Alles over vakanties op én met de fiets

Vatternrundan 2016

iwetzels
Forum-lid

iwetzels 09 sep 2015 22:01

Ik wil in 2016 de 300km van Vatternrundan gaan fietsen. Ik kom echter op de diverse website niet echt verder over het overnachten in de buurt van de start.

Zijn er in de buurt van Motala (start/finish) betaalbare hotel's, B&B's, pensions of campings?

Nu lees ik dat er wordt gesproken over SUB's. Volgens mij groepen waarmee je aangeeft in hoeveel tijd de denkt en hoopt de tocht te kunnen voldoen. Heeft hier iemand ervaring meer.

Mocht je informatie hebben over de deze tocht, de reis er heen en het verblijf daar dan hoor ik graag jullie adviezen.

Zijn er wellicht nog anderen die Deelnemen?

ALwarrior2907
Forum-lid

ALwarrior2907 09 sep 2015 22:54

Ik heb een paar jaar geleden de Vätternrundan gefietst.
Ik heb toen in een grote sporthal in Motala "gekampeerd". Ter gelegenheid van de Vätternrundan stelt de gemeente de sporthal open en kun je er overnachten. Zelf spullen meenemen. Het is een sporthal en dus zijn er kleedkamers waar je kunt douchen en tanden poetsen en zo. Ik weet niet meer hoeveel het kostte, maar volgens mij niet zo heel erg veel. Ik heb het toen bij aankomst geregeld (ik was van plan om op een kampeerplaats in de buurt mijn tent op te slaan, maar dit was nog veel makkelijker).
In de scholengemeenschap er tegenover werd er op de avond van de start een pastamaaltijd geserveerd.

De subgroepen: bij inschrijving krijgt iedereen een starttijd toegewezen (er wordt gestart in groepen van 50 personen; elke twee minuten een groep; bij ruim 20.000 deelnemers betekent dat je dan iets van 14 uur groepen laat vertrekken!).
Het is een redelijk vlakke ronde en dus heeft het zin om in een groep te rijden. Mensen die zich individueel inschrijven (en niet als groep) zoeken dan in de buurt van hun starttijd andere fietsers die ongeveer even hard rijden om samen als groep te rijden (de ronde is 300 km lang; een "sub10" groep is van plan om er dus minder dan 10 uur over te doen, dat is 30 km/h inclusief stops etc.)

Ik was niet aangesloten bij een groep, maar in de praktijk heb ik ook wel stukken meegereden met een groep (of andere individuen) die toevallig even hard reden.
Ik geloof dat het verplicht is om verlichting bij je te hebben; het is van ca 12 uur 's nachts tot zeg 3 uur in de ochtend donker/zwaar schemerig en in het bos is het dan echt donker. Denk na over "flexibele kleding": in mijn geval was het 's nachts met wind tegen behoorlijk fris, bij de start was het gewoon stervenskoud, maar overdag bij 25 graden was het echt warm. Ik had toen een armstukken en een regenjackje (om bij de start de wind buiten te houden; je moet ik geloof een half uur voor de start aanwezig zijn).

Let op dat je na de tocht niet gelijk in de auto mag stappen (dat is een paar keer vreselijk mis gegaan met lui die achter het stuur in slaap vielen en op fietsers inreden); de politie controleert daar onverbiddelijk op; je kunt na de tocht ook weer in de sporthal slapen.

Verder: heel veel genieten; ik vond het bijzonder om in een eindeloze rij achterlichtjes door de nacht te rijden, 4 uur in de ochtend bij een ravitaillering de zon op te zien komen; in de dorpen overal aangemoedigd te worden en de startlocatie Motala is het één groot fietsersfeest (de stad is het hele weekend voor auto's afgesloten)

iwetzels
Forum-lid

iwetzels 13 sep 2015 00:10

thx alwarrior2907 voor de info. klopt het dat je onderweg op vele plekken verzorging krijgt? drinken en (warm) eten?

weet jij nog of er daar in de buurt voldoende campeer gelegenheid was/is.

AppieN
Forum-lid

AppieN 14 sep 2015 14:37

Hallo,

Ik ga me ook registreren voor de 300k. Het is een redelijk spontane actie en heb
nog weinig ingelezen. Zal dit dit topic dus zeker gaan volgen. En uiteraard iets melden wanneer dit zinvol lijkt... ;)

iwetzels
Forum-lid

iwetzels 24 sep 2015 22:24

Hoi AppieN

Leuk om te horen. Hoe ga jij het aanpakken qua verblijf? De eerdere berichten over een sporthal hou ik zeker in gedachte maar denk er ook over om een tent mee te nemen.

Hoe ga jij erheen? Ga je alleen?

Dutchoak
Forum-lid

Dutchoak 25 sep 2015 18:32

Hoi, dank voor de informatie! Ik ga me inschrijven en zal dit forum en topic in de gaten houden!

AppieN
Forum-lid

AppieN 30 sep 2015 13:09

Moi iwetzels.

Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Hotels zitten al vol in Motala zo lijkt het. Ik overweeg om iets te boeken wat een km of 15 daar vandaan ligt. Maar met tent is ook zeker nog een optie. Op dit moment ga ik alleen of mijn vriendin gaat mee maar die gaat niet fietsen. Mijn fietsmaten bedanken voor deze uitdaging en gaan andere ritten rijden....Eerst 4 nov maar eens afwachten, wellicht bekom ik geen startbewijs en zit ik me nu op niets te verheugen

iwetzels
Forum-lid

iwetzels 01 okt 2015 08:58

Ik wacht 4 november ook ff af. Voor ik dingen ga regelen. Leuk dat er tenminste iemand met je mee gaat. Mijn maten hebben ook bedankt.

AppieN
Forum-lid

AppieN 10 okt 2015 12:01

Dames en heren mijn plannen zijn gewijzigd.... Ik heb me ingeschreven voor GF SPORTFUL DOLOMITI RACE en inmiddels de accomodatie geboekt.... Vindt plaats op 19 juni en is dus moeilijk te combineren met een "rondje"in Zweden....

Dutchoak
Forum-lid

Dutchoak 11 okt 2015 17:56

Ik heb al wat naar accommodatie gekeken, maar het lijkt erop dat je toch zo'n 30 kilometer minimaal moet reizen voor bed en ontbijt. Inderdaad: 4 november afwachten, maar dan snel handelen!

Dan nog de fiets... Ik ben benieuwd naar waarop jullie gaan rijden. Ikzelf heb een Specialized Sirrus met recht stuur en Carbon frame, maar overweeg toch nog iets racier, zoals een Specialized Roubaix of zo.

iwetzels
Forum-lid

iwetzels 11 okt 2015 19:52

Ik denk dat als ik door kom met inschrijving ik met de auto tot kiel ga en daar de boot naar goteborg pak. Is een nachttocht en kom je rond 9 uur in de ochtend aan. Is dan nog 225km tot motala. Kosten zijn bijna gelijk met de tol voor de brug tussen Denemarken en Zweden.

Ik denk dat ik een plekje probeer te vinden voor de auto, tent en shelter.

De tocht wil ik op een gewone racefiets gaan maken. Maarja nu 4 november nog...........

iwetzels
Forum-lid

iwetzels 05 nov 2015 08:17

Hoe ziet het bij jullie uit qua inschrijving? Ik had om 19.09u ingeschreven. Ik lees nu al dat de inschrijving binnen enkele minuten vol was. Ik zie al vele op facebook die melden dat ze een bevestiging hebben ontvangen maar ik nog niet. Ik vrees dat ook ik op de reservelijst sta, helaas.

Plaats reactie