Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

setje hoge wielen (50mm), max 800 euro

emil
Forum-lid

emil 27 aug 2015 23:10

Ik zou graag eens een setje hoge wielen willen aanschaffen van maximaal zo'n 800 euro (minder is uiteraard OK). Het liefst heb ik redelijk neutrale wielen - geen felle decals - maar dit is niet echt een vereiste. Belangrijk is wel dat ze redelijk betrouwbaar en goed te onderhouden zijn. Mocht er eens wat mee aan de hand is, zou ik dat zelf natuurlijk graag zelf ook kunnen oplossen, dus liefst geen exotische onderdelen.

Zeer waarschijnlijk zal ik de wielen enkel op het vlakke gebruiken, ik heb namelijk al - tot volle tevredenheid - een setje fulcrum racing zero wielen voor in de heuvels en bergen.

Ik zal waarschijnlijk zo'n 4.000 km per jaar maken op de de fiets waar ze op komen, dus echt veel hebben ze niet te verduren, maar een regenbui schuw ik over het algemeen niet. Ze moeten dus wel iets kunnen hebben.

Waarom ik een setje hoge wielen wil?
- ik vind het leuk (het staat gewoon mooi, weer eens wat anders, etc..)
- toch ook een klein beetje voordeel onder gemiddelde wind-omstandigheden ten opzichte van lage velgen. Ik zit te denken aan misschien 0.5km/h bij snelheden van 40 km/h? Dat is maar een klein verschil natuurlijk, maar toch.

Rustig maar. Ik hoor je al denken. Solo 40 km/h is zeker geen typische kruissnelheid, maar ik vind het absoluut leuk om over een km of 5 zo nu en dan zulke snelheden aan te houden. Ook tijdritjes, een rondje van zo'n 40km op het vlakke, vind ik geinig, maar dan gaat het eerder om snelheden rond de 35 km/h. Bij stevige wind wil ik ook nog wel eens fietsen, en het liefst wordt ik dan dus ook niet continu de berm in geblazen...

Na wat zoeken kom ik telkens terug op de C50 RS81 van Shimano. De reviews zijn OK, ik vind ze mooi, en heb ik er ook een goed gevoel bij.

Maar ongetwijfeld mis ik wat opties... zelbouw? relatief goedkope chinese meuk? Kwaliteits fabriekswielen van andere merken (fulcrum red wind wellicht?)? Ik hoor graag tips en ervaringen.

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 28 aug 2015 06:57

Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

jandb
Forum-lid

jandb 28 aug 2015 07:44

hoe goed zijn die Kuiper ACC50 van Kuiper ten opzichte van de genoemde shimano;s, in fiets las ik dat een ander setje (full carbon clinchers) niet bepaald stijf was.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

bartg
Forum-lid

bartg 28 aug 2015 07:55

Heb zelf C24 RS1 wielen op één van mijn fietsen en een vriend rijdt achteraan met de C50 en vooraan met de C35 versie (iets minder windgevoelig). Zeer content allebei ! Mooi, redelijk comfortabel en toch stijf, zeer goede zelf nastelbare lagering, betrouwbaar...
Op mijn andere fiets heb ik Bullet Ultras van Campa staan (gekocht voor € 840 !), maar dat is enkel een optie als je met Campa rijdt. Die vind ik in deze prijsklasse echt de top.
En anders moet je een setje handgemaakte wielen overwegen. Naast Kuiper is er bvb ook Wheel-Tec en 9th Wave voor handgebouwde wielen, maar ik ken persoonlijk niemand die er ervaring mee heeft.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

JJmagic
Forum-lid

JJmagic 28 aug 2015 08:26

je hebt pb.
Focus cayo
Ultegra 6800
DA C50

Jo O.
Forum-lid

Jo O. 28 aug 2015 10:10

ik volg dit topic ook met interesse
voor mij de velgbreedte ook van belang. (
een 21 mm Velg met 25 mm banden is vanuit aerodynamisch standpunt niet aan te bevelen.
23 mm extern heeft mijn voorkeur)
Misschien ook een criterium voor TS?

emil
Forum-lid

emil 28 aug 2015 10:16

Bedankt voor de reacties zover!

Zijn er ervaringen met de Kuiper ACC50 (ook in vergelijking met andere wielen in dezelfde prijsklasse?)?

Mochten er mensen zijn met ervaring met zelfbouw wielen, liefst in vergelijking met fabriekswielen dan hoor ik dat uiteraard graag. Ik ben een beetje huiverig voor zelfbouw, vooral omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad...

BartG; ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de windgevoeligheid van 50mm. Is het echt heel lastig om - bij wat meer wind opzij - de fiets redelijk op zijn lijn te houden? Ik fiets dan waarschijnlijk vooral solo, dus een beetje zijwaartse beweging hoeft geen ramp te zijn, maar ik wil niet een zomaar een meter naar links of rechts worden geblazen natuurlijk. Zeer waarschijnlijk verschilt dit ook van velg tot velg (en spaak tot spaak)?

Goed punt i.v.m. de velgbreedte. Ik rij nu ruim een jaar op 25mm banden, en dat wil ik waarschijnlijk graag blijven doen (het verschil met 23mm vind ik zeer positief, vooral wanneer je op wat meer onregelmatige wegen komt).

Een criterium heb ik nog nooit gereden, en zie ik mezelf ook niet snel doen eigenlijk. Te weinig talent + te weinig tijd (ik zal net alsof tijd de doorslaggevende factor is in deze: ja, vooral te weinig tijd ;) )

jandb
Forum-lid

jandb 28 aug 2015 10:33

De Shimano;s c50 zijn net als de Kuipers geen 23 breed meen ik. Welke wielen in deze prijsklasse zijn dat wel?
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

emil
Forum-lid

emil 28 aug 2015 10:36

En hoe belangrijk is dat juist? Scheelt een 25mm band op 21mm velg veel t.o.v. een 25mm op een 23mm velg? Ik weet eigenlijk niet eens wat mijn huidige Fulcrum Zeros (2014) voor velgbreedte hebben...

> Op mijn andere fiets heb ik Bullet Ultras van Campa staan (gekocht voor € 840 !), maar dat is enkel een optie als je met Campa rijdt. Die vind ik in deze prijsklasse echt de top.

Ik neem aan dat deze eigenlijk weer 1 op 1 overeenkomen met een Fulcrum wiel, de Red Wind XLR dan waarschijnlijk?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2015 10:48

emil schreef: BartG; ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de windgevoeligheid van 50mm. Is het echt heel lastig om - bij wat meer wind opzij - de fiets redelijk op zijn lijn te houden? Ik fiets dan waarschijnlijk vooral solo, dus een beetje zijwaartse beweging hoeft geen ramp te zijn, maar ik wil niet een zomaar een meter naar links of rechts worden geblazen natuurlijk. Zeer waarschijnlijk verschilt dit ook van velg tot velg (en spaak tot spaak)?
- wat is precies "echt heel lastig"?
- wat is "wat meer wind"?
- wat is "redelijk op zijn lijn"?

Dat zijn allemaal vage omschrijvingen waar niemand een goed antwoord op kan geven omdat voor de ene persoon een windkracht 4 normaal is (kustprovincies) en pas bij wind 6 of hoger de wind serieus hard vindt. Voor de ander kan wind 4 al hard zijn.
Besturen van de fiets met zijwind verschilt dan ook per berijder, weeg je 95kg en heb je een beetje vertrouwen, dan is de wind geen probleem bij 50mm velgen (in mijn optiek). Weeg je 65kg, kan ik me voorstellen dat de wind veel sneller met je aan de haal gaat. Zeker op je voorwiel en in het geval van windvlagen (of wisselende beschutting). --> evt zet je voor die ritjes voor je lage velg gewoon in je fiets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

emil
Forum-lid

emil 28 aug 2015 11:18

- echt heel lastig en 'redelijk op zijn lijn' -> 'niet zomaar een meter naar links of rechts worden geblazen'.. . Tja, dat blijven vage begrippen, maar ik kan wat ervaring van anderen natuurlijk goed gebruiken bij mijn keuze.

Zeg dat ik bij een windkracht 4 toch nog wel redelijk wil kunnen fietsen met (welke) 50mm velgen en mijn 68kg, en ik hoor van meerdere mensen hier dat dit eigenlijk niet gaat, dan kan ik daar wel wat mee.

> evt zet je voor die ritjes voor je lage velg gewoon in je fiets.
Inderdaad, dat kan altijd. Toch zou het fijn zijn als dit niet heel snel nodig hoeft te zijn.

guver
Forum-lid

guver 28 aug 2015 15:26

Ik heb zelf campagnolo bullets van 50 hoog en weeg 72 kg. Dus komt een beetje overeen.
Bij windkracht 4 is het met losse handen fietsen niet meer aan te raden, want je fiets krijgt een aardige zwieper bij wind van opzij. Maar over het algemeen is er gewoon goed mee te fietsen. Even wennen in het begin want je zult merken dat je fiets veel gevoeliger wordt voor wind van opzij.
Volgens mij komen deze overeen met de Fulcrum red wind met shimano
Het comfort zal overigens wel minder worden. Heb nog een setje Fulcrum R1 voor in de bergen en merk dat deze lang niet zo stijf zijn. Maar ik vind die hoge wielen wel "vet' staan in mijn fiets

Plaats reactie