Ik ben bezig met het ombouwen van een oude racefiets naar een fixie. Deze racefiets is 7 speed en ik wil graag het oude voorblad/ crack behouden. Nu kan ik nergens losse 7 speed kransjes vinden en vroeg ik mij af of het mogelijk is een 7 speed voorblad en een fixie kransje in het achterwiel met een ketting te verbinden is.
Bij voorbaat dank
Advies ketting breedte
Gebruik een 8v of 9v kransje en een gewone derailleur ketting. Die zijn ca. 7,2 mm breed.
Maar dan heb je singlespeed , geen fixie. Een baankransje vergt een ander wiel met schroefdraad en een andere ketting. Of je gebruikt een vastgelast freewheel en een kransje met spacers.
Maar dan heb je singlespeed , geen fixie. Een baankransje vergt een ander wiel met schroefdraad en een andere ketting. Of je gebruikt een vastgelast freewheel en een kransje met spacers.
Bedankt voor de snelle reacties, om het nog wat duidelijker te maken ik was van plan een fixie achterwiel te kopen. normaal is het kransje dat erop zit voor een 1/8 ketting bedoeld en vraag ik mij af of een 1/8 ketting zou werken op een 7 speed voorblad.
Geen ervaring met die combinatie, maar een baankettingblad heeft een "schouder" waar die dikke ketting oploopt/draagt.t
Die 1/8 ketting past wel op een 7 speed voorblad.
Een dikker voorblad is natuurlijk ideaal, maar dit kan wel.
Maar kan je niet de andere kant op werken?
Een 8 speed ketting is smaller en kan beter overweg met een "net niet ideale" kettinglijn.
Dus op zoek naar een 3/32 kransje voor je achternaaf.
http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=165_216
Een dikker voorblad is natuurlijk ideaal, maar dit kan wel.
Maar kan je niet de andere kant op werken?
Een 8 speed ketting is smaller en kan beter overweg met een "net niet ideale" kettinglijn.
Dus op zoek naar een 3/32 kransje voor je achternaaf.
http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=165_216
Eye-opener! Ik wist niet dat die bestonden.
Scheelt wellicht ook nog een paar gram.
Grootste voordeel lijkt mij het gebruik van een 7 of 8-speed derailleurketting, waardoor de kettinglijn minder kritisch wordt.
Zla ook wel iets eeder slijten, maar kost dan weer weinig om te vervangen.
Grootste voordeel lijkt mij het gebruik van een 7 of 8-speed derailleurketting, waardoor de kettinglijn minder kritisch wordt.
Zla ook wel iets eeder slijten, maar kost dan weer weinig om te vervangen.
Zoals beloofd zal ik even laten weten of het ging werken, en dat doet het met een 7 speed voorblad en een 1/8 kransje achter en een 1/8 ketting. Vandaag even een rondje van 50km erop gereden en het werkt prima.
Wel even wennen aan het door blijven trappen en zonder remmen rond rijden, maar dat zal wel gaan wennen.
Wel even wennen aan het door blijven trappen en zonder remmen rond rijden, maar dat zal wel gaan wennen.
Ik rijd zelf ook rond op een fixed gear waarbij ik nog het originele 7spd voorblad erop heb zitten. Ik gebruik ook een 1/8 kransje in combinatie met een 1/8 ketting. Ik rijd nu al meer dan een jaar erop rond, dus ik verwacht niet dat het problemen gaat opleveren