Reparaties zelf doen of FM ?
Beste forummers,
Na jaren onbezorgd rondgereden te hebben, zit ik nu niet op de fiets maar met volle benen achter mijn laptop....
Mijn Bianchi SL3 Lite Volledig Ultegra 2x9 s. vraagt na ca 10-15 jaar om een tweede leven....
Ik vroeg me af of het nog de moeite waard is..... wegdoen is pijnlijk
Zou ik het zelf kunnen ? met een beschrijvinkje van inet en filmpje van youtube ?
* trapas
* voorbladen
* cassette en ketting
-> hoe kom ik erachter welke onderdelen ik precies nodig heb ? bijv. trapas ?
kosten FM 220 euro
fiets momenteel ca 140 km/wk
Na jaren onbezorgd rondgereden te hebben, zit ik nu niet op de fiets maar met volle benen achter mijn laptop....
Mijn Bianchi SL3 Lite Volledig Ultegra 2x9 s. vraagt na ca 10-15 jaar om een tweede leven....
Ik vroeg me af of het nog de moeite waard is..... wegdoen is pijnlijk
Zou ik het zelf kunnen ? met een beschrijvinkje van inet en filmpje van youtube ?
* trapas
* voorbladen
* cassette en ketting
-> hoe kom ik erachter welke onderdelen ik precies nodig heb ? bijv. trapas ?
kosten FM 220 euro
fiets momenteel ca 140 km/wk
"Help, ik ga het zelf proberen !"
Er zijn FM waar ze je leren hoe je zelf reperaries kan uitvoeren.
Bijvoorbeeld de mechanic monday workshop in Amsterdam (een FuturumShop dependence/afhaalpunt): https://www.futurumshop.nl/blog/archief ... akkie.html
Er is ook een youtube kanaal waarbij per reparatie aangegeven wordt welke materialen je nodig hebt: https://www.youtube.com/watch?v=ZcOHBJQ ... 6CFdwx1mho
Bijvoorbeeld de mechanic monday workshop in Amsterdam (een FuturumShop dependence/afhaalpunt): https://www.futurumshop.nl/blog/archief ... akkie.html
Er is ook een youtube kanaal waarbij per reparatie aangegeven wordt welke materialen je nodig hebt: https://www.youtube.com/watch?v=ZcOHBJQ ... 6CFdwx1mho
Laatst gewijzigd door vantheman op 25 aug 2015 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ultegra 9v dat is een Octalink trapas. Uitgaande van een 2 kettingbladen heb je deze nodig (BSA versie).
Voor nog geen 20 euro heb je een 9-speed Tiagra cassette. Voor iets meer dan een tientje heb je een prima SRAM 9v ketting met snelschakel.
Dan heb je nog kettingbladen nodig. Die mogen 9, 10 of 11 speed zijn (maakt niet uit) zo lang ze maar 130 BCD maatvoering met 5 armen hebben. Ik zou gaan voor bladen van TA, type Alize. Die zijn wat voordeliger en makkelijker te krijgen dan Shimano. Wordt hoe dan ook wel een duur grapje, 70-75 euro ben je makkelijk kwijt.
Voor nog geen 20 euro heb je een 9-speed Tiagra cassette. Voor iets meer dan een tientje heb je een prima SRAM 9v ketting met snelschakel.
Dan heb je nog kettingbladen nodig. Die mogen 9, 10 of 11 speed zijn (maakt niet uit) zo lang ze maar 130 BCD maatvoering met 5 armen hebben. Ik zou gaan voor bladen van TA, type Alize. Die zijn wat voordeliger en makkelijker te krijgen dan Shimano. Wordt hoe dan ook wel een duur grapje, 70-75 euro ben je makkelijk kwijt.
Laatst gewijzigd door havana op 25 aug 2015 10:09, 6 keer totaal gewijzigd.
Als het die drie dingen zijn die je noemt...kan je dat waarschijnlijk goed zelf. Ik weet niet hoe handig je bent natuurlijk. Maar met youtube en goed gereedschap kom je een heel eind denk ik.
Edit: nog geen ervaring. Maar ben ook van plan het onderhoud zelf te gaan doen
Edit: nog geen ervaring. Maar ben ook van plan het onderhoud zelf te gaan doen
is het fietsen aan het her-ontdekken
Wanneer je een bescheiden investering doet in gereedschap (kettingzweep, cassettesleutel),en een beetje vet, loont het zich al snel om dit soort reparaties zelf te doen. Onderdelen via de diverse webshops zijn vaak een stuk voordeliger dan de prijs bij je FM en uurloon bespaar je sowieso.
Bovendien leert de ervaring dat als je het gereedschap toch hebt liggen, je vaker onderhoud uitvoert.(Remblokken, cassette, kettingbladen, wiellagers, trapas, balhoofd, kabels zijn echt niet lastig te vervangen/onderhouden)
Ik doe alles zelf aan de fiets en dan word je er automatisch handig in.
Als je niet zo 'n handige knutselaar bent, is het handig om je fiets tenminste 1x per jaar (afhankelijk van hoeveel je fietst) voor een beurt naar je FM te doen. Er treedt ook slijtage op op plekken die je zelf niet zo snel ziet/merkt (kabels bijv.) en je FM is toch de vakman.
Bovendien leert de ervaring dat als je het gereedschap toch hebt liggen, je vaker onderhoud uitvoert.(Remblokken, cassette, kettingbladen, wiellagers, trapas, balhoofd, kabels zijn echt niet lastig te vervangen/onderhouden)
Ik doe alles zelf aan de fiets en dan word je er automatisch handig in.
Als je niet zo 'n handige knutselaar bent, is het handig om je fiets tenminste 1x per jaar (afhankelijk van hoeveel je fietst) voor een beurt naar je FM te doen. Er treedt ook slijtage op op plekken die je zelf niet zo snel ziet/merkt (kabels bijv.) en je FM is toch de vakman.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Na jaren onbezorgt rondgereden te hebben........
Tja, uit ervaring weet ik dat je er nog remblokken, een kabelsetje, stuurlint en derailleurwieltjes mag bijtellen
om je fiets in orde te krijgen.
Als je al die jaren niets zelf gedaan hebt aan je fiets, dan steek je deze best binnen
bij een fietsenmaker.
Tja, uit ervaring weet ik dat je er nog remblokken, een kabelsetje, stuurlint en derailleurwieltjes mag bijtellen
om je fiets in orde te krijgen.
Als je al die jaren niets zelf gedaan hebt aan je fiets, dan steek je deze best binnen
bij een fietsenmaker.
Dank voor alle reacties ! en de links ...
Inderdaad, remblokjes, stuurlint stonden ook al op het lijstje.... zal vast nog langer worden.
Ik ben van plan nog lang te blijven fietsen en lijkt me erg stoer om het zelf te kunnen.....Echter ben ik wel echt een leek...... bang dingen over het hoofd te zien, verkeerde onderdelen te bestellen, het erger te maken dan het is en een schroefje over te houden....
250 + ? Euro FM-kosten voor een fietsje van deze leeftijd....... ... maar hij is zo mooi !
Inderdaad, remblokjes, stuurlint stonden ook al op het lijstje.... zal vast nog langer worden.
Ik ben van plan nog lang te blijven fietsen en lijkt me erg stoer om het zelf te kunnen.....Echter ben ik wel echt een leek...... bang dingen over het hoofd te zien, verkeerde onderdelen te bestellen, het erger te maken dan het is en een schroefje over te houden....
250 + ? Euro FM-kosten voor een fietsje van deze leeftijd....... ... maar hij is zo mooi !
"Help, ik ga het zelf proberen !"
daar is dit forum voor. hier zitten mensen met heel veel kennis over fietsen en het onderhoud. ik heb er al veel van geleerd in heel korte tijd. ik was ook een leek zoals jij. dus dat komt wel goedBarrel schreef: Ik ben van plan nog lang te blijven fietsen en lijkt me erg stoer om het zelf te kunnen.....Echter ben ik wel echt een leek...... bang dingen over het hoofd te zien, verkeerde onderdelen te bestellen, het erger te maken dan het is en een schroefje over te houden....
vandaar je nickname 'Barrel'
....... ... maar hij is zo mooi !
is het fietsen aan het her-ontdekken
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Met deze stelling zou je dan het beste nooit zelf aan je onderhoud beginnen.., immers zou nu het advies zijn om m naar de fietsenmaker te brengen, dan bij het volgende onderhoud heb je nog altijd nooit zelf wat gedaan, dus zou het advies wederom zijn om naar de FM te gaan?...bikerke schreef: Als je al die jaren niets zelf gedaan hebt aan je fiets, dan steek je deze best binnen
bij een fietsenmaker.
Volgens mij is een fiets behoorlijk overzichtelijk, zeker een racefiets. Dus onderhoud is zelf aan te leren, al dan niet met hulp van fietsvrienden of forum. Youtube filmpjes zijn er genoeg die stap voor stap alles uitleggen wat je moet doen. Enige is dat je de 1e keer wat moet investeren in specifieke tools. zoals de kettingzweep en cassette afnemer. Maar dat mag de pret niet drukken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als jij lekker blij wordt van deze fiets en er met veel plezier op fietst, kan je voor die 150-250 euro de komende jaren weer lekker vooruit.
Een fiets " van deze tijd" is echt niet veeeel beter dan wat jij nu hebt.
Koop je nu een nieuwe ben ook zo 1000-2000 euro kwijt. En dat over 5-10 jaar afschrijven is ook 200 euro per jaar. Nou ja, fietsen kost geld. Als je blij bent met je fiets, knap hem lekker op en geniet ervan!
De eerste keer zelf doen kost tijd en investering in gereedschap en materiaal. Gaat ook wel eens wat mis en dan doe je het opnieuw. Eens geleerd is een plezier voor altijd.
Maar als ik je zo lees, heb je er nog nooit veel zelf aan gedaan en rijd je er al de nodige tijd op. Dan is 1x zoveel tijd een grote vervangbuurt bij de FM ook geen weggegooid geld.
Als ik jou was, zou ik hem lekker wegbrengen.
Zelf doe ik overigens (bijna) alles zelf, maar dat is ook omdat ik het leuk vind en 2 fietsen heb die ik zo onderhoud
Een fiets " van deze tijd" is echt niet veeeel beter dan wat jij nu hebt.
Koop je nu een nieuwe ben ook zo 1000-2000 euro kwijt. En dat over 5-10 jaar afschrijven is ook 200 euro per jaar. Nou ja, fietsen kost geld. Als je blij bent met je fiets, knap hem lekker op en geniet ervan!
De eerste keer zelf doen kost tijd en investering in gereedschap en materiaal. Gaat ook wel eens wat mis en dan doe je het opnieuw. Eens geleerd is een plezier voor altijd.
Maar als ik je zo lees, heb je er nog nooit veel zelf aan gedaan en rijd je er al de nodige tijd op. Dan is 1x zoveel tijd een grote vervangbuurt bij de FM ook geen weggegooid geld.
Als ik jou was, zou ik hem lekker wegbrengen.
Zelf doe ik overigens (bijna) alles zelf, maar dat is ook omdat ik het leuk vind en 2 fietsen heb die ik zo onderhoud
Een beetje wielrenner doet het onderhoud zelf. Zo moeilijk is dat namelijk niet. Succes!:)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?