Aanpassen crankstel
goedemiddag,
Ik heb een racefiets met voor een compact 53-34.
Ik fiets altijd in Nederland en ga graag een of twee keer per jaar in de bergen fietsen.
Nu heb ik altijd een MTB cassette achterop waarmee ik prima omhoog fiets.
Nu heb ik de rest van het jaar niks aan de 34.
Kan ik de bladen voor aanpassen van 53-34 naar 53-39
En in de bergen aanpassen naar 30-39? Mi een groot voordeel als je achter niet heel groot hoeft te rijden, daarbij is het voor mij met name belangrijk voor de AD 6 deelname.
Alvast dank voor jullie reactie.
Ik heb een racefiets met voor een compact 53-34.
Ik fiets altijd in Nederland en ga graag een of twee keer per jaar in de bergen fietsen.
Nu heb ik altijd een MTB cassette achterop waarmee ik prima omhoog fiets.
Nu heb ik de rest van het jaar niks aan de 34.
Kan ik de bladen voor aanpassen van 53-34 naar 53-39
En in de bergen aanpassen naar 30-39? Mi een groot voordeel als je achter niet heel groot hoeft te rijden, daarbij is het voor mij met name belangrijk voor de AD 6 deelname.
Alvast dank voor jullie reactie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Ik zou niet de kettingbladen wisselen maar gewoon de hele crank. Dat scheelt drie schroeven losdraaien. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Lossen bladen zijn waarschijnlijk zelfs duurder. Daarnaast is een 53 en 39 blad voor een compct 110m bcd moeilijk te vinden.
Ik doe op het vlakke 50-39 en in de bergen 50-34 en dan wissel ik de crank. Met 53-39 moet je de derailleur weer aanpassen. Ook is de kettinglengte moegelijk een probleem. Alleen het binneblad wisselen is dus ook een voordelige optie.
Ik pas meestal ook de cassette aan van 12-23 naar 12-27. Daarnaast heb ik om de een of andere reden altijd nog van die waardeloze 12-25 cassettes liggen die ik toch ook maar op moet rijden.
Ik doe op het vlakke 50-39 en in de bergen 50-34 en dan wissel ik de crank. Met 53-39 moet je de derailleur weer aanpassen. Ook is de kettinglengte moegelijk een probleem. Alleen het binneblad wisselen is dus ook een voordelige optie.
Ik pas meestal ook de cassette aan van 12-23 naar 12-27. Daarnaast heb ik om de een of andere reden altijd nog van die waardeloze 12-25 cassettes liggen die ik toch ook maar op moet rijden.
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Is de 53/34 uberhaupt een fatsoenlijk werkende combinatie? Meestal is het toch 53/39 of 50/34?
ik rijd op het vlakke met 50/38 en dat gaat prima met schakelen. 50 is shimano blad. 38 is bbb blad. in limburg heb ik afgelopen zaterdag het 38 blad gewisseld met 34 blad. met mijn onervarenheid in de heuvels was dat zeeeeer prettig. vanavond gaat het 38 t blad er weer op. is zo gebeurd.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Ik heb standaard een 53-39, ook voor limburg, belgie en luxemburg. Indien ik naar de alpen ga, gaat er een 50-34 op waarvoor ik een separate ketting heb. Werkt prima.
Waarom is een 12-25 waardeloos of is dat eigen voorkeur?kilometervreter schreef: Ik pas meestal ook de cassette aan van 12-23 naar 12-27. Daarnaast heb ik om de een of andere reden altijd nog van die waardeloze 12-25 cassettes liggen die ik toch ook maar op moet rijden.
Snap ik ook niet. 12-25 loopt heel mooi op bij 11 speed, daarnaast is de 25 groot genoeg voor het hooggebergte (als je tenminste niet per se met 90+ rpm de berg op wil). Ideaal dus(?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Oké dank voor de reacties.
Maar ik als 100 kg wegend fietser wil graag een verzet van 1 op 1 op de alpe d'huzes.
Ik monteer nu altijd een 11- 34 achter voor de bergen.
Het belangrijkste voor mij is niet de 39 in Nederland maar de 30 in de Alpen, ombouwen naar een trippel is te duur. (700 volgens de winkel).
Maar als ik het goed begrijp, los van of ik een tandwiel of de hele crank wens te vervangen is de 33 de kleinste optie.
Iemand nog andere suggesties?
Maar ik als 100 kg wegend fietser wil graag een verzet van 1 op 1 op de alpe d'huzes.
Ik monteer nu altijd een 11- 34 achter voor de bergen.
Het belangrijkste voor mij is niet de 39 in Nederland maar de 30 in de Alpen, ombouwen naar een trippel is te duur. (700 volgens de winkel).
Maar als ik het goed begrijp, los van of ik een tandwiel of de hele crank wens te vervangen is de 33 de kleinste optie.
Iemand nog andere suggesties?
Ik begrijp het even niet;
Eerst rij je makkelijk omhoog met je MTB-cassette en daarna moet je 1op1 om boven te komen.
Heb je nu een 10- of 11-speed, campa, sram of Shimano?
Met dit soort informatie kan men je wat beter advies geven.
En ombouwen is zelf ook te doen als je een beetje handig bent, scheelt toch weer wat geld.
Persoonlijk denk ik dat je met een MTB-cassette en een 34 binnenblad aardig de berg op komt.
Eerst rij je makkelijk omhoog met je MTB-cassette en daarna moet je 1op1 om boven te komen.
Heb je nu een 10- of 11-speed, campa, sram of Shimano?
Met dit soort informatie kan men je wat beter advies geven.
En ombouwen is zelf ook te doen als je een beetje handig bent, scheelt toch weer wat geld.
Persoonlijk denk ik dat je met een MTB-cassette en een 34 binnenblad aardig de berg op komt.
Ik heb nu Shimano 105 10 speed
Ik vervang nu steeds cassette, achterderrailleur en de ketting als ik naar de bergen ga.
Dus wat ik nu heb en steeds vervang werkt.
Maar dan fiets ik met een niet fantastisch schakelende oplossing.
Ik heb In Nederland niets aan de 34 voor.
Daar hoopte ik de tandwielen voor te kunnen aanpassen, zodat ik wellicht achter met een gewone kooi kan blijven rijden, (niet deze MTB) voor in de bergen, en dan in Nederland 54-39 voor te monteren.
Ik vervang nu steeds cassette, achterderrailleur en de ketting als ik naar de bergen ga.
Dus wat ik nu heb en steeds vervang werkt.
Maar dan fiets ik met een niet fantastisch schakelende oplossing.
Ik heb In Nederland niets aan de 34 voor.
Daar hoopte ik de tandwielen voor te kunnen aanpassen, zodat ik wellicht achter met een gewone kooi kan blijven rijden, (niet deze MTB) voor in de bergen, en dan in Nederland 54-39 voor te monteren.