Hallo,
Ik ga zaterdag een nieuwe fiets kopen en twijfel tussen 3 modellen. Ik wil graag Shimano 105 omdat ik er erg veel op fiets (woon-werk 250 km/week plus tochtjes) en 105 volgens mij betrouwbaarder is dan Tiagra.
Ik ontvang graag wat advies over de betrouwbaarheid/stijfheid van de frames en wielen.
BULLS HARRIER 1 2010:
Shifters, derraileurs, tandwielen: Shimano 105
Frame: 6061 Alu
Voorvork: Alu
Wielen: WHR-500
Prijs: 799,-
12gotrading
[img=http://www.12gotrading.nl/images/?produ ... t_2010.jpg]
HAIBIKE TOUR RX 2010:
Shifters, derraileurs, tandwielen, remmen: Shimano 105, 5600
Frame: 6061 alu
Voorvork: carbon
Wielen: WHR-500
Prijs: 899,-
12gotrading
[img=http://www.12gotrading.nl/images/?produ ... our_rx.jpg]
SENSA UMBRIA 2010:
Shifters, derraileurs, tandwielen, remmen: Shimano 105
Frame: 7005 alu
Voorvork: carbon
Wielen: DPX
Prijs: 894,-
12gotrading
[img=http://www.12gotrading.nl/images/?products/l/umbria.jpg]
Mijn vragen:
1) heb ik wat aan een carbon voorvork? Gewicht van de fiets is voor mij geen issue, ik kan beter zelf een paar kilo verliezen.
2) Is het type aluminium erg belangrijk?
3) Zit er een wezenlijk verschil in de kwaliteit van de frames?
4) Zijn al deze wielen slecht (ik lees niet veel goeds over de WHR-500)? Ik weeg 95 kg en rijd regelmatig over minder goed geplaveide wegen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Thomas
Nieuwe racefiets BULLS, SENSA of HAIBIKE
Hoi Thomas,
Ik denk niet dat er veel verschil zit in de bovenstaande drie frames. Of je een carbon of alu voorvork neemt, is voor een beginner niet zo belangrijk. Ook het type alu maakt mijn inziens niet zoveel uit. Zoals je zegt zou ik wel voor een 105 groep kiezen ipv de tiagra. 105 gaat toch wat langer mee en is een heel goede groep. Qua wielen zou ik niet voor de shimano wielen gaan, maar voor de DPX. Daar zitten meer spaken in, en dat is wel beter als je 95 kilo weegt. De WHR-500 wielen zijn niet slecht, maar ze zullen sneller versleten zijn.
Qua materialen zou ik dus voor de Sensa kiezen. Que looks, misschien eerder voor de Haibike.
Gr. Diederik
Ik denk niet dat er veel verschil zit in de bovenstaande drie frames. Of je een carbon of alu voorvork neemt, is voor een beginner niet zo belangrijk. Ook het type alu maakt mijn inziens niet zoveel uit. Zoals je zegt zou ik wel voor een 105 groep kiezen ipv de tiagra. 105 gaat toch wat langer mee en is een heel goede groep. Qua wielen zou ik niet voor de shimano wielen gaan, maar voor de DPX. Daar zitten meer spaken in, en dat is wel beter als je 95 kilo weegt. De WHR-500 wielen zijn niet slecht, maar ze zullen sneller versleten zijn.
Qua materialen zou ik dus voor de Sensa kiezen. Que looks, misschien eerder voor de Haibike.
Gr. Diederik
Thomas,
Kijk ook eens naar een Sensa Romanga 105 special.
Collega van mij is net begonnen ook met fietsen en als ik het goed zeg heeft hij de fiets voor 759,- gekocht.
Is een Sensa compleet afgemonteerd met 105 en Ritchey zadelpen, stuurpen en stuur.
Succes met je aankoop
Kijk ook eens naar een Sensa Romanga 105 special.
Collega van mij is net begonnen ook met fietsen en als ik het goed zeg heeft hij de fiets voor 759,- gekocht.
Is een Sensa compleet afgemonteerd met 105 en Ritchey zadelpen, stuurpen en stuur.
Succes met je aankoop
Elke afdaling heeft een klim...
Met jou gewicht zal ik inderdaad voor de DPX wielen gaan, dus de Sensa.
Denk alleen dat er op de genoemde fietsen nog de "oude" 105 groep zit gemonteerd. Beetje handelen moet nog wel een x bedrag korting opleveren.
Een carbon voorvork wordt denk ik niet zozeer gemonteerd om zijn gewicht, maar meer om zijn stijfheid.
Een Tiagra groep zal inderdaad sneller slijten als de 105, maar is zeker geen pruts groep.
Denk alleen dat er op de genoemde fietsen nog de "oude" 105 groep zit gemonteerd. Beetje handelen moet nog wel een x bedrag korting opleveren.
Een carbon voorvork wordt denk ik niet zozeer gemonteerd om zijn gewicht, maar meer om zijn stijfheid.
Een Tiagra groep zal inderdaad sneller slijten als de 105, maar is zeker geen pruts groep.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Een carbon voorvork kan in de regel iets meer comfort geven.
Ik zou de koop van een fiets niet laten afhangen van de standaard geleverde wielen alleen. Koop gewoon de fiets die je het meeste aanspreekt en laat de wielen direct vervangen voor iets beters, zoals bijv Fulcrum 5 of Fulcrum 7.
Bekijk in het subforum Wielen, ook de topics "wielen voor zwaardere rijders".
Ik zou de koop van een fiets niet laten afhangen van de standaard geleverde wielen alleen. Koop gewoon de fiets die je het meeste aanspreekt en laat de wielen direct vervangen voor iets beters, zoals bijv Fulcrum 5 of Fulcrum 7.
Bekijk in het subforum Wielen, ook de topics "wielen voor zwaardere rijders".