en onderdelen (niet nu voor die poeder, morgen regent het en spoelt de zaak er wel vanaf tijdens de rit) doe ik met een Gardena 5 liter en Bionet. Kan ook met Dreft oid. Dat krijgt er zelfs de dikste en opgedroogde modder vanaf. Even met spons en puur water nasoppen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Waardeloos is geen goede interpretatie.havana schreef:Eigenlijk is het waardeloos spul, het kan veel dingen een beetje maar niks echt goed en echt duurzaam is het niet.
WD40 is een Multispray. En is een handig hulpmiddel inzetbaar in tal van situaties. Daarom vind je het nagenoeg ook in elke werkplaats. Maar ook als universeel middel voor particulier gebruik is het erg handig om in huis te hebben.
Maar inderdaad voor situaties die duurzaamheid verlangen en bijv hoogwaardige smering moet je het niet voor gebruiken. Maar terugvallen op meer specifieke middelen.
Er zijn veel fabeltjes te vinden over WD40. Oa dat het visolie zou zijn.kogelenberg schreef:Bij mijn weten is de basis van wd40 gekookte lijnolie (net als owatrol) met toevoeging van kruipolie. De owatrol beschermt, de kruipolie kruipt en smeert en reinigt. Vettig dus trekt vuiligheid aan. Ik zou het niet op je frame smeren.
Ik geloof niet dat de basis lijnolie is. Je verzint wat en claimt dan op basis van je gedachten dat het vettig is en vuil aantrekt. WD40 is prima te gebruiken als schoonmaakmiddel, probeer het eens ergens op te spuiten en dan met een doek geheel af te vegen. Kijk dan nog eens of het vettig is als jij beschrijft. . . .
Owatrol is geen product maar een merk met een range producten.
Poetsen doe je met een poetsmiddel. Schoonmaken met een schoonmaakmiddel.Nee Nee schreef:WD = Water Dispenser = Een vochtverdrijver.
Poetsen doe je met water en zeep. Gewone zeep uit een fles die de kuisvrouw of de huisvrouw gebruikt.
Gewone zeep wat is dat? Nog nooit in de winkel gezien dat men gewone zeep verkoopt.
Als je bovendien teervlekjes op je frame hebt gekregen of ander soort rare smeervlekken of plakbandlijm ed residue op je fiets hebt kun je wrijven en hard schrobben met een allesreiniger maar dat veroorzaakt krassen. Beter kun je dan een niet schadelijk oplosmiddel gebruiken zoals bijv WD40.
Kortom voor schoonmaken moet je naar het middel grijpen wat het beste bij de situatie past.