achterderailleur vervangen bij 'berg'cassette?
Ik heb op mijn fiets de volledig groep Shimano Ultegra CS-6800 zitten met een 11-speed cassette (11-28; voor 50-34). Nu wil ik daar een 11-speedcassette (11-32) op zetten maar hoor daar verschillende verhalen over. Moet ik nu ook persé de achterderailleur (voor een derailleur met een langere kooi) vervangen? De ene zegt van wel, de andere niet. Ik zal deze ‘berg’cassette zeer sporadisch gebruiken. Liever vervang ik de achterderailleur niet (extra werk/kosten e.d.), maar wil ook geen risico lopen dat ik de boel ga forceren. Graag jullie mening.
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 12 feb 2015 12:38
Ik geloof dat de langere kooi vooral is om de langere kettinglengte op te vangen die je bij de 32 cassette wel nodig hebt (ervan uitgaande dat je wil dat het mogelijk is om 50-32 te kunnen rijden, hoewel dit natuurlijk niet wenselijk is; je rijdt tenslotte ook niet in de derde versnelling met je auto op de snelweg, het kan, maar liever niet).
Enfin, waarom monteer je niet permanent een lange slag derailleur? Je hoeft dan alleen cassette en ketting te vervangen als je een keer de bergen in gaat en de 11-32 cassette wil steken. En voor alle ritten in Nederland laat je de 11-28 cassette en ketting erop. Die lange slag derailleur kan je toch altijd rijden. Zet je de korte slag derailleur op MP.
groet
Enfin, waarom monteer je niet permanent een lange slag derailleur? Je hoeft dan alleen cassette en ketting te vervangen als je een keer de bergen in gaat en de 11-32 cassette wil steken. En voor alle ritten in Nederland laat je de 11-28 cassette en ketting erop. Die lange slag derailleur kan je toch altijd rijden. Zet je de korte slag derailleur op MP.
groet
Mijn koning, mijn land, mijn Cervelo.
Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.
Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Vraag is dus ook wat voor derailleur nu op de fiets zit. Er zijn namelijk fietsenmakers en merken die met compact voor crankstel al een lange slag derailleur monteren.
Bij de nieuwe groepen (6800) zijn er 2 soorten derailleurs: type SS (korte kooi) en GS (medium kooi). Een derailleur met lange kooi bestaat dus niet.
"Normaal gezien" worden complete groepen die niet uitgerust zijn met een 11-32 als cassette steeds voorzien van een SS derailleur, met korte kooi dus en enkel als men kiest voor een 11-32 cassette plaatst men een GS derailleur.
Mijn ervaring leert dat men bij Shimano nogal voorzichtig is als het gaat over het aantal tanden dat men schakelen met een bepaalde derailleur. Ik zou dus eerst een testje doen met een 11-32 en uw huidige korte derailleur (desnoods met een extra schakel of twee in de ketting). Gaat dit, no problem, gaat dit niet kan je nog altijd overwegen om een GS derrie te plaatsen en deze desnoods te laten zitten.
"Normaal gezien" worden complete groepen die niet uitgerust zijn met een 11-32 als cassette steeds voorzien van een SS derailleur, met korte kooi dus en enkel als men kiest voor een 11-32 cassette plaatst men een GS derailleur.
Mijn ervaring leert dat men bij Shimano nogal voorzichtig is als het gaat over het aantal tanden dat men schakelen met een bepaalde derailleur. Ik zou dus eerst een testje doen met een 11-32 en uw huidige korte derailleur (desnoods met een extra schakel of twee in de ketting). Gaat dit, no problem, gaat dit niet kan je nog altijd overwegen om een GS derrie te plaatsen en deze desnoods te laten zitten.
@ Gert Jan
Inderdaad even checken welke derailleur je hebt : een korte slag (type RD-6800-SS) of een medium slag (type RD-6800-SG). Alhoewel niet echt nodig monteren verschillende fabrikanten deze laatste al in combinatie met de 11-28 cassette. In dat geval hoef je dus niets te doen - gewoon die 11-32 monteren. Heb je een SS derailleur dan zou ik ook gewoon die 11-32 er opzetten. Let er dan bij het schakelen op dat je de 50-32 combinatie vermijdt, net zoals dat de 34-11 en 34-12 ook niet echt aan te raden is overigens.
Inderdaad even checken welke derailleur je hebt : een korte slag (type RD-6800-SS) of een medium slag (type RD-6800-SG). Alhoewel niet echt nodig monteren verschillende fabrikanten deze laatste al in combinatie met de 11-28 cassette. In dat geval hoef je dus niets te doen - gewoon die 11-32 monteren. Heb je een SS derailleur dan zou ik ook gewoon die 11-32 er opzetten. Let er dan bij het schakelen op dat je de 50-32 combinatie vermijdt, net zoals dat de 34-11 en 34-12 ook niet echt aan te raden is overigens.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
> Let er dan bij het schakelen op dat je de 50-32 combinatie vermijdt
Als deze combinatie fysiek niet mogelijk is (lees: de boel gaat kapot als je hem hier op zet) dan zou ik sowieso altijd de derailleur met langere kooi installeren. Fietsen in de bergen wil nog wel eens vermoeiend zijn, en een schakel naar 50-32 is dan zo gemaakt (zeker als je net meerdere kilometers achtereen een hoog stijgingspercentage te verduren had en op de top meteen doorfietst )
Zelf heb ik net een weekje in de Dolomieten gefietst, en voor de vakantie stond ik voor hetzelfde dilemma. Uiteindelijk heb ik ook maar een nieuwe derailleur met langere kooi en een 32 cassette geplaatst. De 32 kwam vooral op de Fedaia ( http://www.ufrgs.br/imunovet/molecular_ ... o%20Fedaia ) met de laatste 6 km boven de 10-11% met stukken van 15% best aardig van pas.
Als deze combinatie fysiek niet mogelijk is (lees: de boel gaat kapot als je hem hier op zet) dan zou ik sowieso altijd de derailleur met langere kooi installeren. Fietsen in de bergen wil nog wel eens vermoeiend zijn, en een schakel naar 50-32 is dan zo gemaakt (zeker als je net meerdere kilometers achtereen een hoog stijgingspercentage te verduren had en op de top meteen doorfietst )
Zelf heb ik net een weekje in de Dolomieten gefietst, en voor de vakantie stond ik voor hetzelfde dilemma. Uiteindelijk heb ik ook maar een nieuwe derailleur met langere kooi en een 32 cassette geplaatst. De 32 kwam vooral op de Fedaia ( http://www.ufrgs.br/imunovet/molecular_ ... o%20Fedaia ) met de laatste 6 km boven de 10-11% met stukken van 15% best aardig van pas.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16468
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat kan gewoon.Gert Jan schreef:Ik heb op mijn fiets de volledig groep Shimano Ultegra CS-6800 zitten met een 11-speed cassette (11-28; voor 50-34). Nu wil ik daar een 11-speedcassette (11-32) op zetten maar hoor daar verschillende verhalen over. Moet ik nu ook persé de achterderailleur (voor een derailleur met een langere kooi) vervangen? De ene zegt van wel, de andere niet. Ik zal deze ‘berg’cassette zeer sporadisch gebruiken. Liever vervang ik de achterderailleur niet (extra werk/kosten e.d.), maar wil ook geen risico lopen dat ik de boel ga forceren. Graag jullie mening.
Moet je zelfs niets voor doen, gewoon cassette wisselen en rijden.
Hebben er bij ons in de club verschillende gedaan, voor ons jaarlijks weekje "bergen", en geen enkel probleem.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Allen,
Hartelijk dank voor je reacties en adviezen. Ik ga vanavond nog veen checken of ik een SS of GS kooi heb (ik denk de laatste als ik de plaatjes op internet bekijk). Heb de volgende informatie nog gevonden:
"De nieuwe Shimano Ultegra RD-6800 11-speed achterderailleur is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. SS (korte kooi) en in GS (medium kooi). De RD-6800 SS kan gebruikt worden bij cassettes tot en met 28 tanden. De langere, GS variant, kan zelfs tot 32 tands cassettes gebruikt worden"
De 50-28/25 en 34-11/12/13 rijd ik sowieso nooit. Het is of klein klimmen (vanaf de 19-tand of groter) of vlak rijden (vanaf de 19-tand en lager). Aangezien ik groot (2m) en redelijk zwaar ben en eerdaags de Ventoux op rij, ben ik blij met een 32.
Hartelijk dank voor je reacties en adviezen. Ik ga vanavond nog veen checken of ik een SS of GS kooi heb (ik denk de laatste als ik de plaatjes op internet bekijk). Heb de volgende informatie nog gevonden:
"De nieuwe Shimano Ultegra RD-6800 11-speed achterderailleur is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. SS (korte kooi) en in GS (medium kooi). De RD-6800 SS kan gebruikt worden bij cassettes tot en met 28 tanden. De langere, GS variant, kan zelfs tot 32 tands cassettes gebruikt worden"
De 50-28/25 en 34-11/12/13 rijd ik sowieso nooit. Het is of klein klimmen (vanaf de 19-tand of groter) of vlak rijden (vanaf de 19-tand en lager). Aangezien ik groot (2m) en redelijk zwaar ben en eerdaags de Ventoux op rij, ben ik blij met een 32.
Update:
Afgelopen weekend AGR (125 km.) gefietst met de nieuwe 32-11 cassette en de normale (SS) kooi. Ik heb geen enkel probleem gehad met schakelen e.d. Combinatie kan dus prima. Was wel blij met de 32 in combinatie met de 34 voor: Keutenberg en Eijserbosweg waren zo enigszins 'draaglijk'.
Mocht ik tzt. de kooi een keer vervangen of een nieuwe fiets kopen, dan zorg ik er wel voor dat er standaard een medium kooi op zit.
Afgelopen weekend AGR (125 km.) gefietst met de nieuwe 32-11 cassette en de normale (SS) kooi. Ik heb geen enkel probleem gehad met schakelen e.d. Combinatie kan dus prima. Was wel blij met de 32 in combinatie met de 34 voor: Keutenberg en Eijserbosweg waren zo enigszins 'draaglijk'.
Mocht ik tzt. de kooi een keer vervangen of een nieuwe fiets kopen, dan zorg ik er wel voor dat er standaard een medium kooi op zit.
Zal ik nog maar een keer posten wat er gebeurt bij 11-32 met een SS-derailleur? 50/32 kan maar dan loopt 34/11-12-13-14 aan. Kortere ketting zodat er niets meer aanloopt zorgt ervoor dat je je derailleur aan gort trekt bij 50/32.
Aan jou de keus wat je wilt. Een correct functionerende aandrijving of vier tientjes besparen en bepaalde zaken moeten vermijden.
Aan jou de keus wat je wilt. Een correct functionerende aandrijving of vier tientjes besparen en bepaalde zaken moeten vermijden.