Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanpassen crankstel

MKH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 20:39

MKH 24 aug 2015 12:48

goedemiddag,

Ik heb een racefiets met voor een compact 53-34.

Ik fiets altijd in Nederland en ga graag een of twee keer per jaar in de bergen fietsen.
Nu heb ik altijd een MTB cassette achterop waarmee ik prima omhoog fiets.

Nu heb ik de rest van het jaar niks aan de 34.
Kan ik de bladen voor aanpassen van 53-34 naar 53-39
En in de bergen aanpassen naar 30-39? Mi een groot voordeel als je achter niet heel groot hoeft te rijden, daarbij is het voor mij met name belangrijk voor de AD 6 deelname.
Alvast dank voor jullie reactie.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2015 13:18

Ja, aanpassen van 53/34 naar 53/39 is mogelijk.
Nee, 53/39 aanpassen naar 39/30 is niet mogelijk, kleinste voorblad bij een compact is 33.

MKH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 20:39

MKH 24 aug 2015 13:24

Dank voor je duidelijke antwoord, en zou een compleet andere crank dan wel kunnen??

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 24 aug 2015 13:26

Ik zou niet de kettingbladen wisselen maar gewoon de hele crank. Dat scheelt drie schroeven losdraaien. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Lossen bladen zijn waarschijnlijk zelfs duurder. Daarnaast is een 53 en 39 blad voor een compct 110m bcd moeilijk te vinden.

Ik doe op het vlakke 50-39 en in de bergen 50-34 en dan wissel ik de crank. Met 53-39 moet je de derailleur weer aanpassen. Ook is de kettinglengte moegelijk een probleem. Alleen het binneblad wisselen is dus ook een voordelige optie.

Ik pas meestal ook de cassette aan van 12-23 naar 12-27. Daarnaast heb ik om de een of andere reden altijd nog van die waardeloze 12-25 cassettes liggen die ik toch ook maar op moet rijden.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 979
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 24 aug 2015 13:32

@kilometervreter

Hoe vaak is je ketting tussen je frame geschoten of ging het schakelen van 50 naar 39 mis ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 24 aug 2015 13:41

Is de 53/34 uberhaupt een fatsoenlijk werkende combinatie? Meestal is het toch 53/39 of 50/34?

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 aug 2015 13:49

ik rijd op het vlakke met 50/38 en dat gaat prima met schakelen. 50 is shimano blad. 38 is bbb blad. in limburg heb ik afgelopen zaterdag het 38 blad gewisseld met 34 blad. met mijn onervarenheid in de heuvels was dat zeeeeer prettig. vanavond gaat het 38 t blad er weer op. is zo gebeurd.
is het fietsen aan het her-ontdekken

pitter
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2011 18:03

pitter 24 aug 2015 14:19

Ik heb standaard een 53-39, ook voor limburg, belgie en luxemburg. Indien ik naar de alpen ga, gaat er een 50-34 op waarvoor ik een separate ketting heb. Werkt prima.
kilometervreter schreef: Ik pas meestal ook de cassette aan van 12-23 naar 12-27. Daarnaast heb ik om de een of andere reden altijd nog van die waardeloze 12-25 cassettes liggen die ik toch ook maar op moet rijden.
Waarom is een 12-25 waardeloos of is dat eigen voorkeur?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 aug 2015 15:08

Snap ik ook niet. 12-25 loopt heel mooi op bij 11 speed, daarnaast is de 25 groot genoeg voor het hooggebergte (als je tenminste niet per se met 90+ rpm de berg op wil). Ideaal dus(?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

MKH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 20:39

MKH 24 aug 2015 15:21

Oké dank voor de reacties.
Maar ik als 100 kg wegend fietser wil graag een verzet van 1 op 1 op de alpe d'huzes.

Ik monteer nu altijd een 11- 34 achter voor de bergen.
Het belangrijkste voor mij is niet de 39 in Nederland maar de 30 in de Alpen, ombouwen naar een trippel is te duur. (700 volgens de winkel).

Maar als ik het goed begrijp, los van of ik een tandwiel of de hele crank wens te vervangen is de 33 de kleinste optie.

Iemand nog andere suggesties?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5910
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 aug 2015 19:11

Ik begrijp het even niet;
Eerst rij je makkelijk omhoog met je MTB-cassette en daarna moet je 1op1 om boven te komen.

Heb je nu een 10- of 11-speed, campa, sram of Shimano?
Met dit soort informatie kan men je wat beter advies geven.
En ombouwen is zelf ook te doen als je een beetje handig bent, scheelt toch weer wat geld.
Persoonlijk denk ik dat je met een MTB-cassette en een 34 binnenblad aardig de berg op komt. ;)

MKH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2015 20:39

MKH 24 aug 2015 22:17

Ik heb nu Shimano 105 10 speed

Ik vervang nu steeds cassette, achterderrailleur en de ketting als ik naar de bergen ga.

Dus wat ik nu heb en steeds vervang werkt.
Maar dan fiets ik met een niet fantastisch schakelende oplossing.

Ik heb In Nederland niets aan de 34 voor.

Daar hoopte ik de tandwielen voor te kunnen aanpassen, zodat ik wellicht achter met een gewone kooi kan blijven rijden, (niet deze MTB) voor in de bergen, en dan in Nederland 54-39 voor te monteren.

Plaats reactie