Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Klassieke sturen zonder "dal"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2015 12:53

Ik probeer een overzicht te maken van klassieke stuurbochten waarbij je geen "dal" krijgt tussen de shifters en de bovenkant van het stuur.

- Ritchey Neoclassic (246 gr / 61 €)
- PRO Vibe S round (260 gr / 62 €)
- 3T Tornova (285 gr / 87 €)
- Zipp Service Course 88 (275 gr / 91 €)
- FSA Energy traditional (269 gr / €59)

Wie vult aan...
Laatst gewijzigd door havana op 29 jun 2016 10:24, 8 keer totaal gewijzigd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 22 sep 2015 13:33

En wanneer is iets een 'klassieke stuurbocht'?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6640
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 sep 2015 13:42

afrit13 schreef:En wanneer is iets een 'klassieke stuurbocht'?
Ik denk zonder "ergonomisch" stukje (recht of juist hobbeltje)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2015 14:24

Inderdaad, dus een mooie boog.

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 22 sep 2015 15:02

Ik heb juist het beeld bij een klassieke bocht dat je een enorm dal hebt tussen bovenkant stuur en shifter. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:

Afbeelding
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2015 15:05

Precies, dat is het klassieke probleem van een klassiek stuur ;)

Gelukkig zijn er tegewoordig sturen die wél een mooie vlakke overgang van de shifters naar het stuur hebben maar nog altijd een mooie, klassieke bocht...

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 22 sep 2015 15:13

Ah, okay, modern klassiek, zeg maar. Ik begrijp je nu.
Ik heb overigens zelf een Zipp Service Course SL 80. Die is nog mooier rond dan de 70 in je lijstje.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2015 15:14

Wat is precies het verschil tussen de 80 en de 70?

Plaatje van een Zip stuur (geen idee welke versie)

Afbeelding

[edit]

Volgens mij is de 88 van Zipp de enige met een echt "klassieke" bocht.

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 22 sep 2015 15:24

Er zit verschil in drop, reach en de kromming van de bocht. Zie hier de verschillen:

Afbeelding

Edit:

De 88 is inderdaad de meest ronde. De 80 geeft door de vlakke helling van het bovenste deel van het stuur de mogelijkheid de shifters mooi aan te laten sluiten op stuur.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2015 15:39

En welke bocht is die van het plaatje dat ik postte, denk je?

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 22 sep 2015 15:49

Het lijkt mij de 88 die iets naar boven is gekanteld, waardoor de bovenkant in lijn staat met de stuurpen maar de onderkant niet meer horizontaal staat.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 apr 2016 10:51

Welk stuur heeft Dan Martin hier gemonteerd?

Afbeelding

Plaats reactie