Adviezen nieuwe MTB
Over (de techniek van) racefietsen kunnen weinig mensen me iets nieuws vertellen. Met MTB's is dat een heel ander verhaal, vandaar:
Mijn ouwe-trouwe 10-jaar oude Bianchi MTB gaat het waarschijnlijk niet heel lang meer uithouden, dus ik ben voorzichtig aan het uitkijken naar iets nieuws.
Sta open voor tips, want ik moet toegeven dat ik de technische ontwikkelingen van de laatste 10 jaar nauwelijks gevolgd heb. De fiets gaat voornamelijk gebruikt worden in terrein als Schoorl/Veluwe, met soms een uitstapje richting ardennen. Mijn Bianchi was een ex wedstrijdteam fiets, de nieuwe fiets moet (ook weer) een sportieve geo hebben.
Ik wil in ieder geval een hardtail, 2x10 versnellingen, gripshift, hydrolische schijfremmen, steekassen, en dan beginnen de vragen:
29" of 27,5? (ik ben 1m79 lang, maakt dat nog uit?)
Ik neig naar een vaste voorvork, of is dat heel dom? Welke voorvork dan?
SRAM X.0 is volgens mij de voor de hand liggende groep. Goed spul?
Welke remmen? Grootte van schijven?
gevoelsmatig rijd ik liever op alu dan op carbon, of is dat echt dikke onzin?
Ik ben behoorlijk gecharmeerd van de (alu) niner air, met hun vaste voorvork. Iemand ervaring mee?
Andere interessante alternatieven voor een los frame?
Welke wielen? Ik zou het liefste een setje laten bouwen door bijv wheeltec, maar misschien zijn er goede fabriekssetjes-alternatieven?
Ik hou er van om mijn fietsen zelf samen te stellen en op te bouwen. Ga ik bij het opbouwen van een MTB zaken tegen komen die echt alleen een specialist kan doen? Is er specifiek MTB gereedschap dat ik nodig ga hebben (buiten alle racefietstools die ik al in bezit heb). Remmen worden gevuld met olie en ontlucht geleverd toch?
Gegeven bovenstaande "eisen", met wat voor bedrag moet ik rekening houden?
Sorry, een mega-lijst met vragen. Wie maakt me wijzer??
Mijn ouwe-trouwe 10-jaar oude Bianchi MTB gaat het waarschijnlijk niet heel lang meer uithouden, dus ik ben voorzichtig aan het uitkijken naar iets nieuws.
Sta open voor tips, want ik moet toegeven dat ik de technische ontwikkelingen van de laatste 10 jaar nauwelijks gevolgd heb. De fiets gaat voornamelijk gebruikt worden in terrein als Schoorl/Veluwe, met soms een uitstapje richting ardennen. Mijn Bianchi was een ex wedstrijdteam fiets, de nieuwe fiets moet (ook weer) een sportieve geo hebben.
Ik wil in ieder geval een hardtail, 2x10 versnellingen, gripshift, hydrolische schijfremmen, steekassen, en dan beginnen de vragen:
29" of 27,5? (ik ben 1m79 lang, maakt dat nog uit?)
Ik neig naar een vaste voorvork, of is dat heel dom? Welke voorvork dan?
SRAM X.0 is volgens mij de voor de hand liggende groep. Goed spul?
Welke remmen? Grootte van schijven?
gevoelsmatig rijd ik liever op alu dan op carbon, of is dat echt dikke onzin?
Ik ben behoorlijk gecharmeerd van de (alu) niner air, met hun vaste voorvork. Iemand ervaring mee?
Andere interessante alternatieven voor een los frame?
Welke wielen? Ik zou het liefste een setje laten bouwen door bijv wheeltec, maar misschien zijn er goede fabriekssetjes-alternatieven?
Ik hou er van om mijn fietsen zelf samen te stellen en op te bouwen. Ga ik bij het opbouwen van een MTB zaken tegen komen die echt alleen een specialist kan doen? Is er specifiek MTB gereedschap dat ik nodig ga hebben (buiten alle racefietstools die ik al in bezit heb). Remmen worden gevuld met olie en ontlucht geleverd toch?
Gegeven bovenstaande "eisen", met wat voor bedrag moet ik rekening houden?
Sorry, een mega-lijst met vragen. Wie maakt me wijzer??
Laatst gewijzigd door 53x11 op 21 sep 2015 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Gewoon even langs wheel-tec gaan!
Die bouwt zelf ook fietsen op dus kan je goed helpen.
Zelf opbouwen? Zeker doen, is het zoals jij wilt en geeft voldoening
Wielen? Lekker door wheel-tec laten maken
Schijfgrootte? 180mm voor en achter. Altijd goed
27.5 of 29er? Scheelt ook per fiets
Vaste voorvork? Is ook mooi maar ardennen is vering toch wel fijn
Gereedschap? Het meeste ga je wel redden denk ik. Alleen remleiding inkorten is soms lastig
Sram XO 2x10? Is goed maar 1x11 is ook mooi!
Nu wat vragen,
Is gewicht belangrijk?
Heb je al een budget?
Waar woon je? Ivm eventuele hulp met opbouwen
Die bouwt zelf ook fietsen op dus kan je goed helpen.
Zelf opbouwen? Zeker doen, is het zoals jij wilt en geeft voldoening
Wielen? Lekker door wheel-tec laten maken
Schijfgrootte? 180mm voor en achter. Altijd goed
27.5 of 29er? Scheelt ook per fiets
Vaste voorvork? Is ook mooi maar ardennen is vering toch wel fijn
Gereedschap? Het meeste ga je wel redden denk ik. Alleen remleiding inkorten is soms lastig
Sram XO 2x10? Is goed maar 1x11 is ook mooi!
Nu wat vragen,
Is gewicht belangrijk?
Heb je al een budget?
Waar woon je? Ivm eventuele hulp met opbouwen
Ik zou deze vraag op het http://www.mountainbike.nl/ forum stellen. Daar zit echt enorm veel kennis en ervaring op mtb gebied en ze zijn daar zeer behulpzaam.
M.vr.gr. André
Dank voor de reply
Budget? Nog niet echt over nagedacht. De Bianchi kan evt. nog wel een jaartje mee, dan heb ik langer om te sparen . Eerst maar eens een idee krijgen van wat er allemaal is. Fiets zal 10 jaar mee moeten gaan, dus mag ook wel "iets" kosten
Woonplaats? Haarlem
Gewicht? Enigzins, rond de 10 kg zou mooi zijnkopjethee schreef: Nu wat vragen,
Is gewicht belangrijk?
Heb je al een budget?
Waar woon je? Ivm eventuele hulp met opbouwen
Budget? Nog niet echt over nagedacht. De Bianchi kan evt. nog wel een jaartje mee, dan heb ik langer om te sparen . Eerst maar eens een idee krijgen van wat er allemaal is. Fiets zal 10 jaar mee moeten gaan, dus mag ook wel "iets" kosten
Woonplaats? Haarlem
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Op dit moment zijn de 2015 modellen met behoorlijke kortingen te krijgen. Ik heb begin dit jaar ook een nieuwe MTB gekocht en ik had/heb dezelfde eisen als jij. Ik ben zelfs ook 1,79 mtr. Ik heb een 29 er Scott Scale gekocht met volledig XT.
Lekkere racy geo en past mij in de maat L/19 inch als een jas.
Scott en TREK HT's zijn eigenlijk de MTB's met de meest racy geo.
Lekkere racy geo en past mij in de maat L/19 inch als een jas.
Scott en TREK HT's zijn eigenlijk de MTB's met de meest racy geo.
Laatst gewijzigd door Avado op 21 sep 2015 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
M.vr.gr. André
Net als met een racefiets is de juiste maat ook belangrijk. Een keer ergens testen kan nooit kwaad.
En er zijn vele merken met een race geo in het assortiment. Elk merk heeft verschillende types fietsen, van race tot downhill.
In Haarlem zit bikeplanet, die heeft een hoop staan. En vast ook wel modellen van 2015 met korting.
En er zijn vele merken met een race geo in het assortiment. Elk merk heeft verschillende types fietsen, van race tot downhill.
In Haarlem zit bikeplanet, die heeft een hoop staan. En vast ook wel modellen van 2015 met korting.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zelf opbouwen? Niet doen. Veel te duur bij atb's. Zeker als je met een geveerde vork gaat rijden.
Wielen: wordt het vooral rossen door de bossen in Nl? Dan zeker 29". Ik ben ook 179 en mijn 29" rijdt super. Ook mevr75 van 169cm rijdt perfect op een 29"
Qua vork moet je zelf keuze maken. Blijf je in NL kan het prima met een vaste. Wil je ook de heuvels (limburg en leuker) in zou het voor mij een no-brainer zijn. Gewoon een SID pakken. Goed compromis tussen gewicht en demping.
Schijven: gewoon de standaard aanhouden; 180voor, 160achter. 180 achter is nergens voor nodig. Ik heb afgelopen maand daar de rode route van Les Orres naar Embrun (ca 1.000hm) zonder problemen mee afgedaald. Qua remmen zit je met een XT groep eigenlijk altijd goed. En je kent mijn shimano-gevoelens
Frame kan prima van carbon. Zie geen enkele reden waarom niet. Zijn ook niet heel veel mooie lichtgewicht alu frames te vinden.
Wielem gewoon bij WT laten maken. Ryde XC trace icm WT naven voor rond de 500,- Mooi sterk licht setje.
En even goed orienteren op de prijzen. Ik ben geen uitgesproken Trek-fan, maar ze maken serieus mooie en vooral goede bikes voor nette prijzen.
Wielen: wordt het vooral rossen door de bossen in Nl? Dan zeker 29". Ik ben ook 179 en mijn 29" rijdt super. Ook mevr75 van 169cm rijdt perfect op een 29"
Qua vork moet je zelf keuze maken. Blijf je in NL kan het prima met een vaste. Wil je ook de heuvels (limburg en leuker) in zou het voor mij een no-brainer zijn. Gewoon een SID pakken. Goed compromis tussen gewicht en demping.
Schijven: gewoon de standaard aanhouden; 180voor, 160achter. 180 achter is nergens voor nodig. Ik heb afgelopen maand daar de rode route van Les Orres naar Embrun (ca 1.000hm) zonder problemen mee afgedaald. Qua remmen zit je met een XT groep eigenlijk altijd goed. En je kent mijn shimano-gevoelens
Frame kan prima van carbon. Zie geen enkele reden waarom niet. Zijn ook niet heel veel mooie lichtgewicht alu frames te vinden.
Wielem gewoon bij WT laten maken. Ryde XC trace icm WT naven voor rond de 500,- Mooi sterk licht setje.
En even goed orienteren op de prijzen. Ik ben geen uitgesproken Trek-fan, maar ze maken serieus mooie en vooral goede bikes voor nette prijzen.
Less is bore
29" of 27,5? (ik ben 1m79 lang, maakt dat nog uit?) - Bij 1.80 kan ik met een 27,5 prima uit de voeten. Het is verder een persoonlijke keuze en een kwestie van smaak. Veel uitproberen.
Ik neig naar een vaste voorvork, of is dat heel dom? Welke voorvork dan?. Je veert/dempt met je voorvork of je veert/dempt met je armen. Aan jou de keuze. Vaste voorvork betekent dat je veel harder moet werken en dus ook eerder vermoeid raakt. Hardcore strandrijders kiezen voor ongeveerd. Voor de gemiddelde rijder adviseer ik een verende vork. Wat voor vork: 80 á 100mm, hydraulisch (nooit hydrolisch zeggen, volgens Paulien Cornelisse)
SRAM X.0 is volgens mij de voor de hand liggende groep. Goed spul?. Is de Paus katholiek, is Shimano DA goed spul? Als je op je racer DA hebt en het geld kunt missen, dan wil je X.0. Voor gewone mensen is Ultegra en X.9 goed genoeg. Gaat allebei nooit stuk.
Welke remmen? Grootte van schijven? Als je in NL rijdt, is de diameter van je schijven totaal onbelangrijk. Je stookt ze hier echt niet heet. 160mm. Merk en type worden meestal bepaald door de fabrikant van je fiets. Je wilt geen mechanische remmen met kabeltjes.
gevoelsmatig rijdt ik liever op alu dan op carbon, of is dat echt dikke onzin? Alu is prima. Een alu ht fram weegt 1.600 gram. Hoeveel kan daar nog vanaf? Hoeveel lichter is een carbonframe? Carbon zegt wel eens krak als jij valt. Kortom: alu!
Ik ben behoorlijk gecharmeerd van de (alu) niner air, met hun vaste voorvork. Iemand ervaring mee? - nope, geen ervaring. Ga hem ergens een dagje uitproberen.
Andere interessante alternatieven voor een los frame? Geen idee
Welke wielen? Ik zou het liefste een setje laten bouwen door bijv wheeltec, maar misschien zijn er goede fabriekssetjes-alternatieven? - Wat ga je daar van verwachten? Dat je harder gaat ofzo? Wielen zijn slijtage onderdelen. Zeker op een mtb.
Ik hou er van om mijn fietsen zelf samen te stellen en op te bouwen. Ga ik bij het opbouwen van een MTB zaken tegen komen die echt alleen een specialist kan doen? Is er specifiek MTB gereedschap dat ik nodig ga hebben (buiten alle racefietstools die ik al in bezit heb). Remmen worden gevuld met olie en ontlucht geleverd toch?. Remmen en vork zou ik laten doen (risico's). De rest kun je al zelf.
Gegeven bovenstaande "eisen", met wat voor bedrag moet ik rekening houden? geen idee. Wat kost die Niner?
Sorry, een mega-lijst met vragen. Wie maakt me wijzer?? ik? IOE! [/quote]
Ik neig naar een vaste voorvork, of is dat heel dom? Welke voorvork dan?. Je veert/dempt met je voorvork of je veert/dempt met je armen. Aan jou de keuze. Vaste voorvork betekent dat je veel harder moet werken en dus ook eerder vermoeid raakt. Hardcore strandrijders kiezen voor ongeveerd. Voor de gemiddelde rijder adviseer ik een verende vork. Wat voor vork: 80 á 100mm, hydraulisch (nooit hydrolisch zeggen, volgens Paulien Cornelisse)
SRAM X.0 is volgens mij de voor de hand liggende groep. Goed spul?. Is de Paus katholiek, is Shimano DA goed spul? Als je op je racer DA hebt en het geld kunt missen, dan wil je X.0. Voor gewone mensen is Ultegra en X.9 goed genoeg. Gaat allebei nooit stuk.
Welke remmen? Grootte van schijven? Als je in NL rijdt, is de diameter van je schijven totaal onbelangrijk. Je stookt ze hier echt niet heet. 160mm. Merk en type worden meestal bepaald door de fabrikant van je fiets. Je wilt geen mechanische remmen met kabeltjes.
gevoelsmatig rijdt ik liever op alu dan op carbon, of is dat echt dikke onzin? Alu is prima. Een alu ht fram weegt 1.600 gram. Hoeveel kan daar nog vanaf? Hoeveel lichter is een carbonframe? Carbon zegt wel eens krak als jij valt. Kortom: alu!
Ik ben behoorlijk gecharmeerd van de (alu) niner air, met hun vaste voorvork. Iemand ervaring mee? - nope, geen ervaring. Ga hem ergens een dagje uitproberen.
Andere interessante alternatieven voor een los frame? Geen idee
Welke wielen? Ik zou het liefste een setje laten bouwen door bijv wheeltec, maar misschien zijn er goede fabriekssetjes-alternatieven? - Wat ga je daar van verwachten? Dat je harder gaat ofzo? Wielen zijn slijtage onderdelen. Zeker op een mtb.
Ik hou er van om mijn fietsen zelf samen te stellen en op te bouwen. Ga ik bij het opbouwen van een MTB zaken tegen komen die echt alleen een specialist kan doen? Is er specifiek MTB gereedschap dat ik nodig ga hebben (buiten alle racefietstools die ik al in bezit heb). Remmen worden gevuld met olie en ontlucht geleverd toch?. Remmen en vork zou ik laten doen (risico's). De rest kun je al zelf.
Gegeven bovenstaande "eisen", met wat voor bedrag moet ik rekening houden? geen idee. Wat kost die Niner?
Sorry, een mega-lijst met vragen. Wie maakt me wijzer?? ik? IOE! [/quote]
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Verende vork is uiteraard luchtgeveerd. Zit wel olie in, maar wordt in principe nooit hydraulisch genoemd. Luchtgeveerd dus (vrijwel alle vorken).
Wielen: standaard wielen zijn bij de meeste fietsen sluitposten op het budget om de fiets een beetje betaalbaar te houden. Daar is zeker als je een mooi lichtgewicht XC-tje wil bouwen absoluut veel te halen. Halve kg eraf tov de standaard set is zonder veel moeite zo geregeld.
Alu vs. carbon is echt geen issue meer tegenwoordig!! Ik heb paar hele lelijke smakken gemaakt in berggebieden, maar de enige die daar pijn van had was ikzelf (en de nodige lakschade). Dat carbon kwetsbaar is zit in vele hoofden. Goed carbon (lees; de meest fietsen tegenwoordig) is veel sterker dan lichtgewicht high-end alu.
Zie sowiso maar eens een goed alu frame te vinden bij de gangbare merken. Die zijn er bijna niet meer.
Wielen: standaard wielen zijn bij de meeste fietsen sluitposten op het budget om de fiets een beetje betaalbaar te houden. Daar is zeker als je een mooi lichtgewicht XC-tje wil bouwen absoluut veel te halen. Halve kg eraf tov de standaard set is zonder veel moeite zo geregeld.
Alu vs. carbon is echt geen issue meer tegenwoordig!! Ik heb paar hele lelijke smakken gemaakt in berggebieden, maar de enige die daar pijn van had was ikzelf (en de nodige lakschade). Dat carbon kwetsbaar is zit in vele hoofden. Goed carbon (lees; de meest fietsen tegenwoordig) is veel sterker dan lichtgewicht high-end alu.
Zie sowiso maar eens een goed alu frame te vinden bij de gangbare merken. Die zijn er bijna niet meer.
Less is bore
Goed alu frames zijn er wel maar bijna altijd zie je daar compromissen met betrekking tot afmontage.daniel1975 schreef:Zie sowiso maar eens een goed alu frame te vinden bij de gangbare merken. Die zijn er bijna niet meer.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Goede alu frames zijn er wel maar bijna altijd zie je daar compromissen met betrekking tot afmontage.Zorro schreef:Goed alu frames zijn er wel maar bijna altijd zie je daar compromissen met betrekking tot afmontage.daniel1975 schreef:Zie sowiso maar eens een goed alu frame te vinden bij de gangbare merken. Die zijn er bijna niet meer.
Niet te doen idd. Kijk maar eens wat Canyon of Cube aanbieden met een RS1 vork (om maar een voorbeeld te noemen). Daar kun je zelf de fiets echt niet voor in elkaar zetten.daniel1975 schreef:Zelf opbouwen? Niet doen. Veel te duur bij atb's. Zeker als je met een geveerde vork gaat rijden.
Voor wat betreft vast of geveerde voorvork. Een vaste kan en zeker met dikke 2,35 Inch Super Moto op redelijke lage druk b.v.. Perfect voor op het strand en duinen.
Die Super Moto's en dan wat harder opgepompt lopen ook perfect over verharde wegen.
Veren genoeg maar dan zit je daar wel aan vast en bent niet meer flexibel als je naar de Ardennen oid gaat.
Laatst gewijzigd door Zorro op 21 sep 2015 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Als je de tijd hebt, zoek eens een testdag waar verschillende merken aanwezig zijn. Een paar jaar geleden was ik aan het orienteren naar een 29-er hardtail. Tijdens het testen van verschillende types en merken over een kort MTB waardig rondje voel je de verschillen. Na deze test bleven 2 opties voor mij over. Dan is het alleen nog zoeken naar iets wat qua framemateriaal, afmontage en prijs past. Voelen wat je gaat kopen en fietsen loont echt!
Carbon of alu. Ik het liever een alu frame van keuze 1 dan een carbon frame van keuze 4. Bij wijze van.
Wbt wielen en bandenmaat. Dat is deel van het totaalplaatje. Over het algemeen, de trend van het moment, 29-er als je door het bos wil racen en 27-er fully voor allround en redelijk extreem (naar beneden) en 26 voor alleen downhill. Andere opties zijn er maar gezien jouw lengte noem ik die niet.
Weet je of je een hardtail of een fully wil?
Carbon of alu. Ik het liever een alu frame van keuze 1 dan een carbon frame van keuze 4. Bij wijze van.
Wbt wielen en bandenmaat. Dat is deel van het totaalplaatje. Over het algemeen, de trend van het moment, 29-er als je door het bos wil racen en 27-er fully voor allround en redelijk extreem (naar beneden) en 26 voor alleen downhill. Andere opties zijn er maar gezien jouw lengte noem ik die niet.
Weet je of je een hardtail of een fully wil?