Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Snelspanner komt los door schijfremmen?

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 01 sep 2015 12:53

Ik heb een crossfiets van Ridley, met Vision T30 wielen. Nu heb ik gemerkt dat de snelspanner vooraan los komt door herhaaldelijk kort en krachtig vooraan te remmen. Ik heb het nu al 4x meegemaakt, dus echt toeval is het niet. De snelspanners zijn ook van vision, die lijken wel zeer degelijk.

Kent iemand dit probleem, en wat er tegen te doen?

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 01 sep 2015 22:18

Zo, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.... Als je de snelspanner andersom steekt, doet ie t dan nog? Enige reden die ik kan bedenken is eigenlijk torderen (gebrek aan stijfheid dus) van de vork.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 sep 2015 22:33

Is een kwaaltje wat vaker voorkomt bij snelspanners. Heb je toevallig niet een setje shimano spanners liggen? Die klemmen erg goed en misschien dat dat iets oplost. En spanner iets strakker zetten?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 sep 2015 08:33

Ik heb er met mavic snelspanners nog nooit last van gehad, ruim 50K mee gereden. Wel de duurdere mavic met de klik.
Snelspanners waar een rubberring in zit voor de klemming moet je vermijden.

Hendel aan de rechterkant van het wiel ipv links

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 02 sep 2015 08:45

lawnmower schreef:Zo, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.... Als je de snelspanner andersom steekt, doet ie t dan nog? Enige reden die ik kan bedenken is eigenlijk torderen (gebrek aan stijfheid dus) van de vork.
Andersom steken helpt niet. De draairichting is altijd hetzelfde. Ik zou dan spanners moeten vinden met "omgekeerde" draad.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 sep 2015 21:18

Daar gaat het niet om, het gaat dat de warmte niet bij de hendel kan komen of iig minder

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 03 sep 2015 21:45

We gaan nog veel beleven in de toekomst met die schijfremmen

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 03 sep 2015 21:54

Hou nou toch op. Je spanners gaan op de mtb toch ook niet los

Typo aangepast
Laatst gewijzigd door kogelenberg op 05 sep 2015 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 sep 2015 23:52

inderdaad koudwatervrees is het en allemaal kul argumenten waarom niet net als tubeless.
Enige nadeel is looks (persoonlijk) en aero, voor de rest helemaal niets.

Tuurlijk in nl niet per se nodig, maarja zo kan ik nog 1001 dingen noemen die niet per se nodig zijn.

mickelzzon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53

mickelzzon 06 sep 2015 13:42

ripoo82 schreef:Ik heb een crossfiets van Ridley, met Vision T30 wielen. Nu heb ik gemerkt dat de snelspanner vooraan los komt door herhaaldelijk kort en krachtig vooraan te remmen. Ik heb het nu al 4x meegemaakt, dus echt toeval is het niet. De snelspanners zijn ook van vision, die lijken wel zeer degelijk.

Kent iemand dit probleem, en wat er tegen te doen?
Gewoon strakker vastzetten, maar dat is ook het advies dat Ridley zelf geeft. Vergeet niet dat er meer krachten vrijkomen op de assen bij schijfremmen dan bij velgremmen dus moet je deze goed vastzetten.
Ik heb zelf de X-Ride 20 disc met Ultegra, waarmee ik overigens vorige week stevig mee op mijn plaat gegaan ben, en Ridley heeft de vorken verstevigd om de extra krachten goed te kunnen verdelen.
Ik weet dat velen bij gewone velgrem wielen de spanners niet altijd even strak zetten maar dat een beetje vast vaak meer dan genoeg is. Dat werkt alleen niet met schijfremmen. Ik verwacht overigens wel dat steekassen een standaard zullen gaan worden omdat deze meer kunnen hebben qua torsie.
Afhankelijk van de naven kun je QR's vervangen door 9/10 mm Thru axels, alleen of dat stijver zal zijn hangt ook af van de stijfheid van de vork.

Plaats reactie