Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies voor aankoop 1e racefiets

toavase
Forum-lid

toavase 02 aug 2015 17:28

Beste wielerliefhebbers,

Ik zit er al een tijdje aan te denken, maar ik heb beslist om me mijn 1e racefiets aan te schaffen. Na wat onderzoek op het internet lijkt het mij de beste optie om een tweedehands fiets aan te schaffen, ideale framehoogte lijkt me 56cm (binnenbeen 83cm). Ik zou graag de 1000 euro niet overschrijden. Nu zijn er zo veel merken, zo veel verschillende types fietsen dat ik niet goed weet wat te doen
.
Vandaar de vraag of jullie me hier wat mee kunnen helpen.

Alvast bedankt!

materialist
Forum-lid

materialist 02 aug 2015 17:43

Framehoogte 54 tenzij je een erg lang bovenlichaam hebt.
Kijk eerst wat rond op het forum, alles is al zo vaak voorbij gekomen

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 02 aug 2015 17:50

Voor de tigste keer: framemaat zegt hoegenaamd niets over de pasvorm van een fiets. Een universeel maatsysteem bestaat niet!! Ik word er moe van.
Het is hooguit de lengte van je zitbuis. Ik heb ook 83 cm BBL. Maar, ik ben slechts 1m72 en hardstikke stijf, want ook nog 60j+. Jij misschien 1m82 en 23j. En dan? Het gaat om virtuele bovenbuislengte, balhoofdbuis, stuurpen, setback enz. enz. Je zult zelf op de fiets moeten, of een voorbeeldfiets hebben.

toavase
Forum-lid

toavase 02 aug 2015 18:08

Ik zal eens langsgaan bij de lokale fietsenmaker, want op dit forum lijkt iedereen elkaar tegen te spreken. Toch bedankt.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 aug 2015 19:06

toavase schreef:Ik zal eens langsgaan bij de lokale fietsenmaker, want op dit forum lijkt iedereen elkaar tegen te spreken. Toch bedankt.
dat elkaar tegen spreken valt best mee hoor, maar dit topic al eens rustig doorgelezen? http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=14224

En inderdaad zoals hiervoor al gezegd, goed om je voordat je een fiets aanschaft te verdiepen in wat de geometrie van een racefiets precies inhoudt.

toavase
Forum-lid

toavase 03 aug 2015 09:05

monsieurpinot schreef:
toavase schreef:Ik zal eens langsgaan bij de lokale fietsenmaker, want op dit forum lijkt iedereen elkaar tegen te spreken. Toch bedankt.
dat elkaar tegen spreken valt best mee hoor, maar dit topic al eens rustig doorgelezen? http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=14224

En inderdaad zoals hiervoor al gezegd, goed om je voordat je een fiets aanschaft te verdiepen in wat de geometrie van een racefiets precies inhoudt.
Bedankt voor deze zeer nuttige reactie!

Plaats reactie