Vanwege ontbreken "algemeen" hier maar geplaatst.
Ben al een tijdje op zoek naar de ideale woonwerkfiets.
Oude stalen Raleigh was best lean and mean:
[img=http://farm3.static.flickr.com/2781/401 ... e46571.jpg]
Vanwege slijtage aan de aandrijflijn een ander racefietsje gescoord:
[img=http://farm5.static.flickr.com/4101/482 ... ca4a91.jpg]
Loopt vreselijk hard, maar ik mis controle in stedelijke gebieden.
Als tussenoplossing mijn oude mountainbike van racebanden voorzien:
[img=http://farm5.static.flickr.com/4092/484 ... dbfd18.jpg]
Compleet nieuwe fiets voor teruggekregen, maar niet zo snel en licht als de Giant.
Aangezien ik slechts korte afstanden (<20 km) met de fiets doe lijkt mij de Giant ombouwen naar een snelle citycrosser de beste optie.
Ander stuur en zadel lijken me voldoende voor het ombouwen naar fitness-bike.
Gaan de huidige remhandles passen en waar ik bestel ik een recht stuur.
Alle tips zijn welkom.
Racefiets ombouwen naar
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 23 jul 2010 00:45
Giant Peleton Superlite (Shimano 105) - Tri Colore
Specialized Hard Rock op snelle bandjes (Continental Race Contact)
Stevens X6 - allrounder
Specialized Hard Rock op snelle bandjes (Continental Race Contact)
Stevens X6 - allrounder
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Gewoon vaker fietsen dan krijg je die controle zo. Misschien dat het ook helpt om je zadel recht te zetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 23 jul 2010 00:45
Minder snel fietsen kan ook een optie zijn..
En ja het zadel is reeds vastgezet.
"Handling" op de vierkante meter in onverwachte/onoverzichtelijke situaties is nu eenmaal minder met een racestuur, tel daarbij de hogere snelheid op en "you do the math".
Ondanks dat de smalle velgen er kwetsbaar uitzien kunnen ze best wel wat hebben volgens mij. In de Tour de France rijden ze immers ook over kasseien. Om over veldrijden nog maar te zwijgen.
Ga wel staan voor boomwortels / verkeersdrempels / lage stoepranden ed.
En juist bij staand rijden zijn de remhandles nog verder weg.
Edit: overigens pak ik het racefietsje wel altijd buiten de woonwerk-spits om. Rijdt gewoon te lekker en snel om stil te laten staan. Verlichting, bel en slot zijn dan ook standaard aanwezig net als de navigatiebevestiging (rammount). Wellicht moet ik het ombouwen ook maar laten en de fiets laten zo die is..
Edit2: Dat een racefiets weg kan spuiten weten de meeste mensen niet, totdat je naast ze gaat rijden op hun blauwe plaat brommer en roept van koop toch een fiets. Dat je kapot aankomt bij de supermarkt is dan weer een ander verhaal. Maar dat hoeven die brommerrijders dan weer niet te weten.
Op de lange baan zijn motorfietsen dan weer handig om mee te toeren en auto's voorbij te rijden. Fietsen zijn leuk voor de korte afstand en racefietsen zijn toch de snelste fietsen.
Dat je met een racefiets ook kan toeren en de Alp Huez oprijden zal me worst wezen. Knallen op 2-5 kilometer per fiets is mijn ding en zo snel mogelijk.
Edit final: Giant Peleton Superlite racefietsje gaat toch in de huidige vorm gebruikt worden voor woonwerk-spitsracen. ATB fietsje op racebanden was even leuk maar mist toch wat snelheid vanwege korte trapas en meer van die alivio-groepsgrappen.
Dan maar wat vaker in de remmen hangen en minder "voorrang" afdwingen.
En ja het zadel is reeds vastgezet.
"Handling" op de vierkante meter in onverwachte/onoverzichtelijke situaties is nu eenmaal minder met een racestuur, tel daarbij de hogere snelheid op en "you do the math".
Ondanks dat de smalle velgen er kwetsbaar uitzien kunnen ze best wel wat hebben volgens mij. In de Tour de France rijden ze immers ook over kasseien. Om over veldrijden nog maar te zwijgen.
Ga wel staan voor boomwortels / verkeersdrempels / lage stoepranden ed.
En juist bij staand rijden zijn de remhandles nog verder weg.
Edit: overigens pak ik het racefietsje wel altijd buiten de woonwerk-spits om. Rijdt gewoon te lekker en snel om stil te laten staan. Verlichting, bel en slot zijn dan ook standaard aanwezig net als de navigatiebevestiging (rammount). Wellicht moet ik het ombouwen ook maar laten en de fiets laten zo die is..
Edit2: Dat een racefiets weg kan spuiten weten de meeste mensen niet, totdat je naast ze gaat rijden op hun blauwe plaat brommer en roept van koop toch een fiets. Dat je kapot aankomt bij de supermarkt is dan weer een ander verhaal. Maar dat hoeven die brommerrijders dan weer niet te weten.
Op de lange baan zijn motorfietsen dan weer handig om mee te toeren en auto's voorbij te rijden. Fietsen zijn leuk voor de korte afstand en racefietsen zijn toch de snelste fietsen.
Dat je met een racefiets ook kan toeren en de Alp Huez oprijden zal me worst wezen. Knallen op 2-5 kilometer per fiets is mijn ding en zo snel mogelijk.
Edit final: Giant Peleton Superlite racefietsje gaat toch in de huidige vorm gebruikt worden voor woonwerk-spitsracen. ATB fietsje op racebanden was even leuk maar mist toch wat snelheid vanwege korte trapas en meer van die alivio-groepsgrappen.
Dan maar wat vaker in de remmen hangen en minder "voorrang" afdwingen.
Giant Peleton Superlite (Shimano 105) - Tri Colore
Specialized Hard Rock op snelle bandjes (Continental Race Contact)
Stevens X6 - allrounder
Specialized Hard Rock op snelle bandjes (Continental Race Contact)
Stevens X6 - allrounder