Ketting loopt tegen buitenblad bij compact crankstel
Ik heb een racefiets met Ultegra 10-speed compact crankstel en sinds kort een nieuwe 10-speed ketting en Ultegra cassette 12-25 gemonteerd.
Nu is het zo dat wanneer ik voor op het binnenblad en achter op beide kleinste tandwielen schakel de ketting tegen het buitenblad aankomt waardoor dit natuurlijk een ratelend geluid geeft. Terwijl dit met mijn oude (versleten) ketting en ouder (versleten) cassette nooit zo geweest is, ook niet toen de ketting en cassette nog niet versleten waren.
Nu is het wel zo dat de cassette gemonteerd is met 2 spacers op de freewheel body.
Dit zou kunnen betekenen dat de cassette misschien te ver richting naar buiten staat zodat de ketting te schuin geforceerd wordt en zo het buitenblad raakt.
Alleen het vreemde is dat de oude cassette ook met 2 spacers op de freewheel body gemonteerd was!
Iemand een idee of oplossing?
Nu is het zo dat wanneer ik voor op het binnenblad en achter op beide kleinste tandwielen schakel de ketting tegen het buitenblad aankomt waardoor dit natuurlijk een ratelend geluid geeft. Terwijl dit met mijn oude (versleten) ketting en ouder (versleten) cassette nooit zo geweest is, ook niet toen de ketting en cassette nog niet versleten waren.
Nu is het wel zo dat de cassette gemonteerd is met 2 spacers op de freewheel body.
Dit zou kunnen betekenen dat de cassette misschien te ver richting naar buiten staat zodat de ketting te schuin geforceerd wordt en zo het buitenblad raakt.
Alleen het vreemde is dat de oude cassette ook met 2 spacers op de freewheel body gemonteerd was!
Iemand een idee of oplossing?
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 04 mei 2013 16:54
Met je ketting op je buitenblad kan je vergelijkbare verzetten rijden en staat je ketting rechter waardoor je ketting minder slijt. In mijn ogen is dat de beste oplossing.
34*12 = 2.83 is vergelijkbaar met 50*18 =2,78
34*13 = 2.63 is vergelijkbaar met 50*19 = 2,62
Als je terug wil naar de oude situatie kan je je oude en nieuwe cassete/spacer vergelijken en kijken of er verschil in zit. Als er geen verschil in zit loopt je ketting waarschijnlijk even erg aan maar maakt ie net wat meer herrie dan de oude.
34*12 = 2.83 is vergelijkbaar met 50*18 =2,78
34*13 = 2.63 is vergelijkbaar met 50*19 = 2,62
Als je terug wil naar de oude situatie kan je je oude en nieuwe cassete/spacer vergelijken en kijken of er verschil in zit. Als er geen verschil in zit loopt je ketting waarschijnlijk even erg aan maar maakt ie net wat meer herrie dan de oude.
Ketting raakt zeker het buitenblad en niet de derailleur. Overigens heb ik de beide oude spacers gebruikt bij het monteren van de nieuwe cassette. En ik begrijp ook best dat het beter is om niet op het binnenblad voor en op de kleinste krans achter te rijden maar omdat het oorspronkelijk nooit zo geweest is frustreert mij dat enigszins .
Zou het wel een 10-speed ketting zijn? Of is het wel noodzakelijk dat er eerst 2 spacers op de freewheel body zitten voordat de cassette gemonteerd wordt? Als er 1 spacer minder opzit schuift de cassette wat meer naar binnen waardoor de ketting ook iets minder schuin staat?
Zou het wel een 10-speed ketting zijn? Of is het wel noodzakelijk dat er eerst 2 spacers op de freewheel body zitten voordat de cassette gemonteerd wordt? Als er 1 spacer minder opzit schuift de cassette wat meer naar binnen waardoor de ketting ook iets minder schuin staat?
Eerst: heb je niks aan afstellingen verandert?Zo nee, heb je de oude cassette en ketting nog? Dan zou ik die eerst ff terugplaatsen, precies zoals ze zaten. Is het aanlopen weg, dan één voor één vervangen en tussendoor steeds even testen. Hopelijk krijg je dan het lek boven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 mar 2014 13:50
- Locatie: Almere
Wat Sandervv ook al zegt, voor klein en achter klein is zeker geen ideale kettinglijn.
ik had gisteren ook een geluid dat ik niet kon thuis brengen bij het schakelen naar het buitenblad..
Bleek het uiteinde van de voorste versnellingskabel te zijn die tegen de band sleepte als ik op m'n buitenblad reed. Heeft niet veel gescheeld of ik begon de derailleur opnieuw af te stellen
Bleek het uiteinde van de voorste versnellingskabel te zijn die tegen de band sleepte als ik op m'n buitenblad reed. Heeft niet veel gescheeld of ik begon de derailleur opnieuw af te stellen
Volgens mij is het in dit topic niet relevant of het een ideale kettinglijn is of niet.... Eerst kon TS het probleemloos schakelen en nu niet meer. Dat wil hij graag opgelost hebben. Vragen als deze verzanden altijd in "dat je het niet moet schakelen". Dat weten we nu wel.
moet niet opgelost worden, het is eerder normaal dat de ketting tegen het buitenblad loopt bij binnen x buiten, buiten....Hanz Bé schreef:Volgens mij is het in dit topic niet relevant of het een ideale kettinglijn is of niet.... Eerst kon TS het probleemloos schakelen en nu niet meer. Dat wil hij graag opgelost hebben. Vragen als deze verzanden altijd in "dat je het niet moet schakelen". Dat weten we nu wel.
Laatst gewijzigd door IWC op 18 aug 2015 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kan wel gewoon geschakeld worden. Laat nou eens varen dat het not done is.
Het moet gewoon kunnen, punt uit. We hebben het over fysiek mogelijk, niet over mogelijke extra slijtage. Dan is alleen een perfect rechte kettinglijn acceptabel.
@TS vergelijk de hoogte van je cassettes eens inclusief spacers.
Het moet gewoon kunnen, punt uit. We hebben het over fysiek mogelijk, niet over mogelijke extra slijtage. Dan is alleen een perfect rechte kettinglijn acceptabel.
@TS vergelijk de hoogte van je cassettes eens inclusief spacers.