Hoi allemaal!
Dit is mijn eerste post op dit forum, maar ik ben zeker niet iemand die net zijn eerste racefiets heeft. Ik fiets inmiddels 3 seizoenen wat serieuzer, en gemiddeld zo'n 8-11k per seizoen. Echter, afgelopen seizoen ben ik telkens geteisterd door peesblessures in m'n knieën. Andere schoenen, andere afstelling van de schoenplaatjes, zadelhoogte, stuurpenafstand, e.d. mochten niet baten, want zo'n 5 weken geleden was het weer raak. De buitenkant van m'n linkerknie. Stuk. Peesontsteking, en een hardnekkige ook, want na 5 weken is er weinig verbetering.
Ik ben 1.78 en vrij breed gebouwd. Mijn framemaat is 56, en, met wat aanpassingen, denk ik dat ik de juiste afstellingen heb gevonden. De eerste blessures liep ik op door een te hoog zadel en overstrekking van de knie, maar die blessures waren altijd aan de binnenkant van mijn knie. Nu zit de blessure aan de buitenkant. Ik heb alles al 'veranderd'; van de schoenen en plaatjes, tot de afstelling van m'n stuur en zadel, maar nog niet de trapas. Als ik met mijn fietsschoenen op de buitenkant van mijn voeten fiets (dus met m'n kleine teen, om het zo te zeggen), dan voel ik niets aan mijn blessure. Ook als ik met gewone schoenen fiets en ze een stuk naar buiten op de pedalen heb, voel ik niks. Dit fietst uiteraard erg oncomfortabel. Mijn schoenplaatjes staan al zo ver als ze kunnen naar buiten, maar dit helpt niet echt.
Nu de daadwerkelijke vraag: is het mogelijk een bredere trapas te laten monteren en zo ja, wat moet ik dan kiezen? Ik rijd Shimano Ultegra 10-speed compact, een standaard setje met 11-23 achter en 50-34 voor, meen ik. Qua trapas-breedte e.d. heb ik geen flauw idee.
Gelieve mij met jullie expertise te verblijden door middel van een antwoord waardoor ik weer blessurevrij van de prachtige wielrensport mag genieten. Mocht je een goed adres weten waar ik desnoods mijn gehele fiets door een professional opnieuw kan laten afstellen zodat ik de optimale afstelling heb voor mijn lichaam, dan hoor ik dat ook graag.
Bij voorbaat dank,
Bram.
Trapas verbreden?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
welkom. Ik herinner me dit topic op het forum, zou ik eens doorlezen, misschien biedt het je iets: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=54426
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je zegt dat je je plaatjes al helemaal naar buiten hebt staan. Volgens mij wil je die juist zo ver mogelijk naar binnen zetten, want dan komt je schoen ten opzichte van je pedaal zo ver mogelijk naar buiten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Al eens aan een ander pedaalsysteem gedacht, bv Speedplay?
Glorie in Hengelo zet je goed op de fiets, schenkt niet alleen aandacht aan je fietsafstelling maar ook aan je schoenen.
Glorie in Hengelo zet je goed op de fiets, schenkt niet alleen aandacht aan je fietsafstelling maar ook aan je schoenen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- Heinenoord
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27 okt 2012 17:09
Grappig, de meeste mensen willen het liefst een zo smal mogelijke Q-factor (de horizontale afstand tussen beide cranks), jij, als het het goed lees juist een bredere. Een 2 mm breed ringetje tussen pedaal en crank zet je voeten al bijna een halve cm verder uit elkaar, en ik gok dat er nog genoeg draad op je bedaal overblijft om ze goed in je cranks te schroeven. Plaatjes aan de binnenkant zetten uiteraard, niet aan de buitenkant van je zolen (maar ik neem eigenlijk aan dat dit een typo van je was. Je type fiets is niet relevant, je huidige cranks en bottom bracket wellicht wel (al kan ik me nu zo snel geen systeem bedenken waarbij de Q factor eenvoudig te vergroten is). Wellicht zijn ook je pedalen te modificeren?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ Bramazing,
Zo te lezen heb je er al een redelijke "lijdensweg" opzitten om je positie in orde te krijgen i.v.m. verhoogde trainingskilometers.
Kan je niet beter een bikefit en lichaamsonderzoek laten uitvoeren door een professional met medische geschoolde achtergrond ?
Eventueel met bewegende fietsanalyse. Misschien schort er iets anders aan je lichaam (heupen, knie,...).
Kost meestal wel een aardige cent. Als je echter alles samentelt van testonderdelen en dokterskosten die je maakt in de zoektocht zal je al gauw hoger uitkomen.
Als je zoekt in het subforum : voeding, training en blessures op "bikefit" of "fietspositie" vind je zeker tips en ervaringen omtrent adressen / uitvoerders. fietsbewegingsanalyse.nl/, smcsportmax.nl zie ik regelmatig voorbijkomen. Zelf ben ik naar een lezing hierover in het bakala instituut geweest.bakala-academy.com/.
Ik herken mezelf wel ergens in jouw verhaal. Door met nieuwe schoenen te snel op mijn oude niveau te willen rijden ben ik ook tegen een knieblessure aan gelopen (ITB band). Daarvoor geen klachten gehad ( ca. 10.000 km. per jaar gedurende 14 jaar). Op de nieuwe schoenen ook steeds schoenplaatjes aangepast, zadelhoogte veranderd, zonder resultaat. Uiteindelijk in januari 2015 uitgedraaid op een operatie. Door complicaties tijdens de revalidatie ben ik daarvan nu nog aan het herstellen.
Spoedig herstel alvast !
Zo te lezen heb je er al een redelijke "lijdensweg" opzitten om je positie in orde te krijgen i.v.m. verhoogde trainingskilometers.
Kan je niet beter een bikefit en lichaamsonderzoek laten uitvoeren door een professional met medische geschoolde achtergrond ?
Eventueel met bewegende fietsanalyse. Misschien schort er iets anders aan je lichaam (heupen, knie,...).
Kost meestal wel een aardige cent. Als je echter alles samentelt van testonderdelen en dokterskosten die je maakt in de zoektocht zal je al gauw hoger uitkomen.
Als je zoekt in het subforum : voeding, training en blessures op "bikefit" of "fietspositie" vind je zeker tips en ervaringen omtrent adressen / uitvoerders. fietsbewegingsanalyse.nl/, smcsportmax.nl zie ik regelmatig voorbijkomen. Zelf ben ik naar een lezing hierover in het bakala instituut geweest.bakala-academy.com/.
Ik herken mezelf wel ergens in jouw verhaal. Door met nieuwe schoenen te snel op mijn oude niveau te willen rijden ben ik ook tegen een knieblessure aan gelopen (ITB band). Daarvoor geen klachten gehad ( ca. 10.000 km. per jaar gedurende 14 jaar). Op de nieuwe schoenen ook steeds schoenplaatjes aangepast, zadelhoogte veranderd, zonder resultaat. Uiteindelijk in januari 2015 uitgedraaid op een operatie. Door complicaties tijdens de revalidatie ben ik daarvan nu nog aan het herstellen.
Spoedig herstel alvast !
Ik denk dat je het moet zoeken in een pedaal met langere assen, waardoor je voeten flink verder naar buiten kunnen staan. Die zijn er. Ik ga even zoeken, moet jij ook doen. Trapassen zijn allemaal in een maat en niet te wijzigen. Dat kan alleen met een systeem met vierkante JIS trapas(lengtes van 103 tot 127mm) en de passende cranks erbij. Speedplay zou langere assen verkopen: klopt:
https://www.bike-components.de/en/Speed ... se-p30890/
https://www.bike-components.de/en/Speed ... se-p30890/
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
in het topic waarnaar ik hier boven al linkte http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=54426 worden er extenders voor pedalen (met links naar webshops) genoemdklimmer schreef:Ik denk dat je het moet zoeken in een pedaal met langere assen, waardoor je voeten flink verder naar buiten kunnen staan. Die zijn er. Ik ga even zoeken, moet jij ook doen. Trapassen zijn allemaal in een maat en niet te wijzigen. Dat kan alleen met een systeem met vierkante JIS trapas(lengtes van 103 tot 127mm) en de passende cranks erbij. Speedplay zou langere assen verkopen: klopt:
https://www.bike-components.de/en/Speed ... se-p30890/