Beste fietsers,
Ik ben nieuw hier, zit met een probleempje en ik vroeg me of jullie me bij kunnen lichten. Heb laatst een nieuwe cassette gemonteerd, een HG-50 (13-26 geloof ik). Volgens mij vrij gebruikelijk heb je hier de onderste twee blaadjes los zitten van de rest van de cassette. Je moet ze er overheen schuiven, ze kunnen via een palletje maar op 1 manier worden gemonteerd. En dan blijven die twee kleinsten ondanks aandraaien bewegen en geluid maken tijdens het fietsen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Eventueel heb ik een foto van de montage.
Alvast bedankt!
Peter
Problemen met Shimano HG-50 cassette
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Kunnen ze vrij draaien of juist in de asrichting schuiven?
Al dan niet nodig hebben of verwijderen van een spacerraing lijkt me meest logisch om als eerste uit te sluiten.
Voor een 10 speed heb je vaak een spacertje nodig, bij andere aantallen moet het vaak juist niet etc.
Al dan niet nodig hebben of verwijderen van een spacerraing lijkt me meest logisch om als eerste uit te sluiten.
Voor een 10 speed heb je vaak een spacertje nodig, bij andere aantallen moet het vaak juist niet etc.
-
- Forum-lid
Nee ze kunnen niet vrij draaien, er zit een klein stukje speling/bewegingsruimte in in de draairichting van het wiel. Ik kan de verzetten daarom ook gewoon gebruiken maar je hoort ze tijdens het fietsen 'ratelen'. Mavic A319 wiel met Shimano Deore naaf, weet je dan genoeg? Het is een 8 speed cassette die erop zit.
Alvast bedankt weer.
Groeten
Peter
Alvast bedankt weer.
Groeten
Peter
-
- Forum-lid
Er zit trouwens een spacerring op, kan me herinneren dat ik die er op schoof, na het kleinste wieltje.
Woefdram schreef:Heb je al opgezocht bij de techdocs of je alle ringen en spacers goed hebt gemonteerd?
Dan is dit de exploded view voor die HG-50 8 Speed: http://bike.shimano.com/media/techdocs/ ... 608759.pdfpeter-fietst schreef:Nee ze kunnen niet vrij draaien, er zit een klein stukje speling/bewegingsruimte in in de draairichting van het wiel. Ik kan de verzetten daarom ook gewoon gebruiken maar je hoort ze tijdens het fietsen 'ratelen'. Mavic A319 wiel met Shimano Deore naaf, weet je dan genoeg? Het is een 8 speed cassette die erop zit.
Het zou dan de V Group (V -group sprocket teeth combination: 13 -- 14 -- 15 -- 17 -- 19 -- 21 -- 23 -- 26) moeten zijn volgens jou beschrijving peter-fietst.
Body ingevreten?
Hoeveel speling heb je op die kransjes?
De sluitring (1) is wel goed aangedraait mag ik hopen? 40Nm is echt heel vast en vaak niet nodig maar te los is ook niet goed.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Bedankt voor de info. Ik zie op de exploded view van inderdaad de V groep dat ze twee ringen gebruiken na het kleinste tandwiel. Ik heb er bij mn setje maar 1 bijgekregen dus ik vermoed dat daar het probleem in zit. Klinkt logisch toch?Zorro schreef:Woefdram schreef:Heb je al opgezocht bij de techdocs of je alle ringen en spacers goed hebt gemonteerd?Dan is dit de exploded view voor die HG-50 8 Speed: http://bike.shimano.com/media/techdocs/ ... 608759.pdfpeter-fietst schreef:Nee ze kunnen niet vrij draaien, er zit een klein stukje speling/bewegingsruimte in in de draairichting van het wiel. Ik kan de verzetten daarom ook gewoon gebruiken maar je hoort ze tijdens het fietsen 'ratelen'. Mavic A319 wiel met Shimano Deore naaf, weet je dan genoeg? Het is een 8 speed cassette die erop zit.
Het zou dan de V Group (V -group sprocket teeth combination: 13 -- 14 -- 15 -- 17 -- 19 -- 21 -- 23 -- 26) moeten zijn volgens jou beschrijving peter-fietst.
Body ingevreten?
Hoeveel speling heb je op die kransjes?
De sluitring (1) is wel goed aangedraait mag ik hopen? 40Nm is echt heel vast en vaak niet nodig maar te los is ook niet goed.
Groeten,
Peter
Je kunt het vrij makkelijk zien als je het laatste kransje op de body schuift. Die moet net een beetje boven de body uitsteken zodat hij vastgeklemd wordt door de sluitring. Maar ook weer niet te veel want dan grijpt het laatste kransje de body niet.
-
- Forum-lid
Heb alles gecontroleerd, nog even gemaild met rose bikes over de ringen, die zitten geintegreerd in elkaar, worden dus als 1 onderdeel geleverd. Vervolgens langsgeweest bij een vriend om zijn momentsleutel vast te houden en het was een beetje genant
Hij had nog net een slagje nodig.
Erg blij dat het nu werkt, bedankt voor de moeite!
Groeten
Peter

Erg blij dat het nu werkt, bedankt voor de moeite!
Groeten
Peter