Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dubbel probleem Canondale synapse

Gebruikersavatar
Ed_raket55
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 okt 2014 10:22

Gebruikersavatar Ed_raket55 18 jul 2015 19:16

Begin 2013 had ik een nieuwe Synapse shimanon105 triple gekocht. Sindsdien komen er 2 problemen steeds terug. De fietsenzaak waar ik deze heb gekocht helpt mij niet echt verder.

Probleem 1

Versnellingen goed afstellen kan na verloop van tijd niet meer naar het buitenblad schakelen en achter schiet de versnelling vaak door bij het terug schakelen. tegenwoordig om de maand.

Ben hier vaak voor terug geweest bij de fietsenzaak. Als de fiets hangt lukt het schakelen aardig. Eenmaal buiten als ik zelf op de fiets zit blijkt het vaak nog steeds niet te werken.
Kan op youtube alleen maar het afstellen van derailleur vinden. En niet alleen met de versnelling kabels.

Probleem 2

Tijdens het dalen met een snelheid boven de 50 begint het voorwiel te trillen(shimmy). Tijdens het dalen losjes het stuur vasthouden knieën tegen de bovenbuis drukken, zelfs
nieuwe wielen gekocht bij superstar components nog steeds last van het zelfde euvel.

Bij de fietsenzaak kunnen ze voor beide problemen niks vinden. Iemand enig idee wat ik hier mee aan moet. Wordt er langzamerhand wat moe van(zin om met een sloophamer mijn fiets te bewerken).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6051
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jul 2015 19:35

Probleem 1: Een andere fietswinkel zoeken die verstand heeft van racefietsen. Onder menu hoofdstuk 'Techniek' van deze website staat het vol met onderhouds filmpjes o.a. dus ook over het afstellen van fietsversnellingen.

Probleem 2: Als er geen speling zit in het balhoofd dan misschien onbalans in de combinatie buiten- en binnenband. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 19 jul 2015 10:22

Idd naar een andere fietsenzaak indien je zelf je versnellingen ook niet kunt afstellen... Eventueel een keer je binnen- en buitenkabels vervangen, aangezien die best vuil of versleten kunnen zijn na 2 jaar. Bij Cannondale liepen in 2013 de versnellingskabels nog onder de bracketpot door, buitenom geloof ik. Daar kan ook vuil zitten en/of het kunststof blokje ingesleten zijn.

Je probleem 2 is ook wel oplosbaar bij een goede fietsenzaak... Balhoofd of het zijn je wielen. Superstar Components spaakt nou niet echt goed wielen (ervaring van mountainbikemaatjes). Geen idee door wie of wat de wielen bij Superstar Components gespaakt worden. Ze zijn qua prijs best gunstig geprijst, maar daar krijg je een minder goed gespaakt wiel voor terug. Spaakspanning is heel onregelmatig, dus je wielen controleren voor een gelijke spaakspanning is zeker bij Superstar Components wielen wel aan te raden... Een recht wiel hoeft nog geen goed te zijn... ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jul 2015 15:57

Een gouden tip: als je fm je derailleur niet kan afstellen, ga naar een echte fm. :)

Het hoeft echt niet moeilijker te zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie