Al tijden worstel ik met schakelproblemen met mijn Shimano 105 10speed cassette. Probleem is dat ik twee keer op moet schakelen en 1 keer terug om een tandwiel op te schakelen en bij afschakelen hetzelfde maar andersom. Derailleur, binnen- en buitenkabels , kabelgeleider onder bracket, alles is al vervangen door de fm (verschillende) maar het probleem blijft.
Op onverklaarbare wijze lijkt het altijd net even te werken als er in de werkplaats gerepareerd/vervangen is, maar in de praktijk blijkt het elke keer weer niet goed.
Een en ander zit gemonteerd op een Sensa met interne kabeltoevoer in triple-uitvoering. Het maakt geen verschil op welk kettingblad de ketting ligt. De kabelbeweging bij de shifter komt niet goed door bij de derailleur. Recent nog weer de nieuwste Shimano wrijvingsloze kabels laten monteren. Resultaat: nihil.
Ik heb ook een fiets met Ultegra met externe kabelvoering: als je daar maar naar de shifter kijkt, schakelt ie al.
Zijn er nog opties?
Shimano 105 schakelproblemen
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
halve klikjes met je achterderailleur? Dat lijkt me erg stug.marcn schreef:Je kan ook een half "klikje" geven met je shifter.. Probeer dat maar eens.
Volgens mij is het idd de kabelspanning. Eventueel met de afstelling.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De 5700 en 6700 met interne kabelrouting (1e generatie weet je wel) geeft soms problemen, gebruik de zoekfunctie maar eens. De opgebouwde spanning is te hoog en die shifters kunnen het niet aan. De beste kabels steken brengt geen zoden aan de dijk.
In ieder topic komen er mensen af waarbij het perfect werkt, wat ook klopt. Maar op pakweg 1 op de 10 fietsen met interne kabels is het miserie. Bij de 11-speed generatie werkt het op iedere fiets zoals het hoort.
In ieder topic komen er mensen af waarbij het perfect werkt, wat ook klopt. Maar op pakweg 1 op de 10 fietsen met interne kabels is het miserie. Bij de 11-speed generatie werkt het op iedere fiets zoals het hoort.
Kabelspanning leek logisch, maar op een gegeven moment ben je toch uitgespannen. En van de diverse fm's mag je aannemen dat die deze 'eenvoudige' oplossing wel zouden toepassen. Ik heb naar schakelproblemen 105 gezocht, maar blijkbaar met de verkeerde termen, want ik kon niks vinden.
Al met al: ik heb inderdaad 105/6700 (reactie Koenta) en denk ook dat het de interne wrijving van het geheel is.
Qua oplossing om de wrijving te verminderen, vraag ik me af of het zin zou hebben om ipv het kabelgeleidingsplaatje onder het bracket de kabel daar door een buitenkabel te laten lopen. Toevallig zag ik dat bij een hybride fiets van Giant de interne kabelrouting onder het bracket ook door een buitenkabel werd geleid.
Iemand ervaring met die oplossing?
Ander idee: als ik zou overstappen op 6800, betekent dat dan nieuwe bekabeling naar de achterderailleur en twee nieuwe shifters of moet er meer gebeuren? Mogelijk kan 6800 alleen met 11 speed?
Al met al: ik heb inderdaad 105/6700 (reactie Koenta) en denk ook dat het de interne wrijving van het geheel is.
Qua oplossing om de wrijving te verminderen, vraag ik me af of het zin zou hebben om ipv het kabelgeleidingsplaatje onder het bracket de kabel daar door een buitenkabel te laten lopen. Toevallig zag ik dat bij een hybride fiets van Giant de interne kabelrouting onder het bracket ook door een buitenkabel werd geleid.
Iemand ervaring met die oplossing?
Ander idee: als ik zou overstappen op 6800, betekent dat dan nieuwe bekabeling naar de achterderailleur en twee nieuwe shifters of moet er meer gebeuren? Mogelijk kan 6800 alleen met 11 speed?