schijfremmen
Dag Beste Mensen
ik heb een probleempje met mijn achterschijfrem, die pakt toch niet zo goed naar mijn gevoel. Ben ik al 2x naar de fietsenmaker geweest en die verteld me dat ik ze niet goed ingereden heb
en te veel mee op de baan heb gereden klopt dit of maakt ie me wat wijs
wat moet ik doen
Mvg Marijke
ik heb een probleempje met mijn achterschijfrem, die pakt toch niet zo goed naar mijn gevoel. Ben ik al 2x naar de fietsenmaker geweest en die verteld me dat ik ze niet goed ingereden heb
en te veel mee op de baan heb gereden klopt dit of maakt ie me wat wijs
wat moet ik doen
Mvg Marijke
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Om wat voor remmen gaat het, merk, model etc. Nieuw/ oud? Wat is precies het probleem? Remt deze niet hard genoeg als je de rem inknijpt? Of moet je een paar keer "pompen" om remkracht op te bouwen? Of weer wat anders. Op wat voor baan rijd je? Ik kan me daar niks bij voorstellen en ook niet hoe dat van invloed kan zijn op de rem....
Heeft je FM:
-de remleiding ontlucht?
-gekeken naar de blokken of er geen olie/vet op gelekt was en eventueel de achterremblokken vervangen?
Te veel mee op de baan gereden zou het probleem veroorzaken van een slecht pakkende MTB achterrem? Quatsch.
Zoals hendrikjan al vroeg, specificeer eens iets meer wat precies het probleem is. Je moet de remhendel erg ver inknijpen vooraleer de achterrem gaat werken? Ook al knijp je de remhendel vol in en voel je weerstand dan nog remt het niet echt?
-de remleiding ontlucht?
-gekeken naar de blokken of er geen olie/vet op gelekt was en eventueel de achterremblokken vervangen?
Mijn huidige blokken ben ik eigenlijk vergeten in te remmen (wel gebruikelijk bij schijfremmen) maar echt geen probleem en ze remmen echt heel goed (DeoreXT M785).a226183 schreef:Ben ik al 2x naar de fietsenmaker geweest en die verteld me dat ik ze niet goed ingereden heb
en te veel mee op de baan heb gereden klopt dit of maakt ie me wat wijs
wat moet ik doen
Mvg Marijke
Te veel mee op de baan gereden zou het probleem veroorzaken van een slecht pakkende MTB achterrem? Quatsch.
Zoals hendrikjan al vroeg, specificeer eens iets meer wat precies het probleem is. Je moet de remhendel erg ver inknijpen vooraleer de achterrem gaat werken? Ook al knijp je de remhendel vol in en voel je weerstand dan nog remt het niet echt?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Achterrem remt alijd minder door de druk die er wel/niet opkomt bij remmen ( is ook mijn ervaring bij motorrijden, daar gebruik ik achterrem niet eens meer ( duc MTS1200s )
"WAAR" je ermee gereden hebt zou niet mogen uitmaken, dat inrijden zou het kunnen zijn, ALS je dat inderdaad niet gedaan hebt ......
"WAAR" je ermee gereden hebt zou niet mogen uitmaken, dat inrijden zou het kunnen zijn, ALS je dat inderdaad niet gedaan hebt ......
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
@ted, dan bedoel je de druk op het wiel ten op zichtte van het voorwiel toch?
Het hangt dus af van wat TS precies bedoelt met: 'ik heb een probleempje met mijn achterschijfrem, die pakt toch niet zo goed naar mijn gevoel'
Als ik mijn achterrem half inknijp dan remt deze volledig en kan ik al rijdend mijn achterwiel laten schuiven over een grindpad oid. Rechtuit op asfalt en het wiel gaat slippen.
TS? Wat is iets preciezer je concrete 'probleem'. Je knijpt de remhendel helemaal in en nog steeds remt het achterwiel niet of je knijpt de remhendel in en de remschijf wordt afgeremd door de blokken maar niet helemaal?
Als ik mijn achterrem half inknijp dan remt deze volledig en kan ik al rijdend mijn achterwiel laten schuiven over een grindpad oid. Rechtuit op asfalt en het wiel gaat slippen.
TS? Wat is iets preciezer je concrete 'probleem'. Je knijpt de remhendel helemaal in en nog steeds remt het achterwiel niet of je knijpt de remhendel in en de remschijf wordt afgeremd door de blokken maar niet helemaal?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
XT 180-160 moet als een gek remmen. Ik heb ze zelf ook en op de andere fiets een setje XT vorig model (remt ook super).
Vet op de schijf of de blokken en/of niet goed ontluchtte leiding zijn vrijwel de enige 2 redenen waarom de rem niet goed zou werken. Schijfdiameter heeft in dit geval er niets mee te maken. Zoals Zorro zegt: achterrem beetje stevig inknijpen (zonder door te knijpen) = blokkeren achterwiel.
Vet op de blokken heb ik er wel eens uitgefikt boven het gasfornuis, werkte prima. Daarna remden ze weer perfect, nog maanden gebruikt.
Vet op de schijf of de blokken en/of niet goed ontluchtte leiding zijn vrijwel de enige 2 redenen waarom de rem niet goed zou werken. Schijfdiameter heeft in dit geval er niets mee te maken. Zoals Zorro zegt: achterrem beetje stevig inknijpen (zonder door te knijpen) = blokkeren achterwiel.
Vet op de blokken heb ik er wel eens uitgefikt boven het gasfornuis, werkte prima. Daarna remden ze weer perfect, nog maanden gebruikt.
Less is bore
inderdaad een beetje vettig maar tijdens het ontluchten vooraan een lekje gevonden de 2 schroefjes iets vaster gedraaid en nieuwe blokken remt een stuk beter
maar wat bedoelen jullie met inrijden wat moet men daar voor doen? of hoe moet men dit doen ?
Grtz Marijke
maar wat bedoelen jullie met inrijden wat moet men daar voor doen? of hoe moet men dit doen ?
Grtz Marijke
Dus eigenlijk is er geen probleem meer toch?a226183 schreef:inderdaad een beetje vettig maar tijdens het ontluchten vooraan een lekje gevonden de 2 schroefjes iets vaster gedraaid en nieuwe blokken remt een stuk beter
maar wat bedoelen jullie met inrijden wat moet men daar voor doen? of hoe moet men dit doen ?
Grtz Marijke
Inremmen met MTB doe je door de blokken heet te stoken waardoor de compound op je remblokken verder uithard door de hitte. Tevens passen de remblokken zich dan aan de rotors.
Ik weet dat Daniel1975 de blokken boven een brander gloeiend heet stookt. Normaal rem je blokken als volgt in: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... hijfremmen
Iets van 10 keer per rem (en ergens waar het veilig is om dat te doen) van een behoorlijke snelheid (25-30km/uur) vol remmen. Wel weten wat je doet en dat zeker met je voorrem
Verder niet te veel zorgen over maken. Zoals gezegd zijn mijn huidige blokken nooit 'officieel' ingeremd maar remmen als een beest. Nooit een verschil gemerkt met mijn voormalige blokken die ik wel had ingeremd. Maar goed, je kunt het beter wel doen dat inremmen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock