Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

RIH stalen frame, maar nieuwe wielen

mathias
Forum-lid

mathias 30 jul 2015 12:37

Hallo

Naast mijn tourracefiets, een Cannondale CAAD10 Ultegra 2014
Afbeelding

En mijn woon-werk Stadsfiets een Jan Janssen Vuelta
Afbeelding
Afbeelding

Heb ik onlangs een oud klassiek Nederlandse fiets gekocht, een msterdamse RIH (bustraan) afgemonteerd met het toendertijd zeer knappe japans Suntour Superbe
Nu wil ik deze eigenlijk weer helemaal knap maken, maar ik zit toch met de volgende zaken die ik nog wil oplossen.

1. de remgreep-rubbers zijn compleet uitgedroogd en afgebrokkeld... waar verkopen ze deze hoezen?

2. Ik wil de fiets voorzien van twee wat mooiere wielen , deze zijn compleet verweerd en niet schoon te krijgen. De versnellingen wil ik wel gewoon laten zitten zoals ze zijn, dus ook de tandwielen. Hoe krijg ik deze kransset/cassette op een modernere hub? Of is dit schroefdraad? (ik krijg de cassette er ook niet af :)

In een later stadium wellicht een spuitbeurt, maar voor nu deze klussen.

Wie kan mij hierover informeren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 30 jul 2015 14:57

Je mag aannemen dat het hier om een schroefpignon gaat en geen cassette. Bovendien moet je kijken naar de uitvalmaat. 130mm is de standaard. Destijds was dat 120 of 126mm. Frame is , zeker vanaf 126mm, wel uit te buigen naar 130mm.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 30 jul 2015 15:18

Als de naven nog goed zijn, of goed te maken, kun je met deze naven nieuwe velgen spaken.

mathias
Forum-lid

mathias 30 jul 2015 16:19

oja dat is ook een idee omspaken inderdaad!
THanks voor meedenken Empeha!

ik zie dat je de afstand vd achterpads bedoelt martin (de uitvalmaat) , ik zal het eens opmeten! Thanks!

Plaats reactie